En vanvittig våt fjelltur til Grønhaug (24.05.15)

💕

Joda, det startet tålig bra med litt sånn duskregn. Jeg var iallfall optimistisk på at det ikke ville bli de store nedbørsmengdene denne dagen.

Vi samlet oss i en stor flokk (16 mann og damer) like ved Lund folkehøyskole. Planen var å ta en rundtur til Solliknuten som den første toppen og videre til Grønhaug som den siste og største toppen, men…..
Som en høytrykkspyler ble vi spylt av gårde på de sleipe og gjørmete stiene ettersom km og tid ble spist.

PicMonkey Collage
Jeg kunne sørgelig konstatere at jeg hadde tatt på meg feil klær i dag. Buksen lekket som en sil og jeg hadde verken stilongs på meg og med meg. Ei heller hadde jeg en tørr bukse i bakhånd.
Vinden gjorde det desto verre for meg.Som våt til skinnet, ble jeg følgelig kaldere da vinden blåste igjennom marg og bein.
Til all lykke, ble vi alle sammen enige om å ta den korteste traseen og bare gå opp til den høyeste toppen. Tåken gjorde at det var null sikt, så det var ikke hensikt å ta begge toppene….Jeg var glad og nøyd for det, for i det øyeblikket var jeg sur som en sursild.

Her var det et alpint landskap med mye stein og lite vegetasjon.
Vi snudde nesten på hælene så fort vi hadde kommet til topps. Det var ikke bare jeg som var våt og kald viste det seg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi står på taket mellom Sokndal og Lund.Grønhaug som kneiser 631 meter over havet.Tåken er som en grå vegg. Den prangende utsikten var uteblitt denne gangen. Solcellepanelet på det nederste bildet, hadde nok  ikke funksjon idag….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter å ha signert i vardeboka og tatt et offiselt bilde, bar det raskt ned igjen. Ikke helt den samme veien, men en snarvei.
Jeg var glad for det. Nå var jeg enda kaldere og surere.
Det surklet godt i beina mine. Fjellskoene var godt trukket med vann.
Tror Helge var dritlei av klagingen og sutringen min, så han fant på å låne meg stilongs,ulltrøye og en dunjakke.
Det hjalp mye. Humøret steg betraktelig da det neste primærbehovet mitt ble tilfredstilt. Jeg måtte ha mat. Det var ikke noe koselig å sitte ned(like ved Ørnetjørn), men etter 10 minutter var det gjort. Vi fikk stappet brødblingsene i halshålet og gikk så tilbake til bilene.


Naturen i dag var trøstesløs og trist. Men hva kan en forvente på en slik gråværsdag?
Jeg kunne bringe på det rene at gode klær har mye betydning når man drar på fjelltur. Jeg skulle ha visst bedre. Enda dummere var det at jeg ikke hadde ekstra skift!


Jada. Ellers?
Gleder meg til neste fjelltur. Og da MÅ det være sol! 😉

 

Kommune:                  Lund
Tid:                              4,5t rundtur (I tillegg kommer eventuelle pauser)
Lengde:                       13,4km rundtur (Stigning 713m)

💕

Legg igjen en kommentar

