Dugnad på nye Kvitlen

Den første befaringen skjedde for snart 25 år siden. En hyttetomt med turisthytte hadde vært flott og hatt i Bjerkeheimsheiene, men det ble med tanken lenge og vel.
Men plutselig sjedde det endelig noe. Turistforeningen fant den nye tomten litt lenger oppe i dalen som ikke skulle komme i konflikt med fortidsminner.Det ble gode dialoger og planlegging med grunneieren, arkitekter og kommunen.Grunneieren var svært så positiv til turisthytte.Arkitektene hadde vært i heia og sett sitt. Dermed ble det møte med de involverte parter. Kommunen fikk tegningen og etterhvert ble byggesøknaden sendt.

20150815_162732

20150814_183146
Et år forsinket, men nå er perlen i Bjerkeheimsheiene oppstått til en fremragende flott funkis hytte.Det er grønt og frodig og området har et rikt dyreliv.
Elven ligger klukkende like ved hvor en kan ta et forfriskende bad.
Kvitlen ligger flott til langs en gammel driftevei i mektig natur fra Ørsdalen til Skreå i Sirdal. Du får oppleve en spennende og kronglete ferd gjennom urpreget bjørkeskog, lett gange over åpen kultur mark med minner fra gammel bosetning og gårdsdrift, samt fredelig vandring i naturskjønne omgivelser langs elvens gresskledde bredd.

2015-08-18 20.09.03

Det er lagt mye grunn og forarbeid bak. Det har blitt snekret og murt døgnet rundt fra vinter til høst .
Prisen på hytta havnet på rundt fem millioner kroner.Halvparten ble finansiert av tippemidler og tilskudd fra Thon-stiftelsen, resten ga Total E&P Norge AS.

2015-08-14 18.26.47

Terrenget fra Bjordal inn til Kvitlen turistforeningshytten er varierende og spennende. Høydeforskjellene kan være utfordrende for mange. I behagelig tempo, kan du komme inn til hytta på 2,5 time som ikke er så avskrekkende langt verken for store føtter eller små.
Det er adskillig lengre, men lettere terreng fra Eikebrekka og inn Austdalen.

Vi transporterte oss frem med bil fra Stavanger til Bjordal som tok oss ca 1,5 time.Det er godt og tydelig merket tursti inn både fra Bjordal, Eikebrekka og Stavtjørn. Fra Stavtjørn er den lengste veien. Da kommer du forbi Homme som ligger 3 km fra Kvitlen..

Vi hadde været med oss, så turen og stien var fremragende fin. Vi fant mange bugnende tuer med blåbær som vi mesket oss med underveis hvor vi gikk..

på stien

Spor etter gårdsdrift kan sees flere steder langs stien. I en krok i Kvitlaåna i elva ligger det til og med en liten sandstrand.

Nå fikk også jeg lyst å bade! 🙂

20140928_142336

Det ble fyrt opp et bål hvor vi fikk kastet de mangfoldige tomme eskene som hadde inneholdt møbler og annet utstyr til hytta.

20150814_194341

Det ble senere grill-kos rundt bålet.

20150814_201314

Lørdag 15.aug……

Vi stod opp i flunkende nye madrasser og sengetøy. Det er noe med det å komme til ei hytte hvor få andre har brukt ennå. Man kunne ennå kjenne lukten av sagflisen borende i neseroten. Jeg hadde en flott utsikt fra soveromsvinduet ned til dalen. Idag var det regn i luften. Masse regn skulle det vise seg, så vi var glad at det meste av arbeidet skulle finne sted innendørs.
Det ble hengt opp en midlertidig liste på gjøremålene- og det ble tilføyd mer etterhvert.
Det var noe for enhver mann og dame. Alt ettersom om man var hendt med f.eks å montere, skru eller kanskje male.

20150815_154308

Ingen oppgaver er for små, og nesten ingen for store.
Jeg var først med å gjøre i stand matlageret i matboden. Her var det ikke manko på noe. Det var flust med boksemat av ymse matsorter.
Det var mye som måtte settes på plass- bl.a kjøkkenutstyr og inventar. Gassplatene måtte monteres.Montering av hyller….
I stuen montertes lysekroner i taket, beising av takbjelker….
Videre måtte vi støvsuge og vaske fritt for støv og dritt i alle krinkelkroker.Samt måtte vi rydde område rundt hytta etter bygging.Det var kjekt å se ting kom på plass og hytta formet seg ferdig og klar til den offisielle åpningen 23.august.

kkkk

kk
Dugnad er ikke bare jobbing. Vi får også mat som lønn. På kvelden fikk vi en nydelig lammesteik som hadde langtids steikt «under» jorden. Godt innsmurt med olje og krydret med salt og pepper. Gnidd inn med rosmarin. Pakket inn i aluminiumsfolie. Etter ca 7 timer, var den mør og god.
Sammen med lammet, fikk vi en deilig og smakfull kantarellsaus med førsteklasses grønnsaker til.

20150815_193954t

Mens vi hugget inn hadde vi en panoramautsikt utover dalen. Bare synet av utsikten, fikk vekket opp appetitten vår.

Søndag 16.aug…..

Etter en god frokost, ble det gjort siste finish på hytta, før vi labbet tilbake Bjordal. Det var adskillig mye verre å gå på stien da det hadde høljregnet hele lørdagen.
Samtidig fikk Per satt opp nye stedsnavn- skilt på stien.

2015-08-18 20.10.29
Neste hytteprosjekter blir Skåpet, Viglesdalen og Bakken Gård. Håper å være med som dugnadsånd også på disse hyttene i nærmeste fremtid.