Halloweenfeiring ved og på Eiavatnet. 29.-30.11.16

 

Hvis du gleder deg
ved mangt,
gjør du nået
rikt og langt.
Piet Hein

Jeg er i mimremodus. Jeg prøver å fange de gode minnene opp fra minnerommet i hodet- minnene som jeg har godt gjemt hos meg. Jeg fisker frem bildene igjen og alle de gode minnene strømmer enda mer på. Får en utrolig flott Halloween helg vi hadde i naturvennlige omgivelser!
—–
Vi hoppet over fredagen. Fredagen bydde på med mye vær. Og det ville vi jo ikke ha noe av. Vi ville ha det perfekt.

Lørdags formiddag suste vi avgårde til det ukjente eventyret. Samtlige med store forventninger. Jeg spiste en bit av bananen jeg hadde medbrakt, mens jeg lyttet til det yre kvitteret i baksetet. Både Anita og Lene hadde store smil om munnen sin.


Vi kjørte av fra E 39 fra Helleland og tok av til høyre, over broen mrk. Eia 15 km. Kjørte veien (rkv 32) så helt til ende- og i en skarp sving,tok vi av mot høyre igjen (rkv 501) mot Hauge i Dalane. Kjørte så denne strekningen et stykke til skiltet Refsland 4 km dukket opp og tok så av til høyre og kjørte 200 meter til en åpen plass for parkering og start punkt.

Vi lempet av kajakkene fra biltak og tilhengere og fylte kajakkene med mye bagasje. Jeg fikk låne «Tau fergen» av Helge, og ja den kunne romme en hel del utstyr.

Etterhvert kom vi oss samtlige på vannet. Det var noe bevegelse i luften i dag og derfor fikk vi både krumninger på vannet og motvind. Det var like så fint at strekket til leirplassen ikke var så langt.

Jeg lekte at jeg var Robinson Crusoe som fant et nyoppdaget land. I denne sammenheng var det isåfall en øy…. Øylandsøyna så vakkert og frodig med mye kratt. Vi fant på å rigge opp teltene like ved vannkanten. En klynge med bjørketrær stod ranke like ved.

Alle var travelt opptatt med å få opp boet- etter en liten matbit var det ut på vannet igjen. Mye vann som er uoppdaget. Det var flust av skjær og holmer å gjemme seg bort i. Solen var på hell og det gyldne lyset laget en nydelig kveldscene. Med dvelende padletak lot jeg kajakken flyte stille av gårde. Lyttet til stillheten. Bare padleårene som skar i vannet ga gjenlyd mellom oss.

picmonkey-image

Vi padlet forbi undervannsskjær som knapt var synlige og små søte sandstrender. Jeg drømte meg bort til sommer og varme.

Skumringen kom fort sigende, og vi måtte til land igjen. Jeg åpnet min første boks med øl og kjente på tilværelsen. Alle syslet med sitt…

Bålet knitret og varmet, mens Anne og Anne Lise laget gourmetmiddag. Jeg lot meg avvente med min boksemat alla Trondheim brun lapskaus. Jeg var ikke sulten.

Jeg satte meg ned med de andre- Liv,Lene,Sondre,Helge,Tom og Anita og lyttet stille til den livlige diskusjonen deres.

Stjernene hadde også om litt tent seg på og laget et flott lysshow på himmelvelvet over oss.
Jeg kunne finne Karlsvogna og en del av stjernebildet Store bjørn med dens nordstjerne som befant seg på Karlsvognas bakhjul.

Ettersom timene gikk, ble drøs til sang. Tom fant den lille musikkboksen og tonene av kjente sanger trillet ut av høyttalerne. Liv skjenket champagne til oss, mens jeg fingret frem halloween stæsjet som jeg hadde på forhånd laget. Noen «avrevne og blodige» fingre ble vel mottatt.

14610972_10154692644987840_7751798735248158409_njOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA14581457_10154692648067840_6010562116825175419_n

På vannet vaket ørreten. Jeg kunne se den var oppmerksom på meg da jeg lyste på den med min hodelykt, inntil den sporadisk forsvant innover i Eiavatnet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plutselig kom det et langtrukket hvin fra Lene.I skyggene hørte jeg en kvist som brakk. En uhyggelig skikkelse ankom listende og luskende til leirstedet i nattens små timer. En fryktinngytende latter..

Mohaaahaa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
—  —
Etter å ha kommet oss over sjokket og håpet på at skrømtet hadde forduftet, gikk vi stille til hver våres telt. Jeg krøp langt inn i dunsoveposen vel vitende at jeg ikke var alene i denne Halloween stund.

skrekk-og-gru


Søndag:


Jeg våknet lett til lyden av noe eller noen utenfor teltet. Jeg hørte dog lystige fuglelyder. Det var morgen. En nydelig morgen skulle det vise seg da jeg åpnet utgangen av teltet og myset ut.

Lukten av kaffe og bacon kilte i nesen. Helge var godt i gang med å anrette frokosten.

Jeg tuslet ut og satte meg  ved siden av ham.

» Har du lyst på kaffe?, spurte han.
«Ja takk gjerne!, svarte jeg fornøyd.

picmonkey-imagewww

Vi er så heldig som kan sitte slik i fred og fordragelighet. Ingen sult og ingen krig. Hvilken kontrast. Her sitter jeg på den mektige moder jord og iakttar det stille vannet hvor ingen krusning befinner seg. Jeg lever i nuet. Fortiden ligger bak meg- og fremtiden kan la seg vente.

Lene våknet om litt fra sin dvale. Hun hadde sovet ute i natt.

«God morgen, Lene!
«God morgen- dere er tidlig oppe!, svarte hun søvnig.

Klokken var bare 6. Jeg forstod godt hun var forundret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Morgenlyset var bare helt bedårende. Tenk å gå glipp av det! Soloppgangen gikk i en marmorert rosa farge som speilet seg i det blikkstille vannet. Luften var frisk og crispy og det hvite rimet var porøst dekorert på gresset.Det hadde kommet kuldegrader igjennom natten.


Timene gikk og morgengryet gikk over til dagslys. Syvsoverne våknet etterhvert til liv. Jeg hadde pakket- og alt av bagasje var parat i de vanntette skottene foran og bak i kajakken. Undertegnede bare trippet på å komme seg ut på vannet igjen. Det er så mange uoppdagede plasser og skatter av øy perler.


Eiavatnet som er regulert som magasin for Lindland kraftverk, er en innsjø i kommunene Eigersund og Sokndal i Rogaland. Jeg har ikke hørt om dette vannet før nå nylig.

På kartet ser du hvilken trase` vi foretok oss både på lørdag og søndag.Alt tatt i betraktning er det ikke overdrevent langt å padle. Total lengde fram og tilbake er ca. 15-16 km. Det er en gunstig lengde til både nybegynnere og erfarne padlere.

padlekart-eiavatnet


Vi padlet inn til et nytt paradis av en øy hvor vi inntok lunchen, før vi padlet inn til start og mål punktet igjen.

14900550_10153900958536937_7777426818652639830_n
Enda et eventyr kom til veis ende. Og ja,jeg lengter allerede tilbake. ❤

Legg igjen en kommentar

