Første skituren i år.

Det har kriblet og klødd under skiføttene siden sist jeg var på tur på det hvite føret. Det er jammen ei stund siden. Endelig fikk vi sjansen! Universalklisteret på skiene som jeg lot stå på (siden jeg ikke fikk tak i ski rens i sportsbutikkene) er borte vekk. Jeg har fått preppet og glidet skiene til en ny flott vintersesong.


Vi dro opp rundt 11 ish på lørdagen.Kjøpte proviant på Rema 1000 på Ålgård. Vi måtte kjøre om Tonstad,- da inn mot Oltedal og Sirdal var steng p.g.a et hissig uvær i det siste døgnet, og mye av veien var tettet igjen med snø..
Vi bestemt oss for å ta en kort rute(- via Kvæven inn mot Deggvassdammen) denne lørdagen.Kvelden og mørket kom fort over oss. Vi traff bra med skismørningen. Det var blå klister som funket denne dagen med sine lune – 2 grader.

Det blåste noe oppe på dammen, så klementinene lot vi være gjemt i sekken for denne gangen. Det var ikke noe blivende sted, men gleden var stor når vi suste nedover bakkene igjen.

ll

(På vei opp til Deggvassdammen. Mange iskrystaller og kunstneriske is formasjoner fant vi på vår ferd.)


Videre var vi innom Fjellbutikken får å få tak i nøkkelen til Ådneramhytta, men i hyttene var det allerede masse av fjellfolk, så nøkkelen trengte vi strengt tatt ikke hatt med….
Vi ville helst losjere oss i den minste av hyttene- men her måtte vi bo under samme tak med mormor og de 8 ungene. Det var vilt og mye ståk.Rett og slett en ekstatisk stemning.Jeg er glad vi fikk stasjonere oss og holde tilflukt nede i kjelleren for oss selv.
Siden laget vi  oss en deilig kylling gryte…..

Kyllinggryte med kokosmelk til 4 per:

1 mango
2 gulerøtter
2-3 løk småbiter
2 ts karri
2 båter hvitløk
1-2 hermetiske tomater
1,5 dl matfløte
1,5 dl kokosmelk
2 hønsebuljong
3 dl vann
1,5 ts karripasta
400g kyllingfilet
Mango kuttes og tilsettes rett før servering.
Serveres med foccaciabrød.

Og lesket oss med god alkoholholdig drikke til.
Fin lørdags kveld.

Neste dag (søndag 4.jan)-

Etter en solid frokost, fikk vi pakket og ryddet ut av hytta,- før vi på nytt tok på oss skiene på en ny tur. Denne gangen tok vi for oss Forsbergløypen.

DSCN2513

Vi traff dårlig med smøringen i dag. Muligens rød klister hadde gjort susen? Det var trått å gå, men vi fikk godt tak på vei opp bakkene, men det gikk forsiktigere ned igjen. Plutselig begynte det å blåse opp i fjellet. Sola lekte gjemmeleken bak skyene. Vi fikk vinden i ansiktet. Snøen pisket oss og gjorde det vanskelig å puste. Vi bestemte oss får å snu. 2 mil ble for langt for oss denne gangen.
Jeg pakket og mumifiserte meg for det truende uværet.Kontaktlinsene truet også med å blåse seg ut av øynene mine. Og colaen drakk jeg inne i hetta, før vi tok vendereis tilbake til Kvæven.

10872428_713211612120266_1057249041_n
Jeg er ikke den som liker å snu i tide. Jeg like å fullføre det som er bestemt, men været kan man ikke kimse av.
Vi kom tidligere hjem enn antatt. Fjellovergangen var åpnet igjen og vi slapp unna køen fra alle de andre bilistene som også ville hjem.

Legg igjen en kommentar

