2014- Et rikt turår.

 

Summasumarium. Jeg vil gjerne oppsummere året som har nesten gått til sin ende. Det har vært et rikt turår for meg. Det har vært småturer og det har vært langturer til fots og på ski.. Det har vært turer til havs og vann og det har vært små og store toppturer.
Mange nåløyer har jeg fått gått gjennom. Det har vært tøft og det har vært et helvetes strev.
Men mens det pågikk, syntes jeg at jeg kunne mestre mye av det på tross av at jeg i starten ikke trodde at jeg ville klare det. Selvtilitten min har økt med turer og utfordringer jeg har tilbakelagt. Jeg takler utfordringene bedre. Jeg blir bare trigget på å få mer av dem.
I 2015 starter jeg med blanke ark igjen. Men nivået blir stadig høyere. Jeg er stadig forsiktig, så jeg tar ikke noen sjanser som kan gå ut over min egen sikkerhet. Men terskelen er som sagt høyere. Det er på den måten jeg blir sterkere fysisk som mentalt. Og takler hverdagen lettere.
Det er lov å prøve og det er klart at man kan feile- men ikke la deg stagnere p.g.a en liten fatal feil. Reis deg opp igjen- se tilbake på det du gjorde, og lær av det.
Det som ikke dreper deg- gjør deg sterkere! 😉 Et fint motto, eller hva?
Kanskje litt dramatisk overdrevet, men…
Det jeg mener å si er at alle kan gå på en smell. Vondt skal vondt fordrives. Jeg har ennå mange erfaringer som jeg vil høste inn. Jeg tar noen musesteg omgangen.

Alt til sin tid.


La oss først ta et tilbakeblikk på året 2014:

10.-12. januar….Losturen til Sandvatn

Vi foretok et tappert forsøk på å komme oss opp på lostur til Sandvatn i desember 2013, men misslyktes totalt da været slo seg vrangt. Vi fikk en ny sjanse i januar i år- og lyktes meget bra å komme opp til målet tross i at hodelyktens batterier ebbet bedrøvelig ut mens vi loset oss innover i mørket. Det endte godt. Vi ble en stor gjeng i hytta. Peisvarmt,god mat,snøhule  (som var en ny erfaring for meg), men mye skare på hjemveien. Jeg trivdes i langfellene- selv om det var trippel så tungt å ferdes i.

P1000794-Sandvatn-4-5-janSANDVATN 2

25.-26.januar…..En forblåst tur til Pilå.

Værgudene har hatt pms en lang stund nå- og det har vært til ergrelse for mange. Vi måtte finne et annet alternativ denne helgen, da skituren inn til Taumevatn måtte avlyses nettopp p.g.a mye vind. Som et godt plaster på såret, oppholdt  vi helgen hos Helge på Mosterøy hvor vi lesket i oss god drikke og konsumerte god mat.Søndagen fikk vi en frisk og forblåst tur opp til Pila,-høyeste fjellet på Rennesøy. Utsikten var fantastisk her med sine 217 m.o.h. , vi kunne se like inn til byen, hele fjorden ut mot Kvitsøy og Boknafjorden. Videre det meste av Rennesøy og inn i Ryfylket.

Pilå

2. februar….Blåtur til Bjødnalia

Første blåturen i år på *Kom-deg-ut-dagen.Første søndag i mnd skifte, blir det arrangert blåturer for alle som ønsker å komme seg ut å lufte vettet. En vet ikke bestemmelsesstedet på forhånd. Veldig kjekt. Denne gangen var vi i et omr jeg aldri kunne ha falt meg inn å besøke. Husker at det var veldig kaldt.Det blåste veldig! Lia ligger i Time Kommune på Sæland (ca sånn mellom Taksdal og Ålgård).Var oppom et par topper med varder som en ikke har navn på, men de befant seg sånn ca mellom Sælandsfjellet og Blåfjellet.En finfin og lett rundtur på en forblåst søndag.
Fjell

2.mars…..Blåtur til Mosterøy.

Jada,blåturene kommer som perler på en snor.På selveste fastelavensøndag! Turens høydepunkt- Mastravarden, og det høyeste punktet på Mosterøy (154 meter over havet).
DSCN0461

9.mars……3 nutsturen.

I regi av venneklubben på facebook, ble jeg med på en tur opp til 3 av de kjente nutene i Sandnes kan by på: Dalsnuten,Fjogstadsnuten og Øvre Eikenut.
DSCN0500

16.mars……Våt tur til Resasteinen.

Ja, denne dagen var våtere enn våtest. Men likevel måtte vi på tur. En fin liten gjeng i regnklær fant veien opp til Resasteinen…..https://turportalen.wordpress.com/2014/03/16/vat-tur-til-resasteinen/

DSCN0524

27.-30.mars……Hovden

Endelig har været snudd til våres fordel. Blåsten er borte og solen pumper varme stråler i mot oss. Første skituren i år. Flotte preparerte løyper, ei koselig Telenor-hytte, afterski, badebasseng og mye mye god mat i hyggelig selskap. Livet er herlig! 🙂

DSCN0573DSCN0553
DSCN0629

 

6.april….Blåtur til Varalandsomr.

Det er 2.gangen jeg er i dette omr. . Jeg fikk ikke med meg alle detaljene sist gang, så det var like spennende denne gangen også.Vi klatret oss opp på 3 nuter,topper eller fjell- Husafjell(472 moh).Dyrafjellet/nuten(484 m.o.h).

….og tilslutt Svedalsknuten.Den har visstnok ikke fått noe høydemeter.Det spirte og grodde rundt oss- og floraen ble bare mer og mer frodig.Våren er i anmarsj!

MMM

Kart Varalandomr - Kopi

 

16.-21.april—-Hyttevakt på Grautheller

Beste påskeferien jeg har hatt!

Les gjerne det fantastiske eventyret her: https://turportalen.wordpress.com/2014/04/30/hyttevakt-pa-grautheller-pasken-2014/

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
27.april……Bynuten & Selvikstakken.

Et nytt møte med venneklubben på facen. Sandnes har mange topper å by på- og jeg var så heldig å komme meg opp på disse denne flotte dagen. 2 sifret temperatur og shortsvær.Sikten var krystalklar og vi fikk en fremragende utsikt. En lang, men dog en flott kupert rundtur.
Selvikstakken2014-04-27-13-05-37

1.mai…..Kajakktur Lindøy/Vassøy

En fin dag å padle på denne labour day.Dagen opprant med temperaturer som lå på rundt 10 grader- og flau vind på 3 m pr sek. Kajakken jeg fikk låne meg, var flunkende ny og gikk som en maskin og trygg og stødig som en ferge! Alt gikk smertefritt.Rolig farvann og idyll på høyt plan.

PicMonkey Collage22

4.mai….Kajakktur til Litle Lindøy.

Enda en gang fikk vi kajakkene på vannet. Været var særs flott denne søndagen. Med to nyankommere- fikk vi padlet ut til et lite skjær like bortenfor Lindøy. Her fant vi frem grillmaten og nøt solens varme vår-stråler.

PicMonkey Collage2

11.mai….Preikestolen ekstrem

En forholdsvis tøff tur kombinert med kajakktur (over Refsvatnet) og fjelltur. Over en topp (Skåpet), opp noen sleipe og bratte stigetrinn, over en ny topp (Neverdalsfjellet), videre i kupert terreng, inntak av blomkålsuppe inntil vi kom til siste høydedrag- Preikestolen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PicMonkey Collagefg

23.-25.mai….Sommerskitur til Kjerag

Dette er 3. gangen jeg får ha skiene fatt på meg.. Og jommen sier jeg GØY! Jeg kjenner at jeg mestrer å ha på disse trepinnene på beina mer og mer. Selvsikkerheten og mestringsfølelsen er på plass. En drømmetur uten like. Vi hadde Langevatn turisthytte som vår base og hadde en fin og solrik dagstur til Kjerag. Snøen var nokså slush, men med klister bar det greit opp både til Kjerag og til Strålaus på 1142 m.o.h.

PicMonkey Collage

 

29.mai….Rundtur til Gullbergsknuten-Jegningsknuten og Grusligruvene.

Ny tur med venneklubben på facebookgruppa. Med en forsinket start da vi ikke fant hvor vi skulle starte opp, gjorde ingen stopper på en ellers flott dagstur.Les om turen her:
https://turportalen.wordpress.com/2014/05/31/flott-rundtur-pa-himmelspretten-29-mai-2014-gullbergknuten-jegningknuten-gursligruvene/

1.juni….Padletur i Lutsivatnet.

Dette var noe helt annet enn å padle i urolig sjø, hvor ferger og andre påtrengende og støyende båter kunne passere oss.Området her er rikt på holmer og bukter.Blikkstille vann, sol, bading og grilling. Opplevelsen av harmoni, klarhet, nytelse.Padleparadis!

??????????????????????

6.-9.juni….. Svalbard

Ja, jeg har vært så heldig å vært på 78 grader nord! Mye eventyr på kort tid. Pinsen 2014 gikk til topptur til Plataafjellet, på ATV safari rundt omkring i Longerbyen,fikk sett litt av Spitsbergen årlige marathon, kjøre med hundespann i arktiske forhold, kajakk tur tvers over Adventsfjorden,toppturen til Hiortfjellet og ellers mye spennende god arktisk mat og drikke.
Les om hele eventyret her: https://turportalen.wordpress.com/2014/06/14/det-forste-motet-med-svalbard-kladd/

??????????????????????

15.juni…Vådlandsknuten

>Med turgruppa på facebook (Dette er 4. turen med denne gruppen) gikk turen opp til Vådlandsknuten. Her har jeg vært før, men i en annen trasee. Deilig varmt og med et kjappt tempo. Mange fikk luret seg til og med et deilig bad i elven.

vc3a5dlandsknuten

21.juni-05.juli…..Roadtrip i Italia

En fantastisk kjekk biltur fra Milano-Genova-Portofino-Monterosso-Al Mare-Varnazza–Pisa-Firenze-Orbetello og Roma.
Vi gikk fra Vernezza til Monterosso til fots i en aldeles nydelig natur.Det er to av de fem landsbyene som tilsammen kalles Cinque Terre og som står oppført på UNESCOs liste over verdens kulturarv.

PicMon

 

12.-13.juli…Fjelltur til Tomannsbu

Sporadisk fjelltur. 25 røde grader.Snøen hadde sin krampetak og lå litt her og der.Topptur til Dramreisnuten.Bading og grilling i godt selskap. Nøt den sene sommerkvelden med fullmåne til langt på kveld.

DSCN1477

14.-20.juli….Lofoten

Hvordan skal jeg oppsummere dette uten at jeg utelater noe? Det var en drømmetur! Vi bodde som plomma i egget på en nydelig topp med prima skue over hele Sørvågen og enda til. Vi gikk på oppdagelsesferd fra ytterste Å til Kabelvåg ved hjelp av sykler som vi hadde fått leie oss. Vi gikk til fots til den høyeste toppen i Sørvågen ( Hermannsdalstiden 1029 m.o.h). Vi padlet kajakk i idylliske farvann og midtnattsol, vi fikk spise fersk fisk nesten hver dag ….

004-DSC_2528-Lofoten
Lofoten disket opp med noe det beste av hva øygruppa har å by på. Vi var utrolig heldig med været. Hadde nok vært en annen opplevelse om vi hadde kjent på naturkreftene om været hadde slått om.
Man lot seg imponere av den komplette skjønnheten dette stykke Norge har å by på.
Krystallklart hav som vasker innover hvite sandstrender, høyreiste fjell, levende kystkultur og en eim av tørket fisk mellom rødmalte rorbuvegger.

 

PicMonkey Collageaaaaa
O lykke! 🙂

25.juli-3.aug…..Grensesømmen

Nok et eventyr fikk jeg oppleve med gode turvenner. Dette er fortsettelse på en lang reise som jeg startet på i fjor. Det er som å gå Norge på langs- bare vi deler opp turen i etappevis år for år.
Jeg startet i fjor med å gå fra Sulitjelma til Bjølånes i Nordland fylke. Da passerte vi Saltfjellet. Denne gangen tok vi for oss øst for Mo i Rana: Fra Bolna -Virvassdalen-Okstindbreen og endte opp i Innerdalen og Korgen.
Jeg må innrømme- jeg har blitt hekta og vil gjerne få med meg hele traseen grensesømmen ender.

DSCN1428

15.-17.aug– Skålatårnet

Vi fant på å dra opp samtidig når det årlige løpet *Skålatårnet opp* var arrangert. Men selv om du gjerne rister på hodet av den grunn- hadde vi hellet med oss både å få et fint vær og hyttetårnet for oss selv. Les historien her: https://turportalen.wordpress.com/2014/08/18/helgen-er-toppers-for-topptur/

PicMonkey

5.-9.sept….Viglesdalen

Ny hyttetur med kjekke turfolk. Her har jeg vært før i en annen sammenheng og ikke med fullt så heldig utslag. Denne gangen hadde vi et greit vær med topptur til Klinkenhorten, men hovedhytta var temmelig full av voksne og energiske unger. Deilig mat med nyplukket kantareller hvor vi fant inn mot hytta. Kort vei inn til Viglesdalen- så denne turen kan man ta som dagstur.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

26.-28.sep….Dugnad -Kvitlen

Hytta Kvitlen står ikke klar før høsten 2015- så vi lå i ei jegerhytte like ved hyttetomta. Mye var gjengrodd.Vi brukte helgen til å rense opp i stier i næromr for kratt og grener til å få den førbar igjen. Vi fikk samtidig en flott fjelltur og god mat på kjøpet.

PicMonkey Collage

11.-12. oktober…..Kajakktur over Blåsjø og fjelltur til Hovatn.

Spennende kajakktur over Blåsjømagasinet i veldig høy sjø. En like så spennende fjelltur inn mot hytta i stummende mørke. https://turportalen.wordpress.com/2014/10/13/kajakktur-pa-blasjo-og-fjelltur-til-hovatn-stf-hytte-med-skkstf/

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

17.-19.okt……Årets siste dugnad på Ådneram

Dugnadsåret ble avsluttet tradisjonelt på Ådneram. Vi fikk gjort litt innearbeid og litt utearbeid rundt hytta. Noe maling, sengetøy og gardinvask, maling på gulv nede i bodene og bad og mer til… Vi var også så heldig å ha ei dyktig dame som kunne sine kokkekunster. Vi fikk servert 4 retters middag og med dessert. Ord er fattige her. Smaken kan ikke nesten ikke beskrives. Det var hensides godt! https://turportalen.wordpress.com/2014/10/25/dugnad-pa-adneram-17-19-10-14/

 

14.-16.november…Hyttetur i Sirdalen.

Som avslutning på det flotte turåret- gikk turen inn til Sirdalen med turgjengen på facebook. Vi leide to hytter i et hytteparadis blant badstu og svømmebasseng og med mange fjelltopper rundt oss. Vi tok en liten fjelltur inn mot Kvinenhytta. God julemat, allsang og gitarspill.

PicMonkey Collage5

nissen 2014


 

 

Har du noe uoppnådd i livet ditt? Håper jeg har inspirert deg til å finne lykken.Lykkepillen finnes nemlig  i naturen.

Fire in the belly–gjør drømmen din til virkelighet.Kom deg ut!! 🙂

Og du,- se mulighetene fremfor begrensningene!! 😉

 

Untitled

 

 

Legg igjen en kommentar

