Årets hyttekavalkade:

Et helt år har snart passert og jeg har fått tauet inn flere kjekke turistforeningshytter i samlingen min:

Hytter 2016:

Gaustatoppen turistforeningshytte
Mårbu
Kalhovd

Jotka Fjellstue— Dette er en oase i villmarka i Finnmark fylke. Fjellstuen besøkte vi under påskeoppholdet hos Gry, ei turvenninne som har bosatt seg der oppe på Sørøya/Hasvik i Finnmark.
Fjellstuen ligger midt på Finnmarksvidda blant flere hytter.

Storavassbu—- I midten av juli i år- hadde vi en hytteinnsamling i Etnefjellene. Storavassbu bydde på deilig natur.En nytt hytteanneks var under påbygging og er trolig ferdig pr dato.Jeg gleder meg til å komme tilbake hit å beskue det nyoppfunnede.

PicMonkey Collage4

Blomstølen—- Videre på turen var vi innom denne flotte hytta og er av nyere modell. Blomstølen bestod av et stort hyttetun hvor mange fjellfanter kunne innkvartere seg.En riktig luksushytte hvor man hadde mange praktiske og velbefinnende utstyr liggende strategisk til.

Grasdalen— Dette er en ubetjent hytte som ligger sentralt i Hjelmelandsheiene med merka ruter til Melands Grønahei, Viglesdalen, Stakken, Nilsebu, Eidavatn og Funningsland. Vi besøkte den i slutten av juni i år.

PicMonkey Collage2

Eidavatn— På samme turen som vi besøkte Grasdalen- var vi innom denne hytta. Jeg fikk årets kaldeste bad i Eidavatnet.

PicMonkey Collage4

Inn i Moskusens rike ligger Snøheim (1.474 moh)—– Under Norge rundt turen vi hadde i sommer ( 1 uke i slutten av juli/august), var vi innom denne turistforeningshytta. Snøheim turisthytte ligger ved foten av Snøhetta (2.286 moh)på Dovrefjell som vi selvsagt var på toppen av.

Videre og senere på samme turen…

Fannaråki er et fjell på Sognefjellet i Luster kommune i Sogn og Fjordane. Like ved toppunktet, som ligger 2 068 meter over havet, finner man Fannaråk turisthytte som er Norges høyest beliggende overnattingssted. Vi var en slik stor horde, at vi ikke fant sengeplass til oss samtlige der oppe på toppen. Istedenfor overnattet vi på Turtagrø hotell, mens vi tok oss en dagstur og topptur på  5-8 timer tur/retur til og fra hytta. En kan ha godt i erindringen at det var en temmelig heftig og bratt tur.

PicMonkey Collageeee

Olalia fjellstove —- Så vendte vi tilbake til Etnefjellene tidlig i august. Det er et slik bra hyttenettverk her. Den første hytta vi kom til var fjellstova. Denne er lett tilgjengelig fra god ferdselsvei med sykkel eller til fots. Hytta er betjent og tilbydde oss hjemmelagede godsaker fra kjøkkenet.

PicMonkey Collage

Løkjelsvatnhytta— Etterfølgende på samme dag kjørte/gikk vi inn til Løkjelsvatnhytta. Vi kjørte altså først fra en avkjørsel fra Etne sentrum, blant bondegårder og utmark inntil vi endelig fant en liten parkeringsplass og fotturen kunne endelig starte.På 640 m.o.h og etter 1,5 time gangtid og vest for Lykilsvatnet,fant vi hyttene i tåken.

PicMonkey Collageqq

Simlebu— Neste dag på samme turen, gikk vi tilbake til parkeringsplassen- kjørte så videre på gamleveien mot Rullestad/juvet og inntil en ny parkeringsplass og til neste fotturpunkt. Etter ca 4,5 km og stigning på nesten 600 meter, fant vi det idylliske hyttetunet. Vi innlosjerte oss i den vesle sikringshytta. Som kveldsaktivitet, krøp vi opp på Simlenuten(864 moh) med god utsikt ned til Simlebuhyttene.

PicMonkey Image

(Nye) Skåpet—- Dugnadskomiteen hjelper til.Et stort hytteprosjekt skal gi glede for store og små. Vi var med å forme den til denne helgen i midten av august,-helgen før åpning for publikum.En stor hovedhytte sammen med 5 separerte små hytter spredd som treklosser rundt hovedhytta.Alle har ikledd seg med store panoramavinduer med utsikt til Soddatjørn.Helt nytt er det at man også kan forhånd booke hele hyttene alene. Dette er så klart et helt genialt påfunn hvor en har muligheten å kunne trekke seg tilbake her i det lille bo uten en blir forstyrret av snorking, skrikerunger, avgasser eller morgenfugler. Ah, for en luksus!!

Håheller(894 m.o.h i Valle i Aust Agder)……På en våt og tidlig helg i september, hanket vi tilsammen 6 hytter i et smekk.Først ut var Håheller.Under 15 minutter i rask gange,- fant vi den stille og værbitte hytta. Gammel hytte fra 1950 hvor det kunne vært behov for et par malingstrøk på .. Hytta ligger fint til på gressvollene under helleren med utsyn mot en stille utviding av vassdraget nedenfor.

picmonkey-image

Øyvusbu—Dernest tok vi for oss denne som var i en mye bedre tilstand enn den første vi besøkte.Tilrettelagt for både skoleklasser og hund.Vi fant mange vennligsinnede fjellfanter innomhus.Hytta ligger idyllisk på en gressbevokst odde som stikker ut i Øyvusvatnet.Den som er på vandretur i dette området,har både Svartenut,Håheller,Gaukhei og Tjønndalen innen rekkevidde fra Øyvussbu.

picmonkey-image2

Den enkleste å komme til var Bjørnvassbu. Like ved veien(R45) og opp en bratt bakke.Hytta hadde flott utsikt over Store Bjørnevatn.

picmonkey-collage3

Gaustatoppen turistforeningshytte— På toppturen til Gaustatoppen(1883 m.o.h).

Starten gikk fra parkeringsplassen ved Stavsro ca. 1100 m.o.h.Høydeforskjellen er omtrent 700 meter og i ca 2,5 time gange, var vi til topps.

picmonkey-collage5

Mårbu turisthytte—ytterligere på samme turen fikk vi båtskyss på Mårfjorden til Mårbu hvor vi innlosjerte oss for kvelden. Mårbu Turisthytte ligger i nordenden av Mårvatnet, idyllisk beliggende i den østlige delen av Hardangervidda med varierende, småkupert og vekslende terreng.

20160904_074235

Mårbu

Sist men ikke minst—-Kalhovd turisthytte.Vi spiste en deilig frokost på Kalhovd turistforeningshytte som ligger vakkert til ved Kalhovdfjorden sørøst på Hardangervidda og er en naturlig inngangsport til Vidda.

picmonkey-image1

Takk for gleden av å besøke Dere, vil gjerne komme tilbake i nærmeste fremtid!