Dugnad på Ådneram (17.-19.10.14).

Dette er egentlig ingen tur-post. Selv i sammenheng med andre dugnader jeg har fått bli med på, så har det stort sett vært med en liten tur inn i bildet.
Denne gangen var jeg også på dugnad, men hytta ligger tett inntil veien og vi kunne derfor kjøre helt frem til trammen.
I sekkene og baggene hadde jeg ikke med noen fjellsko eller andre turklær til å ferdes ute i. Bare arbeidsklær og sovepose. Derfor fikk jeg heller ikke bli med på den lille gåturen på vei til Kringlevatn hytta …. for å ta ned en hengebro ved elva bare 3 km fra Kringlevatn hytta.. Været var heller ikke eksemplarisk, men det kunne ha vært godt å fått luftet lungene og hodet for kjemikalier fra maling og lakk. Sol eller regn hadde ikke spilt noen rolle, bare jeg hadde hatt vanntette klær og sko.
Nok om det.


Første kvelden, altså fredag- ble det ikke gjort en dritt. Vi ankom hytta til ferdig oppdekka bord. reker,vin og øl på menyen. Deilig!

PicMonkey Collage


Neste dag, etter frokost- fikk vi utdelt arbeidsoppgavene:

PicMonkey Collage4
Jeg liker godt å male, så jeg påtok meg vindus malingen som var et fint sysleri til neste måltid.
I mens grunningen skulle få tørke, -vasket og skurte jeg bort alt av skriblerier og kjærlighetsdikt i tak,vegger og i mellom sengmadrasser fra skoleelever fra tidligere overnattinger … Det var ei heller lite å få bort. Men jeg måtte humre og le av noen av sitatene de hadde fremstilt i dagen og i påsyn til allmennheten. Det var ikke fint lite hva de hadde klort ned av drømmer og erklæringer.
Noen eksempler….

– Ligg alltid rygg mot rygg da spares Staten for barnetrygd» .
«Justin Bieber 4 ever!!! »
«Hvis du leser dette Martin- Ring meg på tlf ……»
«Fuck evrything and run»,

Jepp, de er skjønne i den alderen.


Videre etter lunch, ble det maling på vinduskarmene. Skifting av sengetøy og vasking av sengetøy…….

PicMonkey Collage1

I mens vi jobbet på- putret det energisk i grytene på storkjøkkenet.
Heidi og venninnen Rita stod for matlagingen til den beste 4 retters middagen jeg noen gang har kommet over!
Jeg hadde ingen anelse på at vi skulle få komme til gourmet mat på denne dugnadsturen, og at vi hadde med oss ei som var fortryllet og hadde Roisheim i fra Lom til sin store inspirasjon, forbilde og ikon.

ღღღ

Her er en link så kan du selv få et innblikk i historien og de populære tradisjonene og for ikke å snakke om den berømte maten.

http://roisheim.no/velkommen-til-roisheim/

Heidi er svar på ..Jamie Oliver, Gordon Ramsay, Sverre Sætre,Eyvind Hellstrøm og Ingrid Espelid Hovig tilsammen!

Her mikset hun frem de lekreste retter i profesjonell stil. Og hun gjorde det i en iver jeg aldri har sett maken til. Hun viste at hun brenner for dette og kunne virkelig bevise at hun var utrolig dyktig i det hun gjorde.
Ikke en liten glipp. Samtlige retter smakte helt overjordisk godt!
Jeg fikk t.o.m jomfrusmaken på rype! Og sammen med rettene fikk vi en tilsvarende vin som passet som hånd i hanske til de lekre rettene hun briljerte oss med.
Jeg hadde sånn en mageknip etter alle munnfullene, at jeg måtte ta tidlig kveld og legge meg lang strak ut på sengen.
Jeg har ikke spist så mye siden jeg var i et bryllup til en eller annen viss slektning (!).

Menyen har blitt skrevet ut på et ark som er valgt med omhu og høy prestisje- og med en nydelig og billedskjønn skrift gjør også dette til at jeg blir imponert. Ingen tvil,-hun har lagt mye sjel og forarbeid…

ღღღ

hjhjhj

 

ღღღ

Forretten er gjestens første møte med maten, og en perfekt start på ethvert festmåltid. Her har du utvalget vi fikk, som fikk tungene våres til å krølle seg av tilfredsstillelse:

PicMonkey Collage2

 

Imens vi ventet på at hovedretten kom foran oss, fikk vi et ventemåltid av sorbet med alkohol!! …..

En fresh akevitt-sorbet  som bestod av vann og sitron, akevitt og eggehvite.

 

En hyggelig overraskelse! Og jeg må innrømme sammen med all den gode vinen, gikk det noe rundt i hodet mitt etter venteretten….

kokok

Videre kommer hovedretten og tilslutt desserten på løpende bånd…..

PicMonkey Collage3


Neste dag fikk vi igjen mat (skulle tro vi ikke gjorde noe annet enn å spise). Tilslutt fikk vi påføre mer maling på vindussprossene og gjorde resten av gjøremålene på årets siste dugnad.
Denne dugnaden gjorde mersmak. Og hvis ryktene kommer ut på hvor heldige vi var på å få en slik overenkomst, så frykter jeg at det kommer bli overbefolket til neste dugnad!
Ha en fortryllende god dag videre!

One thought on “Dugnad på Ådneram (17.-19.10.14).

Legg igjen en kommentar

