Kajakktur på Blåsjø og Fjelltur til Hovatn STF hytte med SKK/STF. (11.-12. okt-2014)

I siste liten meldte jeg meg på denne heftige og spennende turen jeg nå skal fortelle om.

Jeg ville først se om det ble et brukbart padle vær, før jeg kastet meg rundt til å betale noen store høvdinger på fellesturen.
Jeg tror ikke jeg var den eneste som tenkte tanken- da det ble bare en liten miniputt gjeng med på laget,- Jeg, Tron,Gro,Helge, Martin og Steinar. Svært så ubegripelig når en tenker over hvor mange medlemmer kajakk klubben har. Dessuten slo SKK seg med STF- men likevel kom det lite fra den fronten også.
Men det gjorde ingen verdens ting. Vi hadde det gøy vi i monsterbølger og stummende mørke.

^^^^
Vi tok 2 ferger (Tauferga og Hjemmelandsfergen til Nesvik) før vi kjørte et lite stykke til vi var ved Blåsjø og parkerte ved Oddatjørn hvor vi sjøsatte kajakkene våre.
Det var overskya og lite vind. Vi hadde frisk mot og tok det pent over- til vi rotet oss bort og fant en blindvei. Vi mistet ikke så mye, men etter en sjokoladebit og to- måtte vi guffe opp farten slik at ikke mørket ville ta oss igjen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det tok seg tid før vi endelig fant vika hvor vi kunne parkere kajakkene, kle oss om i fjellklær og fjellsko med sekk med godsaker på ryggen- for så å labbe videre til fots.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Terrenget gikk opp og ned. Det ble et ujevnt tempo i gruppa. Vi ble splittet. Martin hadde kinaputter i baken og fikk et forsprang og tok ledelsen. I turbeskrivelsen ble det sagt at vi skulle få en snau 3 km gåtur inn til hytta, men den gang ei….
Der hadde de grovt regnet feil-
Skumringen kom over oss og som jeg fryktet,-  ble det verre og verre å se de røde T ene. Og det gikk ikke mange minuttene før det ble gravmørkt. Vi mistet både Martin og stien.
Hodelyktene måtte letes frem langt ned i ryggsekkene. Her nyttet det ikke uten. Vi rotet en stund før vi endelig fikk øye på en rød T, takket være den gode hodelykta til Helge som lyste med sine mange lumen. Nattsynet mitt funket i noen tilfeller, mens stearinlyset av en hodelykt passer mer til do-besøk enn til å finne frem i stummende mørke, fant jeg fort ut.

Uten navn

Men spennende var det jo. I fellesskap fant vi snublende frem til hytta til slutt.
Der hadde Martin innkvartert seg og fått en sånn noenlunde lunk på den bånn frosne hytta.
Vi var snare med å skifte til tørre klær og åpne de etterlengtede drikkevarene. Mens middagen putret lystig der ute på det lille kjøkkenet.
Maten var enkel, men dog god. Taco-gryte. Spiste opp smitt og smule. Her er oppskriften:

 

Dette trenger du til 4 pers….
-400 g karbonadedeig
– litt olje
– 1 løk
– 2 hvitløksfedd
– 1 rød chili
– 1 pose tacokrydder
– 1 boks grovhakkede tomater
– 100 g tomatpure
– 3-4 dl vann
-2 gulrøtter
– 150 g mais
-1 paprika
– lettrømme, revet ost og tacochips til servering.

Steik karbonadedeigen i panna.
Sleng videre de andre ingrediensene opp i og la det småputre ca et kvarter- 20 min
Legg lagvis taco-gryteretten med tacochips,revet ost og lettrømme som topping.

1959979_10152514843934403_3343284836156690842_n

Enkel å tilberede og snar med å spise opp. Videre er den like så god til forening som den er til tur.
Kvelden ble lang.Øynene gikk i kryss og tvers for enkelte.Drikkevarene var drukket opp. Om det var manko på søvn eller for mye drikke det kan diskuteres- kanskje en kombinasjon? Det hadde vært en dag med mange inntrykk. Jeg kjente at jeg ikke ville være sen med å komme inn i drømmeland.


Neste dag, altså søndag- ble jeg vekket av noe romstering i stuen- og som vanlig og ikke uventet,- var Helge først oppe. Siden ble det røring i grytene igjen. Denne gangen stod den kjente havregrøten for tur til hat og elsk for mange.
Den gikk ned, men ikke på høykant for mitt vedkommende. Noen ville supplere den med fruktcocktail- andre med rosiner og syltetøy. Jeg foretrekker heller det sistnevnte- for fruktcocktail blir noe i det meste og heftigste laget.
Nok om det.
Vi fikk vasket og ryddet ut av hytta og kom oss sent avgårde- tror uret viste nærmere 11 på formiddagen. Vi hadde jo en lang tur hjem. Først en 2 timers gåtur frem til de parkerte kajakkene.Først i et overskyet for så over til et nydelig solskinns vær.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10610685_10153418495645931_4908825901837647664_n

Da vi hadde padlet en stund- begynte det å blåse opp på Blåsjøen- Jeg var lei meg for det. Liker ikke høye bølger. Liker ikke motvind.
Vi padlet og padlet i det uendelige syntes jeg. Stiv i blikket og med mekaniske padlearmer. Kunne ikke erindre vannet var så langt dagen før?? Jeg festet blikket mot prikken av land og så at landet nærmet seg sakte, men sikkert. Jeg var lei. Jeg hadde det vondt. Særlig i nakken.
Plutselig fant de andre ut at de ville finne et skjær å spise en sjokolade eller to. Strekke litt på bena…..

 

Kjente på det daværende tidspunkt, – at jeg var likeglad. Kunne vi ikke bare heller tygge i seg den sjokoladen i båten?
Nei. Så joda. Vi måtte i land syntes de andre. Ikke noe jeg skulle mene om den saken…
Etter 2 sjokolader med kvikklunch og en kopp med kakao- var det ut til havs igjen.
På an igjen. Det hadde stilnet betraktelig, men ryggstøet hadde ramlet ned. Magen laget  oppstyr etter sjokoladeinntaket. Sjokoladeoverdose!
Nakken stod på sitt. Den var sint og lei. Stikkende nåler gikk gjennom den. Jeg måtte bare tenke fremover. Vi kommer snart frem tilslutt.

 

Så roper Gro over til meg:

* Det er bare 1,5 time til så er vi framme!*

Jeg trodde jeg skulle grine blod.
Javel. Jeg får tåle det..Jeg måtte gjøre gode miner til slett spill Jeg svelget noen bitre kameler og spiste til og med det sure eplet.
Skal ikke sutre. Skal ikke sutre…..
Jeg hadde jo frivillig meldt meg på denne turen for viderekommende, så jeg måtte ta følgene.

Men såååå, etter mange besværende og torturerende kilometer…

Hipp hurra! Vi kom oss i mål og som like hele. Ingen hadde blitt tatt for bølgene. Ingen hadde gått under.

Totalt hadde vi padlet i langtekkelige 30 km  og 12,6 km fjelltur.

Sinn-syk stolt over meg selv nå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nye eventyr venter.

Untitled

 

10426683_10153418494790931_1939795738607667548_n

kkk

Legg igjen en kommentar

