Folkevandring til Reinaknuten 14.06.15

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ja, det ble riktig godt befolket denne søndagsturen inn til Reinaknuten( 787 m.o.h. ), Jørpelandsheiane på Strandalandet.

Jeg har vært en gang før, men mye terreng ble likevel nytt for meg, da jeg ikke husket hvordan det så ut fra forrige gang.Det begynner å bli noen år siden jeg satte min fot her.

Se link
Kall det hva du vil, mulig jeg har gullfisk hukommelse, men jeg tror jeg var i en annen verden den gang og ikke fikk med meg de flotte detaljene.
Vi gikk først i en lun furuskog og etterhvert flatet det ut over i lyngheier,- og til vi tilslutt kom vi på snaufjellet.
Spennende og variert terreng altså. Det var godt og bra merket med de karakteristiske røde maling flekkene.
Den siste biten opp til Reinaknuten har en stigning fra 600 til 748 m.o.h. og er turens hardeste parti. Du for god puls og blir litt svett i pannen din. 😉


Været var toppers, men veldig kaldt på toppen. Det blåste godt og det kom snø i luften.
Jeg var glad jeg hadde kledd meg godt denne gangen. Man kan fort bli lurt av hvor fint det ser ut, men sånn er det dessverre ikke. Været snur innmari fort gitt.
P.g.a det klare og den solrike dagen,fikk vi et praktfullt skue over store deler av Rogaland, fra ytterste holmer i vest til de høyeste fjelltopper innerst i Ryfylke.


Det ble faktisk en dryg tur,- nesten 4,5 time brukte vi på rundturen. Egentlig ikke en rundtur, det ble vel heller nærmest en tur retur- tur. 🙂
Vi tok oss gode og maaaange pauser, så netto brukte vi ikke mer enn snaut 4 timer på rundt 11 km.

Hvordan komme hit: Ferge til Tau. Kjør RV-13 til Bjørheimsbygd. Midt i Bygda får du et skilt som peker inn til høyre, og som lyder «Bjørheimsheia». Du skal inn der. Følg denne veien et godt stykke, til du får skilter i veikanten som viser inn til flere turalternativer, der i blant Regnaknuten. Følg veien videre inn til venstre her. I enden av denne veien er det stor parkeringsplass, og det er her fotturen starter.

 

Legg igjen en kommentar

