Toppturer til Heiahorn & Småsilhorn.

I en håndvending fikk jeg tørket støv av fjellskoene mine igjen. Sånn helt akutt, dro jeg med på denne fjellturen jeg nå skal gjengi med ord og bilder om. Jeg hadde ikke noe annet fornuftig å beskjeftige seg med denne Kr Himmelspretten på så…..


Austrått Fjellvandring og fjellturkompani er et godt etablert turlag som jeg ble medlem av for drøyt et år siden. Jeg har fulgt med dem, men aldri blitt med noen av de arrangerte turene deres. De går tur HVER dag! Ja, de sitter ikke på latsiden kan man si. Hovedkarakteren Kjelli er ham som finner løypene, og folkene hiver seg på om det er vind, sol, regn eller et annen vær-fenomen. Det har blitt med en stor folkeskare etterhvert. Noe som tyder på at gruppa fungerer bra. Det fine med gruppa, er at alle aksepterer alle som de fremstår- hva gjør det om du er lubben rundt midjen? Eller mangler en fortann? Har en fortid som hallik? Bare du har to bein å gå med så er det greit liksom. Austrått turkompani, turgruppa for alle. Enten du er A4 eller splitter pine gal! 🙂


Jaudagauda!
Med klampen nesten i bånn, freste jeg blåbæret (Corsaen) det den var god for inn til byen. For det var som sagt veldig i hui og hast å bli med- og var derfor bittelitt sent ute. Jeg møtte noen av de andre i fergekøen og fulgte dem videre til Strandalandet og Jørpelandsheiene. Jeg kjente ikke mer enn 1 kjeft på denne turen, men likevel ble jeg godt mottatt som nykommer i gruppa.


Vi startet fra parkeringsplassen ved Liarvatnet. Vi satt i solstrålene og ventet en drøy halvtime på resten av kompaniet som ville bli med. Vi fra Stavanger var visstnok førstmann.
Det var et godt driv i gruppa fra første stund og svetten piplet frem fra alle hudporene ettersom vi klatret oss oppover skråningen og fjellet.Hjertet mitt slo som en pingpongturnering i brystet mitt og konstaterte og overbeviste meg selv der og da at jeg må gjøre noe med kondisen min. Vi peilet oss inn mot den høyeste toppen i Strand kommune, Heiahorn på sine 774 meter over havet. Jeg måtte et par ganger stoppe opp og kaste i meg noe «bensin»- for slik en forberenning på denne kroppen var det ikke til å unngå. En liten banan mettet ikke stortåen min engang.

656565748577754

-Heiahorn med sine 774 m.o.h 

Det tok oss ca 1 time og 20 minutter til første topp. Solen lekte litt gjemsel bak skyene, men vi fikk et fint skue rundt oss.Fra toppen er det nydelig utsikt videre innover Ryfylkeheiene og utover mot kysten. Etter en etterlengtet brødblings i skrotten og noen statusbilder fra toppen, dro vi videre mot neste fjelltopp.
Snøen tittet frem som flertallige store snøfenner som lå igjen etter vinteren. Vi gikk over og forbi alt det hvite så godt som det var.

20150514_143312

Vi traff også på en herlig firbent skapning, en liten harepus som hadde forvilla seg bort fra mora si. Den fikk sitt liv status som modell- ettersom vi som riv rav ruskende galne mennesker gikk amok med all den fotograferingen på den stakkars småtassen.

10649789_10152734768697191_6209075652556102498_n

Det er mye gøy å se når man vandrer slik. Vi fant også en firfisle eller hva det enn kan være? Uansett et krypdyr…

oioi

Vi så også en stor steinblokk som hadde kilt seg fast i fjellsprekken. …

20150514_143748
Vi traff på enda en rar skapning i fjellheimen….

11255834_808955932534257_1967929128650370296_n

Den hadde teftet oss lang vei og forsøkte iherdig å skremme oss bort da vi hadde karret og buldret oss ned fra den skremmende og luftige fjellskråningen fra siste toppen, Småsilhorn ( 731 m.o.h).

10989170_808955849200932_38079238040966670
Med skrømtet i hælene, skyndte vi oss ned så godt som vi var god for, og tok for oss den siste etappen gjennom den frodige Småsildalen med den gamle bjørk og furuskogen rundt oss ned til parkeringsplassen igjen.Hvilket paradis! ❤

10423768_10152734767547191_73740648638292758_n

Dagens utflukt målte ca 8, 5 km på 4.5 timer. Ikke noe pes og stress. En skikkelig kosetur ! 😀
Takk for laget. Jeg gleder meg allerede til neste tur med dere!

1512290_623483464453956_617738165587910751_n

 

kk

 


 

ADKOMST:

Ta av fra R.v 13 Jørpeland sentrum ved skilt “Dalen 6 km”. Kjør til enden av veien. Stor parkeringsplass ved Liarvatnet.

Legg igjen en kommentar

