Førjulsturen i ekte turm@gi * 3.-4.12.16

Before the words start flowing……

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bilder sier mer enn tusen ord, sies det.

Ja, hvordan skal jeg begynne? Ok, jeg starter fra begynnelsen…

Førjulsturen begynte som seg hør og bør med å samle inn gode turvenner til ekte turglede.Vi har blitt en finfin gjeng nå, etter mange år i friluftslivet. Jeg er en lykkens pamfilius som kan oppleve turmagi sammen med dem.

Samtlige av oss hadde en stor lengsel til å dra opp til fjells og besøke Kong Vinter. Jeg med! Bare tanken på alt det hvite, ga meg gode vibrasjoner langs ryggraden. Spenne skiplankene på føttene og suse avgårde i mange kilometer i timen nedover fjellskrenten. Og som en stor sannsynlighet snuble i sine egne skistaver å tumle nedover, nedover og nedover….. For så tilslutt å begrave hele hodet dypt ned i snøen….

Å, for en fantastisk tanke!
—-

Jeg pakket Kari Traa baggen min på null komma svisj. Er det noe jeg synes er gørr kjedelig, er det å pakke. Så jeg utsetter dette til siste stund. Jeg satte alarmen på vekkerklokken 06:08 kvelden før den store turdagen. Etter morgenritualet, satte jeg meg ned i sofaen og klorte ned min egen….
» Check-liste» :

Klær:

a)  Turjakke
b)  Turbukse
c)  Tursko
d)  Ullundertøy (ullstilongs og ulltrøye)
f)  Fleecegenser
g)  Tykk genser
h)  Lett dunjakke
i)  Et par ullsokker
j)  Et par undertøyskift
k)  Lue
l)  Votter
m)  Joggebukse
n)  Fin genser

Mat:

a)  Et halvt brød i skiver
b)  En tube nugatti
c)   En påleggepk med kalkunfilet
d)   1 pose med klementiner
f)   En påsmurt nistepakke
g)   1 flaske med Pepsi
h)   1 flaske vann
i)   1  to liters dunk rødvin fra Chile (Canepa Classico)
j)    2 bokser med øl
k)     Nødmat ( 1 pose peanøtter, 1 pose nøttemix, 1 pose rosiner overtrukket i sjokolade)

Diverse tilbehør:
a)  Kamera
b)  Mobil ( med lader)
c)  Sovepose
d)   1 håndkle
e)  Sminke
f)   Tannkrem
g)  Tannkost
h)  Endagslinser
i)   Div toalettsaker
j)  Førstehjelp (smertestillende,sportstape,plaster etc)
k)  Brodder
l)  Solbriller

Stort sett fikk jeg brukt det meste av det medbrakte pikkpakket. Når det er sagt, så slapp vi heldigvis å drasse med dette til fots, da vi var så priviligerte å bli kjørt nesten helt til dørs.

Anne tilbydde seg og var så gjestfri å låne oss familiehytta si. Den lå flott og strategisk til – på pynten av hyttefeltet ved Ådneram/Suleskar. Og et langt steinkast fra Fjellbutikken.

Hytta var enorm. Manglet ikke på noe. Vi følte oss som 6 luksusdyr der vi spankulerte i den romslige hytteatmosfæren.

Vi kom oss fort på plass, fant hver vår seng, pakket ut, spiste noen brødblingser, skravlet, smakte på noen klementin båter, kledde oss om og vips var vi ute i det blå igjen.

Jeg undret meg der vi gikk i rekke på sommerløypen inn mot Taumevatn. Hvor ble snøen av? Kong Vinter hadde skuffet oss denne gangen og gitt oss noen smuler av det hvite tilbake til oss. Med monsterpigger og brodder på fottøyet, labbet vi langs isglasserte berg og over isbelagte vann. Snøen som var tilbake lå hist og pist. Stener og gresstuster fant sitt snitt å titte frem.

This slideshow requires JavaScript.


Under en times tid, fant vi Taumevatn hytta så ensom og forlatt. Vinden var ikke tilstede, bare en øredøvende stillhet. Vi pillet frem nistepakken, kaffepulver og termosen med varmt vann og nøt freden og roen.


Etter en stakket stund, vendte vi nesen og resten av kroppen og gikk samme vei tilbake. Solnedgangen sprutet frem sine uendelig fine fargespill på himmelvelvet. Det begynte å skumre. Snart ville solen forsvinne helt. Vi småløp og gapte mot himmelen. Det var så et nydelig skue.

picmonkey-image

Ca 6 km tur- retur ble tilbakelagt på denne lørdagen..


Vel tilbake i den lunkne hytta, fant vi frem ventematen,- den røykte elgpølsesnabben. Ølboksen med sitt deilige og kaldt oppfriskende innhold ble skylt nedpå, mens Elisabeth, Lene og Anne kokkelerte på kjøkkenet.

Helge la inn mer ved i ovnen, mens Tom tok sin etterlengtende dusj.

Lukten av mat bredde seg gjennom hele hytta.

«Maten er servert! Vel bekomme!, gaulte Elisabeth og Anne i kor.

Vi andre var ikke vanskelig å be. Med så mye fjellluft og tur under føttene, blir en og enhver fjellfant sulten.

Maten var helt nydelig. Ytrefilet av okse med fløtegratinerte poteter, asparges,brokkoli og soppsaus… Jeg spiste glupsk og skyllet ned med den nyoppdagede rødvinen fra Chile.

pizap-com148138134741812016-12-02-14-42-05
Siden lekte vi en pakkelek hvor jeg tilslutt vant en hjemmelaget konfekt i regi av Elisabeth og en trenings dvd hvor en lover å få fast rumpe og flotte lår. Det skal være usagt om konfekten gir ekstra utrustninger eller magi……

picmonkey-image

Nu vel. Så om det.

Kvelden rullet videre til nesten morgen. Slik er det med meg, jeg vil ikke gå glipp av noe. Tror uret viste noe sånt som halv fire, før hodet mitt landet tungt på puten.

Luften var kompakt på soverommet og det klødde i halsen. Blæren var sprekkferdig. Og jeg fikk ei sove mer.

I blinde fomlet jeg frem bekledning og tasset meg ut på gangen i håp om å ikke vekke romvenninnen Lene.

Etter å ha gjort det fornødne, fant jeg frem et glass og fylte det med vann. Tungen var limt fast i ganen. Å jeg var så tørst!  Joda, temmelig dehydrert….

Jeg kjente videre etter. Hodet dunket og ga indikasjoner og signaler på at jeg hadde drukket vel mye alkoholenheter forrige døgn og natt.

Og uret hvisket meg i øret at jeg dog hadde fått altfor lite søvn på øyet. Klokken var ikke mer enn halv syv. O boy!
Etterhvert hørte jeg noen romstere på høyloftet. Og ikke som en bombe akkurat, var det Helge som kom til kjenne nedover trappen.

Etter en grytidlig frokost og etter å ha ventet på resten av gjengen våknet til liv, etter enda litt påfyll, etter å ha pakket litt klær og sånt i en liten tursekk og etter å ha kledd seg om til turklær,- var vi plutselig ute i det blå igjen.

Hvor i verden er vi på vei nå da? Jo, nå skal jeg fortelle deg!

Vi kjørte videre innover den kjedsommelige og lange Flatstøldalen. Ca 20 minutter forbi der hvor vi stoppet sist.

Vi labbet først over tre broer. Over en rumlende og stri elv med innhold av iskrystaller.Elven var en av armene til Litle Holmevatnet. Det gikk opp og det gikk ned i topografien….Blant klamrende og krokete bjørketrær hvor snøen hadde ligget og trøkket dem flate i terrenget. Jeg var varm under bekledningen. Vi gikk langs det store og lange Grauthellervatnet. Mildværet hadde tatt fullstendig brodden på minusgradene og vannet var flytende.

picmonkey-collagk

Det var ørlite friksjon i luften. Jeg måtte skrelle av vottene og luen fant sin plass i tursekken. Jeg stolte ikke fullt på broddene, og tok noen forsiktige steg på de mest utsatte plassene hvor isen fremdeles klamret seg fast. Vi kom over en bakkekam- og som troll av eske,- tittet den svarte og igjenkjennelige Grautheller hytta så stille og forlatt frem i det overskyet dagslyset.

Når var jeg her sist? Mulig det var en dugnadstur i fjor, da vi skulle få robåten til turistforeningen inn til land? Den gang og flere ganger har jeg fått besøket Grauteheller. Jeg liker meg veldig godt her i dette området. Hytta ligger så beleilig til og er et fint utgangspunkt til å besøke flere nærliggende turistforeningshytter.

Etter å ha fortært nistematen, labbet vi en halv kilometer videre mot den private utleiehytta Grautheller som ligger  i vestenden av Grauthellervatnet i Forsand og Njardarheim. Og videre til Heiberg Statskog hytta.Begge noe mindre i omfang enn STF Grautheller hytta. Vi hadde forutsett å kunne ta en rundtur, men måtte komme til kort da det viste seg at broen over elven fra Grauthellervatnet var tatt inn til land for vinteren.

Noen dristige tok sjansen på å gå prøvende over den frostbitte elven med lite hell. Med et høylytt brak og utrop, gikk Tom igjennom. Nokså våt til bens, men humøret like muntert- trasket han og vi andre samme vei tilbake. 1-0 til naturen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Totalt gange denne søndagen: 5,28 km tur/retur. Herlig tur.

Vel hjemme i hytta- fant vi frem middagen og klargjorde den, imens folk fiffet seg opp.

En nydelig og spicy tacosuppe stod på menyen. Vi ryddet og vasket i hytta før vi tilslutt dro hjem igjen.

Tusen takk for nok en minnerik tur.

2 thoughts on “Førjulsturen i ekte turm@gi * 3.-4.12.16

  1. Kjekk førjuls-lesning Hilde. Du skriver så levende at jeg føler jeg er med deg på turen. Det er virkelig et flott område for tur og nok engang ble jeg minnet på hvor fint det er her.

    • Takk for det, Jan Erik! Ja, det er virkelig nydelig i dette området. Man kan ofte og titt ta turen igjen og igjen og igjen, uten å måtte gå seg lei.Ha en nydelig førjulstid! 🙂

Legg igjen en kommentar

