Topptur til Karmøys tak (3.juli-2016).

Etter å ha festet til Skudefestivalen og Vassengutane på lørdags kvelden, var det på sin plass å lufte hodet dagen derpå.

Vi kjørte noen km sør fra Kopervik sentrum til vi endte opp på parkeringsplassen til turområdet i Stangalandsmarka. Kan nås fra ulike startpunkter.En kortere variant er fra Stokkastrand skole på ved Austre Karmøyveg.

Her er det flust av løyper og skogstier i stort sett godt fremkommelig terreng. Passer fint for barnefamilier hvor også barnevognen er med.
Hvis du skal utenfor disse skogstiene, bør du nok holde barnevogna hjemme, for her byr det på et mer utfordrende landskap.

This slideshow requires JavaScript.

Gro Maria i fint driv loset oss frem i våte myrer,sørpe og stein og ur. Selv om turlaget hadde lagt ut klopper (lemmer) på de mest våteste myrpartiene, ble jeg temmelig våt i fottøyet.
Jeg hadde ikke forestilt meg at det skulle bli så sørpet og vått, derfor hadde undertegnede etterlatt de impregnerte fjellstøvlene hjemme og erstattet dem med joggesko.

Været var storveis. Solen varmet på den lyseblå himmelen. Temperaturen var lun og varm.
Vi gikk først gjennom en tett skog, før vi kom oss gjennom til lysningen og til lyngheiene. Det var godt merket og skiltet på hvor de forskjellige rundturene gikk til. Traseen mot Søre Sålefjell er merket med røde K’er (”Karmøymarsjen”).
Vi fulgte stien i sørlig retning over Svartamyra mot Melstokkevatn. Videre mot øst for vannet til sørenden av vannet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Floraen var mangfoldig i disse områdene. Jeg kunne hvile øynene på både Myrull og Flekkmarihand. Det var lite til firbente sauer her, noe som var enda godt.Jeg liker ikke særlig å tråkke i sauedritt. Ellers gikk vi forbi et palass av en maurtue og en tykk sommerfugl larve.

PicMonkey Collage2
Etter å ha labbet i 5,3 km på kryss og tvers fra sten til sten, fra myr til myr- kom endelig oppstigningen til Karmøys høyeste topp- Søre Sålefjell. Bare på beskjedne 139 m.o.h er denne toppen, men likevel med en tilfredsstillende utsikt. Her kan du se sørover mot Stavanger,vestover mot Utsira,nordover mot Bømlo og øst innover mot Ryfylke.

PicMonkey Collage

Andre (til øyas høyeste topper) som er merket er: Nordre Sålefjell (119 m.o.h) og Storesåt (115 m.o.h). Fjellene ligger mellom de tre byene Kopervik, Åkrehamn og Skudeneshavn.

Vi knipset noen selfie og ellers av den 360 graders utsikten vi fikk med oss mens vinden røsket oss i håret og laget floker.. Ellers klorte vi ned noen ord i vardeboka, før vi tok for oss nedstigningen og tilbakeveien.
Vi brukte ca 3 timer tur/retur- 5,5 km.