-Påsken i Finnmark 2016-

Før det hele renner ut i fossen, vil jeg fortelle litt om den flotte påsketuren jeg fikk gleden av å oppleve sammen med noen gode turvenner. Dette er det krukkefyllet med ro og harmoni jeg trenger i hverdagen.

Det hele utløpte seg i Nord Norge, Finnmark fylke, Tromsø, Alta, Honningsvåg, Sørøya, Nordkapp….
Jadda jadda jadda!
Finnmark fylke er stort– det fikk vi santen erfare!! Hvis vi skulle sammenligne med noe – er fylket like stort som Danmark! Tygg på den!

Onsdag 23.mars.2016.

Eventyrets spede begynnelse startet knirkefritt. Ble hentet klokken 08:15 for å ha god tid på flyplassen og innskjekking. Vi tok fly fra Stavanger, Sola til Oslo lufthavn og byttet fly hvor neste destinasjon var Tromsø.
Etter å ha sjekket inn på Quality Comfort Express hotellet, tok vi turen ut i Tromsø sentrum. Det var grisekaldt og godt snødriv på denne aftenen. Så mye snø lavet det ned at vi så ut som et par snømenner etterhvert. Vi søkte ly for den verste bygen inn i varmen i Biffhuset. På Biffhuset mesket vi oss med en smakfull reinsdyrsmiddag og en deilig dessert til.

PicMonkey Collage1

Da vi gode og mette kom ut av huset, hadde det klarnet opp i Tromsø. Tromsø blir også kalt for Nordens Paris…

Tilnavnet «Nordens Paris» har sin opprinnelse fra tida rundt 1840. Jentene fra Tromsø gikk kledd som parisiske sypiker het det da. En tysk turist, G. Hartung, skrev i en reiseskildring: «Stokholm gjelder for Nordens Paris. Skal det beboende høje Norden ogsaa have et, kan det kun være Tromsø.» Siden Paris på dette tidspunkt var verdens sentrum, var det svært vanlig å sammenligne enhver by det var noe med, med Paris. En annen årsak var at svært mye av pengestrømmen fra fiskeriene i nord konsentrerte seg i Tromsø, noe som førte til økonomisk vekst og høyt privat forbruk og det ble ikke uvanlig å importere for eksempel moteklær direkte fra Kontinentet istedet for gjennom handelshusene i Oslo. Den sterke handelen med kontinentet kan også sies å ha hatt betydning og konsekvens ved at flere steder i byen har franske navn, bl.a. så heter moloene (pirene) i byen, sjeté. I nordre del av havnebassenget finner vi Nordsjeteen og i sør, Sørsjeteen.
Kilde; Wikipedia.
——

PicMonkey Collage2
Før vi tuslet tilbake til hotellet, tittet vi inn i butikkvinduene og ble kjent med de koselige gatene byen hadde å by på. Jeg trodde Tromsø var en større by, men kan sammenlignes med Sandnes i omfang. Ei heller så langt i fra samme innbyggertall.
Det var beklagelig å måtte avslutte kvelden så brått, men vi hadde et grytidlig fly på morgenkvisten som måtte nås. Noe søvn var på sin plass når vi hadde mye inntrykk i vente.

Torsdag 24.mars 2016.

kl 04:45
Etter å ha sjekket ut og etterfulgt av en hurtig frokost i hånden, -ventet taxien vår utenfor hotellet. Den skysset oss til flyplassen. Vi hadde ikke mer en times tid til rådighet inntil flyet lettet i luften.

ca kl 07:30
Etter en halv times tid i luften på melkeveien ……..

(som denne ruten kalles internt p.g.a alle stedene flyet er innom,-
-Fra Tromsø-Hasvik,Hammerfest,Honningsvåg,Mehamn,Berlevåg,Båtsfjord,Vardø,Vatsø og tilslutt Kirkenes).
…..landet vi på Hasvik lufthavn.

PicMonkey Collage2.png

Hasvik som er et tettsted og kommune. Hasvik kommune ligger på Sørøya, den «grønne øya» i Finnmark. Du finner øya lengst vest i fylket, ytterst ved Lopphavet. Pr. 1.1.2014 var det registrert 1037 innbyggere i kommunen…. . Her har altså lærerinnen og turvenninnen vår flyttet til -helt frivillig og på sitt ønske om å søke fred og lykke. Hun har allerede bodd her på denne øya i havgapet i godt over 1 år i nærhet til en storslått natur, sammen med trivelige mennesker og lav stressfaktor.
Hun blomstret og kvitret da hun møtte oss på flyplassen. Etter en varm velkomst, kjørte hun oss hjem til seg.
Bildene taler for seg. Helt fortryllende idyllisk, selv med alt det hvite rundt oss. Utsikt mot flyplassen og fergekaien har hun også.

PicMonkey Co

2016-03-27 12.07.23

P.g.a snøras på veien fra Øksfjord og innover, ble veien stengt og fergen ble innstilt. Men det varte ikke lenge.
Etter tid og fredelige stunder, dro vi med ferge over til Øksfjord.Overfarten over fjorden tok 1,5 time. På turen over kunne vi også skue Lopphavet. («Dra på Lopphavet!» 😉
Været skiftet hastig her. Brått så var det med gråsprengte skyer overlastet med snø- plutselig kunne himmelen bryte opp til å vise frem solen. Solen som viste sitt blide åsyn.

Videre dro vi fra fergekai i Øksfjord, Loppa kommune til Alta hvor vi skulle hente en splitter ny Kia firehjulstrekk– bilen vi hadde leid oss til å frakte oss helskinnet rundt omkring i Finnmark.

Første mål var å besøke ei fjellstue av Dnt på Finnmarksvidda.
Naturen vi bevitnet igjennom bilvinduene, var helt hinsides vakkert.En helt annen verden. Euforisk! Det rykket i samtlige hjerterøtter for sin kjærlighet for plassen. ❤
Vi festet skiplankene på føttene og tråkket sakte mot Jotka Fjellstue hytta. Det var ikke lange biten, men en finfin dagstur inn. Vi lot det gå så sakte så sakte, bare for å nyte hvert sekund.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mens vi gikk der og måpte, suste snøscooterne rundt oss som hissige bier. Det ødela litt av opplevelsen syntes jeg.Et par samer på snøscooteren fikk vi også se. Vi smilte og vinket. Vi var i Samelandet.
Jadda jadda! Joikabolle.

Vi kom om tid og stunder til hytta. Her gikk vi innomhus og fikk i oss en kopp kaffe med noe godt til. Et hundespann lå like utenfor og ventet på neste oppdrag.

PicMonkey Colla

Jotka fjellstue er en av de 3 siste Statens fjellstuer i Norge. Fjellstuene ble etablert i 1840 hovedsaklig fordi statens folk som prest, lensmann, lege, kemner osv. skulle ha en overnattingsplass i sine ærender over vidda. Dagstappene mellom stuene ble da satt til ca. 3 mil av hensyn til tiden det tok å vandre til fots eller med hest og kjerre. Reinsdyr ble også brukt til transport. Jotka fjellstue ble ikke brent under krigen og har fremdeles gammel bebyggelse stående. De eldste husene er fra 1878. Den personen som styrer fjellstua kalles oppsitter og er en stilling som går i arv fra familie til familie.

Det begynte så smått å skumre da vi forlot hytta. Et nydelig lys og en overdådig solnedgang fikk vi imot oss. Tenk vi gikk på ski på Finnmarksvidda! Det var nesten ikke til å tro! Kunne besvime av glede!

PicMonkey Collageaa

Vi kjørte over Sennalandet. Helt mektig skue.Dette er en øde fjellstrekning i Kvalsund og Alta kommuner, Finnmark, -mellom Altafjorden og Repparfjorddalen (Skáidi). E 6 fører over Sennalandet (passhøyde 385 moh.). Her er det visstnok gode reinbeiter. Korteste veiforbindelse Alta-Hammerfest går over Sennalandet.

Vel fremme på Skáidihotellet,fikk vi i oss en god reinsdyrgryte (reinsdyr igjen!) med en deilig rødvin til. Det ble mer inntylling av alkohol etterhvert som de store timene gikk til de små timene. Lagret på dagens gode minner.

Fredag 25.mars 2016.

kl 08:00
Vi nøt en god frokost i stille omgivelser på Skáidihotellet, før vi pakket ned skiutstyr og enn hva vi måtte trenge til en ny ekspedisjon.
På denne dagen var det full klaff på værmeldingen til å dra til Nordkapp. Vi kjørte vel og merke,- for her er det som sagt store avstander. Vi måtte kjøre i kolonne med brøytebil og fem busser fra Hurtigruta foran oss.

Vi kjøpte oss inngangsbillett, før vi fant en plass for bilen iblant de andre turistene. Jadda, det var mye turister som vrimlet rundt oss. I helt ekstase tok de bilder av seg selv med utsikt til globusen på platået-selve symbolet på Nordkapp. Jeg lot meg selv bli med på galskapen….

PicMonkey Collage

Videre gikk vi inn i et komplett opplevelsessenter, med underjordiske tunneler, butikker, kaféer, barer, restauranter, kinosaler, muséer og monumenter.I senteret hvor vi fikk se en nydelig paorama film om den flotte naturen rundt her i området i alle årstidene. Og en suvenir fra Nordkapp måtte jeg også eie- en Nordkapp lue! 🙂
Etter endt besøk på 71 ¤C Nord- kjørte vi et lite stykke tilbake og tok av mot Gjesvær. Da vi hadde kjørt lenge og vel, fant vi plassen hvor starten på ruta til Vannfjordhytta var. Vi labbet et stykke på ski og etter en liten stund fant vi ut at vi hadde gått i feil retning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi hadde ikke vært oppmerksomme nok til å følge med på Gps sporene som Helge hadde forutlaget. Vi surret rundt i området i villede, men fant ut at vi måtte bare snu å kjøre tilbake til hotellet igjen. Vi var så forbasket nær!Ting gikk altså ad undas. Veldig leit å ikke få med seg denne hytta i hyttesamlingen min.
Vel, hytte er å dra det vel litt langt. Det er som et uværskur i mitt syn….

Vannfjordhytta ble satt opp av telegrafarbeiderne like etter krigen i forbindelse med bygging av ny telefonlinje.

Hx-800
Vi kjørte innom idylliske sommerbyen Honningsvåg. …

PicMonkey Collage

Mørket kom over oss og vi fikk en nydelig solnedgang….

Fange lyset på E6

Senere på kvelden «slappet» vi av med god drikke, sauna,-basseng, badstue sammen med et tysker par, rulling i snøen,badstue igjen, spiste en dårlig middag, drakk videre i baren, gitarspill og sang fra en idoldeltaker… sånn kjapt oppsummert… Ja kvelden ble veldig lang. Kom ikke i seng før 02.30. Men det var sabla gøy! 🙂

Lørdag 26.mars 2016:

Med lite søvn og fremdeles bedugga satt vi rundt frokostbordet og mimret over gårsdagens ablegøyer. Hodet mitt føltes som det hadde blitt kjørt over med en bulldoser.
På denne dagens agenda stod det at vi skulle gå mer på ski. Siden vi ikke fikk gjort det nok på fredagen. Vi kjørte mot Sennalandet og Skáidi i Kvalsund og dro på oss skiene igjen og fant et fint området blant hytter og mengdevis med snøscootertrafikk.

PicMonkey Collagea

Formen min ble bedre etterhvert.Å få frisk luft ned i lungene, gjør underverker for både kropp og sjel. Jeg får påfyll med energi ved å ferdes i et med naturen.Det blir øyeblikk som preges av naturens under.

Vi leverte etterhvert tilbake firhjulstrekkeren til leiebilfirmaet i Alta. Videre kjørte vi med Gry sin bil inn til Alta sentrum hvor vi kikket oss rundt i gatene og var innom Peppes Pizza for å mette de innhulte magene våre.

PicMonkey Collager

Kjørte så videre til Øksfjord fergen for så å ta den over til Hasvik. Denne fergen har ikke så mange avganger å skryte på seg. En om morgenen kl 08:15 og denne avgangen som vi tok– kl.20:00 på kvelden.

Senere på kvelden fant vi på å drikke litt hos Gry og bli litt silkebrisne. Vi dro sammen inn til lokalpuben på Hasvik. Et gammelt hotell som har sett sine bedre dager. Det var ikke mange timene puben hadde åpent, men vi fikk bli kjent med en del hyggelige folk- naboer,kollegaer,venner osv av Gry. Klokken 04 viste uret etterhvert og jeg var veldig veldig klar for sengen. Det hadde nok en gang vært en innholdsrik dag.

Søndag 27.mars 2016:

kl.09:30
Jeg hadde sovet dårlig denne natten på grunn av en spirende forkjølelse. Etter frokost, spente vi på nytt skiene våre og fikk en magisk tur rundt Hasvik omr. Vi var innom Røde Kors hytta og fikk påfyll av deilige vafler,brus og kaffe før vi gikk videre til fjorden og de mektige fjellene. Her fant vi en utsikt og orkesterplass hvor vi tente opp et nusselig bål og grillet pølsene vi hadde medbrakt imens vi hvilte øynene på det urolige og hvileløse havet.Lyden av bølger er noe av det mest meditative en kan få. Vi brukte hele ettermiddagen ute i naturen.Noe Sørøya ikke har manko på, så er det måker. Ikke merkelig at de har ei måke i kommunevåpenet. I tillegg til alle måkene som fløy rundt hodene våre, fant vi en skokk med havørn.

PicMonkey Collag

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etterhvert dro vi hjem til Gry og anrettet en nydelig torskesuppe og en superb moltedessert. Ja, vi kunne kose oss!

På kvelden ble det jakt på nordlyset, men været var dårlig- det var stort sett overskyet.

Mandag 28.mars 2016:

Tid for hjemreise.

Gry tok oss med bil på den eneste veistrekningen innover Sørøya og besøkte fiskeværene og små tettstedene, -Breivikbotn og Sørvær.Veldig avsides, men sjarmerende likevel.
Herlig frisk sjøluft og mange fiskebåter. Her kan man virkelig lade opp batteriene.Jeg har lagt igjen jobbkrav og stress. Jeg ristet av meg hverdagen hjemme – og bare var meg selv her oppe i Nord.

PicMonkey Collagew

Flyet fra Hasvik til Tromsø gikk som smurt, men så begynte problemene. Jeg kunne gråte blod.Den tidlige flaksen vi hadde, hadde brutalt blitt brukt opp. Flyet Norwegian ble et par timer forsinket p.g.a tekniske problemer og måtte ordnes i Trondheim. Det betydde at vi mistet Oslo-flyet til Stavanger. Det siste nattoget hadde også «tatt kvelden».
Vi måtte altså overnatte på hotell på Radison Blue Airport Hotell like ved Oslo lufthavn til neste dag….

Tirsdag 29.mars 2016:

Kl.05:00
Det var ikke mange timene med søvn før vi måtte opp og innta en kjapp frokost og for så å skaffe en ny flybillett fra Oslo til Stavanger. Ellers gikk det bra.Viktig å ha motet åpent på vid gap..Det beste med å se etter det beste i det meste er at du ser det beste i det meste.
Jeg var vel hjemme rundt 09:30 på føremiddagen.

Her hjemme var været trist og grått. Lever friskt i erindringen på det flotte vi hadde i Nord Norge. Det er noe med hele pakken av sanseinntrykk som er så massiv jeg fikk i gave.En fantastisk flott påskeferie!

Vet du,-livet er ganske spennende, vilt og vakkert når det er fylt med hjertelig baluba, savn, trollskap, festlige impulser, merkverdigheter, uforutsigbarheter og fantastiske og underfundige små og store folk. Leve så lenge og mye som mulig. Vips, så er det ferdig levd! Show love, annerkjenn både sol og regn, slipp hverandre frem i trafikken og ikke ta alt så fryktelig seriøst. Om hundre år er allting glemt! 😉