Dugnad på Ådneram-Oktober-2015.

Årets siste dugnad og den finner sted på selveste Ådneram turistforenings hytte.
Nå har jeg mange dugnader bak meg,- og ivrig som jeg er i å gjøre en god innsats for turistforeningen, gir jeg meg ikke med det første.
Hytta i Sirdalen som ligger klin inntil veien som lett adkomst, er veldig stor og har plass til 49 sengeplasser. Den leies ut til store grupper enten der er speidergruppe, skoleelever eller kanskje i en festkalas hvor en fyller året. Hovedhytta har et koselig anneks, hvor jeg også har tilbringt noen helger og vintrer på.


Vi var en fin liten gjeng som gjorde hyttene presentable.
Lista av gjøremål var allerede bestemt:

2015-10-17 09.51.45

Fredagen fikk vi ikke gjort så mye. Det ble helst kos og sosialisering. God mat og drikke.
PicMonkey Collage1

Lørdag 17.10.15:

Lørdagen stod jeg opp til en vinterlig skue. Jeg trippet utenfor og rundt hyttene å kunne observere at det lå rim og frost på gresset. Luften var krystallklar, frisk og hustrig. Det er neimen ikke lenge før Kong vinter kommer på besøk og dekker landskapet med hvit snø.

PicMonkey Collage

Men så snart solen fikk tak og varmet opp, tinte som snarest telen bort av dage. Det ble nok en flott dag.


Alle dusjrommene nede i kjelleren fikk en real vask med klorin. Her fantes uhumskheter av balsam og håravfall. Det hadde også oppstått sopp eller mugg på baderomsflisene. Noe som indikerer på at det er dårlig utlufting og ventilering i våtrommet.

Et av dusjhodene trengtes å byttes ut.Lite trykk og vannfall. Den hadde gjort jobben sin og burde snarest pensjoneres.
Jeg liker godt å male, så jeg var glad det var maleoppgaver. Gulvet på annekset fikk en real vask med salmiakk, før jeg lot det rulles på med grå maling.


I mens vi jobbet, kokkelerte Fredrik på storkjøkkenet og laget en deilig gourmetisk mat til oss.
Det var santen lukus å bare komme til dekket bord…

ww

www

1. Forretten bestod av ovnsgrillet asparges toppet med geitost og sprøstekt bacon.

2. Sammen med Frydenlund fatøl.

3. Hovedretten var lammelår sammen med en seng av rotgrønnsaker, poteter og brun saus i kraft av lammelårets safter.

4. Rødvin til hovedretten…Barbera Piemonte Selezione Luca Roagna.

Smaken er saftig, fruktdreven Barbera fra Piemonte. Kirsebær, kaffe og vanilje på duft. Fyldig stil med saftig, ung sursøt frukt og høy syre. Drikk beregnet til andebryst, men funket bra til lammelår.

5. Desserten var <Tilslørte bondepiker>. Et lag med eplekompott i bunnen av glasset hvor neste lag er pisket krem med hemmelig ingrediens-og toppet med knust havrekjeks og krem.

6. En hemmelig ingrediens i kremen til desserten- calvados- brennevin laget av epler som blir lagret på eikefat…..røkt og kandisert frukt aroma hint, fra eple og rabarbra.

7. En fantastisk god dessertvin som passet seg ypperlig til «Tilslørte bondepike» desserten….

Il Falchetto Brachetto d’Acqui 2013 fra Piemonte.

Flott og transparent, dyp rosa farve. Musserende. Deilig, fruktig duft av druer, jordbær og bringebær, samt et lite hint av urter. Lett og skummende i munnen med god sødme som også balanseres av frisk syre. Ganske lang ettersmak.


Søndagen 18.10.15:

En ny dag i emning. Vi fikk gjort resterende arbeid i dag. Og en tur ut i det blå fikk sannelig jeg, Gro Maria og Helge også muligheten til å få. Vi fikk i oppdrag å hente inn båten tilhørende turistforeningen. Ingen visste når sant skal sies hvor båten befant seg, så vi måtte lete litt.
Først fant vi en båt, men den var visstnok Statskog sin eie…

2015-10-18 10.55.57

Vi kjørte litt videre langs Grauthellervatnet og gikk ut av bilen og speidet.
Med tid og stunder fikk vi øye på den. Beliggenheten til båten var helt eurforisk og flott. Gro M tok seg en dukkert, mens jeg fanget opp mange flotte motiv som jeg foreviget for å kunne bevare øyeblikket i ettertiden…..

Natur2
natur
Solen fløt over det blikkstille vannet.Fjelltoppene tegnet seg mykt og runde mot himmelen. Luften stod stille. Jeg nøt stunden i fulle drag.

Helge hentet bilen og vi lempet båten på biltrallen og festet den godt fast med stroppene.

Siden tok vi en kjapp fottur inn mot Grautheller hytta. Tok oss snaut en time frem og tilbake.

Rundt oss var horisonten og landskapet full av gode løfter om en flott dag. Alt var så annerledes i en natur hvor snøen var avdekket. Jeg kunne minnes hvordan alt var den gang vi ferdes her på ski i vinter.
Rimet lå kompakt rundt gresstustene dit solen ikke fikk tak. Isen lå kraftløs og tynt dekket på vann og putter. Vi kunne fint gå over myrene uten å bli våte på beina. Det var få folk vi støtte på, så vi hadde stort sett stien for oss selv.

Med et unntak, møtte vi på og småpratet litt med et eldre par som hadde funnet seg sin plass på den andre Grautheller hytta som nøt dagen i fulle drag. Vi tuslet videre opp en bakkekam før vi endelig fant «vår» Grautheller hytte. Den stod der staselig badet i solskinn uforstyrret og alene. Den ventet bare på neste overnattingsgjest.

å
Vi tittet innom og fant oss tre kopper med kaffe og kakao sammen med søt bixit kjeks som vi nøt på terrassen utenfor hytta.


På terrassen fant vi en mengde med lort som vi konkluderte på å kunne stamme fra lemen. Lorten var litt for stor til å være fra mus og for liten til å komme fra sauen. Meeen veldig usikker her. Er det lemen år? Er dette et område hvor lemen utpreget liker å «henge»? .
2015-10-18 12.45.11

Jeg er som sagt ikke en badenymfe, men jeg lot meg beundre av dem som foretar sånne stunts i en kulp hvor isflakene ligger svevende rundt. Denne gangen ville Helge forfriske seg med et bad. Jeg gyste bare ved å iaktta ham.

På tilbaketuren gikk samme vei og vi møtte på bare stillhet og varme. Det var litt mer friksjon i luften og en svak bris pustet på oss imens vi gikk. Bilen og båten stod og ventet på oss hvor vi hadde forlatt dem. Vi rullet tilbake til Ådneram og avsluttet dugnaden med smil om munn.
Nok en flott helg. Mange takk!

Legg igjen en kommentar

