Fjelltur vs yoga. (13.06.15)

Noe nytt og nyskapende har Stavanger Turistforening fått til denne gangen med å kombinere lett tur i herlig terreng etterfulgt av yoga i huset på Gramstad.


Jeg har gått hen og forelsket meg i yogaens verden. Er så heldig å ha yoga praksis ukentlig på Sats/Elixia senteret med dyktige instruktører.
Yoga for meg er først og fremst et verktøy for å lære meg selv bedre å kjenne. Yogaen er et redskap jeg kan ta i bruk når som helst og som hjelper meg til å gjøre livet godt å leve akkurat her og nå.
Yoga er et unikt redskap for å reparere ubalanser i kroppen og bli sterk og myk. Det er lettere å være et glad menneske hvis kroppen fungerer som den skal.
Gjennom yogaen har jeg muligheter å forstå seg selv bedre, få større klarhet og indre ro.
Det finnes mange arter av Yoga praksiser. Kurset vi fikk, gikk vi stort sett gjennom enkle yogastillinger i kombinasjon med å lære god pusteteknikk.
Man må være tålmodig i en slik praksis. Det man gjør på matta, viser hvordan du er som person ellers utenfor matta.Du blir mer bevisst på egne opplevelser. Er det yogaøvelser du kjenner at du ikke mestrer og sier til deg selv at dette kommer du aldri til å klare (f.eks stå på hodet),- ja da kan det kanskje bety at du er en person som ikke har guts,stå på vilje og har et dårlig selvbilde..

Å tro på at du klarer det, kan flytte fjell. 🙂

«Sometimes the best thing you can do is not think, not wonder, not imagine, not obsess. Just breathe, and have faith that everything will work out for the best».

20150613_112102


Ellers har jeg bare god ord for yoga:
*Redusere og forebygge stress og stressrelaterte lidelser/skader.
*Puste riktig.
*Få bedre søvn.
Styrke immunforsvaret.
*Økt kroppsbevissthet, styrke og smidighet.
*Få mer overskudd og energi.
*Bidra til at du forstår deg selv bedre, får større klarhet og indre ro.
*Reduksjon av forhøyet blodtrykk.
*Lindring av kroniske smerter.
*Økning av psykologisk selvfølelse.
*Starte en prosess av utvikling og personlig vekst.
*Generelt sett bli et gladere, åpnere og friskere menneske.

Før yoga kurset, hadde vi en kjapp fjelltur og en rundtur fra Gramstad huset via Øvre Eikenuten og Dalsnuten. Jeg har vært på disse toppene flere ganger før, men utsikten var fremdeles storartet….

 

 

***

Det hadde sin fordel å ta turen før yogaen, da kroppen ble godt oppvarmet og muskler og ledd ble mindre stive.

Legg igjen en kommentar

