En litt annerledes HaLLoWeeN feiring.



Untitled

Imens småungene løp rundt i nabolaget og ropte «knask eller knep» utkledd i de mest skremmende kostymer på denne Allehelgensaften,- satt 6 voksne (unger i hodet) i hver sin kajakk i fred og fordragelighet og nøt naturens stille lyder på Lutsivatnet.

Jeg lot padleårene bryte vannskorpa i seige tak. Jeg hadde ingenting jeg skulle nå, og ingenting å tenke på annet enn å nyte i fulle drag sammen med andre gode turvenner.

12182424_10153029818095989_6347998282735281334_o

PicMo
«Taufergen» var stabil og stødig og den lot flyte med meg uproblematisk gjennom bølgene som plutselig dukket opp. En frisk bris og kuling i kastene la en demper for oss som ville padle over til Lamholmen. Det er jo ingen skam å snu-så vi fant en stor holme like ved Foreneset. Hvem sier at man må padle langt for å få til en tur? Alle var tilfredse på å legge til kai ved denne «holmen».


Vi fant raskt en fin plass til å sette opp lavoen som Aadne hadde bragt med seg i sin store røde kano.
Lavoen er det plass til 10 personer og veier opp til 20 kg- altså ikke en lettvekter til å ha med i sekken til fjells.
Sondre og Helge hadde hver sitt 3 manns telt. Helge brukte teltet til bunnduk i lavoen,- mens Sondre brukte teltet til det det skulle brukes til.Nemlig å overnatte i.

PicMonkey Collage
Vi fyrte opp bål og spikket pinner til å steke pinnebrød på. Deigen hadde Elisabeth påforhånd laget hjemme. Smakte smaching- da hun hadde hatt i spennende krydder i den.Det ble riktig så stemningsfullt etterhvert som mørket snek seg innpå. Siden grillet vi pølser til den store gullmedaljen.

PicMonkey Collage (2)
Mye godt i glasset fikk en munter stemning. Ut i fra music- angelen kom det strømmende flotte melodier – og en svingom rundt bålet fikk vi også til uten å måtte havne midt i de glupske flammetungene. Dernest når det nærmet seg midnatt- i mulm og mørke kom plutselig en uhyggelig skikkelse frem mot oss…………………………

PicMonkey Collage (3)

En veldig (u)hyggelig Halloween kveld. Det var godt å krype inn i lavoen og i den varme dunsoveposen etterhvert.Hodet og verden gikk rundt.Jeg hadde små fjærskyer av tyggegummi i hodet.Tankene svevet og ville ikke ta form. Det hadde blitt for mye godt i glasset for min del.


 

Untitled (1)
Jeg våknet og livnet til av fuglelyder og regn i luften. Lene,Elisabeth og Aadne hadde tatt sin dvale under himmelens tak denne natten. Jeg kunne forestille meg at de neppe hadde fått Tornerosesøvnen sånn som det hadde striregnet denne aftenen.
Vi kokte kaffe på primusen og satt og betraktet den trolske naturen rundt oss.

PicMonkey Collage (4)

Høsttåken hang litt igjen. Vannet var blikkstille og luften bydde frem jordiske og friske dufter etter at regnet hadde skyllet på.Regndråpene hang tunge på de nakne trærne. Jeg tok meg en liten tur rundt på «holmen» og fant mange flotte bildemotiv…

Et ensom, men dog fargerikt tre stod der midt i blant meg og skogen.Vakkert skue…

DSCN3593q
Og et mer passende tre for anledningen—- Et trolsk tre hvor de mosebelagte grenene spriker som klør og prøver å gripe fatt i noe eller noen….

DSCN3592w
Solen strålte gjennom en luke blant de grå skyene. Det lovet til å bli en nydelig dag……

DSCN3595

 


 

Etter en deilig frokost, fant de andre på å ta seg en dukkert i det kjølige vannet. Jeg hørte på skrikingen og ulingen fra dem at det var veldig kaldt.

«Jeg føler meg som et nytt menneske»,- kvitret Lene.

Jeg ønsker ikke å bli et nytt menneske, så jeg lot meg ikke friste med et bad.
Etter nedpakking av telt og utstyr,- fant vi på å ta en liten rundtur med kajakkene og kanoen i området. Det var riktig så idyllisk og pent. Ingen vind. Solen smilte og alt var bare fryd og gammen.Vi hadde samtlige en løftet sinnstemning.

DSCN3601


De fleste trenger av og til påfyll og nye turideer for å få inspirasjon til å komme seg ut. Ikke minst nå om høsten, når dagene er på sitt korteste og lysten på å være ute kan være like grånende som dagslyset. Begynn gjerne planleggingen av vinterens og sommerens turer nå. Gode turdrømmer er aldri feil.Trenger strengt tatt ikke reise over andre siden av jordkloden.Nei,- bruk nærmiljøet og utforske først din egen lomme.Planlegging er halve turen sies det. Alltid kjekt å ha et mål å sikte seg til. Jeg har stadig nye mål i ermet.

Følg med og få inspirasjon! 🙂

Legg igjen en kommentar

