Skitur til Taumevatn. ( 07.-08.mars)

Nå har jeg hittil ikke mange skiturer bak meg i år. Alltid har det vært noe annet som har kommet i veien, eller så har det vært dårlig vær.

For det finnes dårlig vær og det finnes dårlige klær. Som i fjor og som i år, har det stormet som verst. Denne helgen løyet vinden til en tålig og laber bris, men skyene var grå og tunge av regn.
Men ellers var det rimelig mildt.Jeg gikk meg varm der jeg peste langt bak de andre.

DSCN2812

Pokker til hastverk! , tenkte jeg.

Jeg måtte skrelle av noen indre plagg etterhvert som vi gikk. Smurnigen var grei med sin lilla VR 55…, men sekken var tung. Og den gnagde noe infernalsk på skuldrene mine. Fant også ut at pakkingen hadde vært så som så med. Her var det ikke jevnt fordelt heller. Skulle tro jeg var amatør..




Den monotone og flate anleggsveien var lang. Jeg ville ha mer bakker. Få noe action her!
Litt siden, kom tåken snikende inn på oss- og Gro Maria måtte stoppe for hun hadde fått gnagsår på hælen.


Etter en 5 minutters våt pause, dro vi til motbakkene. Nå kom de på rekke og rad. …
Vi møtte først på Ørnefjellet som første stigning, før turen gikk videre over Kregdetjødnæ og mot neste vann som heter Elsvatn. Kort tid etter sistnevnte vann, -så vi Holmevatn. Her holdt vi østover og videre på kvistet løype mot Taumevatn…


Vi hadde ikke lange matpausen, for det var utrivelig i dette våte elementet. Jeg var nemlig våt innerst til ytterst av svette og regn.
Plutselig hørte vi en høylytt brumming. Det var visstnok driftsmedarbeider Erik med sin venninne på snøscooteren som kom kjørende mot oss med sine kvister.

DSCN28152


Jeg er evig takknemlig for vinterrutenettet med kvistene. Det er så mye enklere å finne frem med dem som milepæler.
Vi fant en snarvei og vi hadde vært i andre tanker, da vi ikke fikk med oss at kvistene var plutselig borte for oss. Det var tråkket opp spor og skråningen mot elven var temmelig skummel. Hørte senere at her var det også fare for snøras. Heldig for oss at vi ikke hadde plumpet opp i elven!


Vi fant 4 snøhuler som STF ungdomsgruppa hadde laget like ved Taumevatnhytta. Vi som trodde vi skulle få ha hytta for oss selv.

DSCN2816

DSCN28172
Vi traff på flere skulle det vise seg- både kjentfolk og ukjente. Vi fikk en virkelig trivelig og sosial kveld med en god kyllingrett og mye godt i glasset til sene nattetimer.




 

Søndag:
Jeg klarte ikke å sove så lenge, da jeg begynte å kjenne liggesår i ryggen.Ikke akkurat hotellsenger vi lå på.. Det var opp og hopp klokken halv 8, selv om at vi hadde vært sene i seng (halv 2).
Etter å ha gnidd søvnen ut øynene,- spiste vi frokost og gjorde opp for oss, ryddet og pakket sekkene. Vi kom oss avgårde rundt 11 tiden. Været var atskillig bedre i dag. Sikten var betraktelig bedre og det var også ørliten mengde med regn.
Ski-ferdighetene var så som så med, da vi stupte i nedoverbakkene. Litt knall og fall ettersom det var mye nysnø og skisporene lå hulter til bulter.
Vi traff godt med skismurningen på denne dagen også. Med sølv VR60 som skismurning, fikk vi god glid helt tilbake til bilen.
Vi avsluttet denne fine turen med en god middag på Byrkjedalstunet.

Legg igjen en kommentar

