Påske eventyret 2015

Før det hele renner ut i sluken, må jeg fortelle litt om påske eventyret for 2015,- Det var en gang… Vi dro fem i en bil på Skjærtorsdagen opp til Voss hvor vi parkerte bilen ved jernbanen. Det var på hengende håret at vi rakk toget! Med en 4 minutters margin og med et sant bal, fikk vi all pikkpakket ut av bilen og skyndte oss å komme oss ombord. Jeg var passe svett i pannen da vi endelig fant et sete og skuldrene kunne senke seg ned igjen. Fra Voss til Myrdal rullet toget. Etter en ca times tid på skinnene, måtte vi av dette og finne et bytte som tok oss med til Vatnahalsen- Det var bare snakk om fem små minutter, så var vi fremme.

Så var det om å gjøre å få med seg all bagasje til hytta vår som vi skulle tilbringe resten av påsken i. Det var et sant kav å få komme seg opp- for selvsagt var hytta på en topp- det var mye snø og det var 200 meter lange avstand fra stasjonen.

Her ser du noe av omfanget av bagasjen vår.Skulle tro vi skulle overvintre mye mer enn en påskeweekend….

Endelig var vi der og vi møtte hytta temmelig nedsnødd. Inngangen måtte spas ut. Vi fikk grave ut en liten harepus inngang tilslutt.

Jeg var snar med å fyre opp i peisen, da hytta var råkald etter å ikke ha blitt brukt på aldri så lenge. Ned i kjelleren var det rikelig med bjørkeved- og det var også innlagt strøm som vi supplerte med. DSCN2921

Vi fant en gammel steinovn nede i det kalde dypet av hytta..Og ryktene tilsier at det hadde utrolig, men sant vært et moldgammelt bakeri fra 1900 pil og bue her. Ble visstnok forsynt med bakst til rallarne som bygget den nåværende Bergensbanen. Kjelleren er ennå inntakt og har den samme gamle grunnmurern fra den tiden. Den første kvelden fant vi hygge og samvær med hverandre. Vi koste oss med god mat (taco), drikke og påskequiz.

En vakker morgen på Langfredagen:

Etter en god frokost og først da dagen var i emning, tok vi toget opp til Finse hvor vi gikk på ski til Appelsinhytta. Appelsinhytta er en nødsbu/rastebu i Midtdalen. Her fikk vi kjøpt deilig pølse i lumpe og koste oss med den medbrakte nisten vår. Dette var siste pitstop til Hardangerjøkulen som vi var veldig sugne på å gå opp til. Vurderte på å ta på oss langfellene, for det skulle vise seg å bli temmelig bratt i terrenget etterhvert som vi måtte opp til topps. Vi valgte å gå uten. Jeg fant ut at det var like så greit, da det begynte å klabbe godt under skiene mine. For vi hadde jo hatt på en skismurning i et varmere klima. Her på høyfjellet ble det kaldere. Men det gikk greit enn så lenge- med ekstra lag med snø under ski-sålen, ble ikke skiene så bakglatte.Og det gikk jo bare oppover. Etter en god stund var vi på platået hvor det bratteste partiet kom i mot oss. Vi tok en kjapp titt på frøken ur og innså at vi hadde ikke all verdens med tid. What to do? Det kunne ta oss enda flere timer opp til toppen- og det siste toget til Vatnahalsen gikk om et par timer. Vi valgte å snu. Og nå måtte vi smøre om skiene våre. Nå bar det utfor. Det var mye folk i skiløypene og jeg måtte stadig styre unna folk som fe. ¨¨ Da vi var nesten nede,- fant vi på å ta en annen runde i område. Et område hvor vi krysset sommer/vinterstien inn til Krækkja og kom tilbake til Finse igjen.Vi fikk likevel en god runde med 13 km. DSCN2942

Samtlige var øltørste og fant på ta et par øl på Finse turistforeningshytta. Finse Mickrobryggeri ølet smakte himmelsk. Her i solveggen på Finse 1222 var det sosialt- Som et afterski, moret vi oss med underholdning av et par gøyale søstre fra Arendal som vi kom i snakk med, inntil vi måtte ta det siste toget hjem igjen. DSCN2944

¨¨ På kvelden laget vi oss kyllingryte og koste oss i god peisvarme. Kvelden ble dessverre kort, da samtlige ble helt slått ut av aktivitetene og sola tidligere på denne dagen.

Påskeaften….

I dag slet vi virkelig med å treffe på riktig smøring på skiene. Det var et nydelig vær og det var på sin plass å ta en langtur inn til Hallingskeid. Det tok oss 18 km å komme inn til Hallingskeid turistforeningshytten. Og jeg vet ikke hvor lang tid vi brukte, men med den evinnelige skismurningen- måtte vi ha tatt en time ekstra enn vi burde. DSCN2936 DSCN2954 DSCN2965

Fra Hallingskeid, tok vi toget tilbake igjen til Vatnehalsen og ruslet inn i varmen til hotellet. Her hadde vi en mini afterski og fikk testet ut et nytt lokalt øl. På kvelden spiste vi hjemmelaget pizza, hørte på musikk, danset, sang til langt på kveld.Kom i seng kl 04. Bare for å ta igjen det fortapte fra dagen før..

Søndag-..1. påskedag…

Denne dagen var overskyet og mildere.Vi fant på å ta en liten skitur i lokalområdet hvor vi bodde. Totalt 8 km. Skismurningen var også utfordrende idag. Fint terreng blandt skog, vann og fjell. Imens vi kom tilbake til vår koselige lille hytte, hadde Mona (som ikke ble med oss på turen) mistet hyttenøkkelen i snøen og under hytta. Det var lett å se at hun var bitter og lei seg. Det første hun sa da hun så oss kavende opp bakketoppen var,-

^^Jeg har dritet meg ut!!!!!

Selv jeg fikk mørke tanker at ting gikk ad undas på det nåværende tidspunkt. Vi må jo komme oss inn! Jeg vil ha en god og varm dusj! Jeg er sulten! Shit!! Nå var det å gjøre gode miner til slett spill. Det var umulig å finne den igjen under den store snømengden. Hun hadde iherdig forsøkt å få hjelp fra hotellet om gjerne de hadde en ekstra nøkkel, men vi hadde visstnok den eneste ene igjen. En mann som ansatt på hotellet skulle komme å se på saken, og kunne kanskje krype under hytta og gå på let etter den. Imens vi venta på at redningsmannen vår skulle dukke opp, skufflet og gravte vi ut kjeller inngangen for snø og håpet på å kunne bryte seg inn der. Men vi måtte komme til kort, da det viste seg at det var en ekstra lås bak døren. Vi måtte ha en spett,kubein eller en rambukk om vi skulle komme inn der. Så kom det med et stort utrop fra Mona:

^^Åja! Jeg har jo et vindu på gløtt på soverommet i andre etasje! Det glemte jeg å lukke helt igjen!!^^ ^^Men det er jo høyt og det er også en barnelås på vinduet!!?, sa vi skeptisk videre.

Det høres litt vanskelig ut? Eller?? Så fant en av oss en stige hos naboen -og en modig Helge ble ikke bedt to ganger om å leke apekatt og klatre opp til vinduet i 2. etasje. Ved hjelp av en skistav, klarte han å vippe opp barnelåsen og få vinduet opp på vid gap. Og resten endte godt. Han ålte seg inn med hodet først og kom ned til oss og åpnet inngangsdøren. ¨¨ I den gyldne kveldstunden, tilberedte jeg påskelammet som det siste måltidet. Det ble en suksess. Videre ble det brettspilling med fantsispillet. Veldig underholdende.

Mandag 2.påskedag…

Siste dagen hadde kommet. Vi har hatt en fantastisk kjekk påskeferie sammen. Etter en nydelig frokost, pakking og vask av hytta, -dro vi hjem igjen til hverdagen. Snipp-snapp-snute påske eventyret er ute….. Takk for gode minner!