På toppen av Hjelmen på Hjelmeland.

Fredag 24.-07.15:

Vi dro inn fredags ettermiddag med båten fra Stavanger til Fister.Her fant vi en fin gjestehavn å fortøye båten inntil. Vi utforsket området,- en nokså stille plass. Ikke så mye å gjøre. Vi fant på at vi måtte strekke litt på beina etter å ha tøffet avgårde i båt i ca 3 timer. Ja,- det var en 34 år gammel motorbåt,22 fot og ikke så kraftig motor. Den gikk på full maskin med 6 knop.Vi hadde all verdens god tid…

Fister

Lørdag 25.07.15:

Neste dag dro vi videre, etter en deilig frokost i båten.Vi kjørte fartøyet rundt nes, forbi holmer og skjær. Vi valgte strakeste leden gjennom Ølesundbroen og videre til Hjelmelandsvågen. Vi fant på ny en gjestehavn. Her var det desto mer støy og liv. Etter å ha kjøpt inn mer mat og drikke til lørdagskvelden og frokosten til søndag, fant vi på å dra opp til Skomakernibba, men vi kom aldri så langt. Det var et godt stykke å gå til fots til starten av stien, så vi håpet å få skyss av en lokal taxi, men på taxisentralen var det taust. Kan hende på ferie? Etter mye om og men, fant vi heller på å dra opp på en betydelig lavere topp her i distriktet. Denne toppen som ser ut som en hjelm, den lille fjellknatten som har gitt navnet til kommunen, raker ikke stort mer enn 207 m.o.h.

PicMonkey Collage

Det var en kort løype. Det gikk gjennom en skogsti med dårlig merking. Vi hadde først problemer med å finne inngangsporten til løypen.
Stien er bratt, og fra du tar av fra hovedveien- er det nesten bare oppoverbakke. Jeg garanterer at du får høy puls og sure legger! På toppen blir du imidlertid belønnet med fin utsikt.
Jeg fant vardeboka og klorte ned en liten hilsen som bevis på at jeg har vært her.
Vel vel, det er ihvertfall ikke lengden eller høyden om å gjøre får å få en flott tur. Brukte vel rundt en liten time og 2 km på hele rundturen og det inkludert en god pause på den fenomenale toppen hvor vi kunne få et fugleperspektiv av hele bygda i Hjelmeland…

Utsikt

Turen starter ved Spa-hotellet. Gå opp på veien og ta til venstre. Gå langs veien forbi Spar-butikken. Etter Spar-butikken tar du til høyre, og går opp en lang og slak bakke. Nesten i enden av veien vil du på høyre siden se et skilt som markerer begynnelsen på en tursti. Denne stien går opp til Hjelmen…

^^

Etter å ha tatt et svalt bad i sjøen like ved båten, ville magen ha mat. Det var ikke mange skrittene til Spa Hotellet hvor vi skjemte oss bort med en fremragende middag: En rosastekt lammecarre i en seng med sauterte grønnsaker,rødvinsaus med rosmarin og ovnsbakte poteter med urter.Jeg skyllet det hele ned med husets rødvin.Jeg trodde at jeg skulle svelge tunga så velsmakende som det var.I mens man konsumerte og fortærte dette, hadde vi en nydelig utsikt fra vinduet med naturskjønne omgivelser ved sjøkanten like ved.

Spa

^^
Kvelden var gyllen og rød- vi fant frem fiskestanga og prøvde oss på fiskelykken,men en liten og puslete makrell fikk returen i sjøen. Vi nøt den friske sjølukta og utsikten av fjorden til langt på kveld.Langt vekk fra hverdagens stress og mas.

Solnedgang

Søndag 26.07.15:

Etter mange fine og gode minner fra Fister og Hjelmeland, tøffet vi i sakte kino tilbake mot Stavanger i en mer adskillig balstyrig sjø.