Lofotens Perler…

…med sine ville og taggete fjell, lune viker og dype fjorder. På rad og rekke lå idylliske røde rorbuer nede i vannkanten og lukten av tørrfisk og ramsalt sjø. Ja-Lofoten disket opp til oss med noe det beste av hva øygruppa har å by på. Et eventyr av en annen dimensjon.

Mandag 14.juli:

Grytidlig ble jeg hentet sammen med de andre eventyrerne.På flyplassen, Sola- fikk vi et møte med vrimlende charterfolk som ville til varme og solfylte strender. Det går over min forstand at de ville bruke tid og penger på noe så innholdsløst. Selv med store folkemengder og problemer med den automatiske innskjekkingsmaskinen, hadde vi til all lykke flust med tid. Flyturen til Oslo gikk i en fei og likeså videre til Bodø. 2 timer kan man leve med. Men da vi skulle over med fergen til Moskenes, bydde problemene frem. ..Det viste seg at det var tekniske problemer med gassfergen MS Landegode-og videre ble den innstilt… og vi måtte fint vente på en annen avgang.Vi fikk tiden til å gå ved å nyte Bodø i mange svette varme grader. Handlet måtte vi også gjøre her- for hvem visste om vi kunne nå godtebutikken i Moskenes? Neppe i våres lotteri av en flax..

Sent om sen- kom omsider en ferge til oss som kunne skysse oss over Norskehavet  i 4 sidrumpe tempo lange timer. Bedagelig sjø og nydelig utsikt mot øygruppa. Jeg lekte at jeg var Rose DeWitt Bukater i Titanic filmen og lot havbrisen og solen sitre og pulsere i meg, mens jeg nøt synet av øy-perlene frem i mot meg.

004-DSC_2528-Lofoten

Langt om lenge- kom vi oss i land og en taxi med en koselig Lofotværing møtte oss ved Moskenes fergekai. Som et Eiffeltårn i midnattsol- ja Telenor masta var vår kompasskurs på de 7 dagene vi var her. Over hundre trappe trinn til topps. Og til en fremragende seanse og miste- pusten -utsikt møtte oss. Vi fikk skue over hele bygda:

hjhj

Hytta lå vakkert til. Som Lofotværingene kunne ha sagt det: Ka farsken så fint! – Det e mykje bedre å bo hær enn æ trudde det sku´vær. Vi satt så lenge utover kvelden i midnattsolen,at vi nesten fikk sittesår i baken.

20140719_020248

Tirsdag 15.juli.

Vi drøyde ikke så lenge med å stå opp i dag. Selv om vi døgnet i går, fikk vi ikke mer enn seks timer på øyet..Ny dag og nye muligheter.Kan jo ikke sove bort sumarnatta vet du! Vi pakket litt ned i små ryggsekker til en fjelltur og topptur– til det høyeste fjellet av Vest Lofoten. Syklene fikk vi levert og mottatt like nedenfor hytta. Vi syklet først til Matkroken, en lokal og miniputt butikk her oppe, og fikk kjøpt inn på mat til fjellturen. Vi fordelte maten i mellom oss så godt det lot seg være plass til i de små ryggsekkene våre. Vi syklet først et lite stykke, før vi parkerte dem og fant stien til fjellturen. Solen var varm, så vi ga avkall på t -skjortene.Det gikk i et fint driv innover på fine stier og i nydelige naturfenomener. Ord blir fattige når jeg skal beskrive den følelsen vi fikk da vi så alt som var rundt oss hvor enn vi gikk. Bilder og minner avspeile bedre enn ord i denne sammenheng.

Snøen lå hist og her, fossene buldret, sommerfuglene virret rundt oss i eiendommelige farger. Vi støtet på en del turister på vår ekspedisjon.Brukte omtrent 2 timer til vi fikk skuet den sjarmerende hytta Munkebu:

Like nedenfor hytta, fant vi en kulp med en liten foss hvor vi tok en avkjølende dukkert.

PicMonkey Collage2

Her nøt vi den medbrakte nisten, mens vi i en salig rus sugde inn atmosfæren rundt oss.Vi var her ikke så veldig lenge, før vi gjenopptok vandringen, -destinasjon Hermannsdalstiden.Vi trengte ikke nage oss over at det ville bli mørkt. Vi gikk i det uendelige syntes jeg, før i siste innspurt endelig kunne klatre på ryggen av tinden.Det var himla bratt og krevende luftig mange ganger. På de bratteste partiene måtte vi brukte et tau som var festet inn i fjellveggen til å hjelpe oss de 15 meterne opp. Med kaldt hode,stivt blikk og stål i bein og armer kom vi oss over kneika og til topps. Så nydelig å finne ut at man ikke er tøffere enn sitt eget beste, men akkurat tøff nok til å leke seg utenfor komfort-sonen med skremmende deilig, høy puls!:)

PicMonkey Collage

På 1029 m.o.h, fikk vi en nervepirrende utsikt, og vi kunne se hjem til hytta vår ved hjelp av masten som stakk så eiendommelig opp til himmels.Det er ikke det spor merkelig at fjellstuen/hytta har fått tilnavnet Glåpen- da å glåpe betyr å se.Hytta er plassert der oppe på toppen av fjellet nettopp for å bli sett.

PicMonkey Collagedsds

Vi så også godt til Munkebu hytta,øygruppene Vindalen og Røst og mye mye mer. På tilbakeveien til Munkebu, gikk det i firsprang ned.For enkelte gikk det litt vel kjapt. For Jan Erik gikk det galt- som den uheldige klarte han å vrikke ankelen sin, men fikk god hjelp og støtte til å kunne klare seg hele veien ned igjen uten de store komplikasjonene. Vi ankom Munkebu pjuskete og medtatte rundt halv ett-ett på natta.Vi tente opp et bål, og fikk laget mexicansk gryterett.Det var koselig og rene St. Hans stemningen ute i det blå.

Hensikten var at vi skulle overnatte her, men flertallet ville labbe helt ned til hytta vår i Sørvågen. Avgjørelsen og beslutningen ble beklageligvis slik,  og som en hvileløs zombie gikk jeg ned på autopilot og var så dødelig på felgen. Jeg følte meg mer enn mettet på inntrykk fra denne lange dagen og var på det daværende tidspunkt, likegyldig på det som var omkring meg.. Jeg ville bare sove. Med en kraftanstrengelse speedet jeg opp farten, og kom ned med rekorden på 1,5 time. Uret viste 03:30. Det gjorde godt å få en velfortjent dusj og mat i kroppen.Helge hadde medbrakt triggerpoint rullen, så den ble flittig brukt etterpå. Vi hadde gått i 14 timer denne dagen. Føttene var helt kjøttdeig og trengte sårt pleie. Vi fant sengene og kom til ro klokken 06:00.

Onsdag 16.juli:

Etter frokosten som smakte fortreffelig, syklet vi en finslig ettappe til Å. Dette er en bygd helt sør på Lofotodden, nord for Værøy. Her er museum for tørrfisk og fiskevær, og et bakeri som er kjent for sine ferske bakervarer; kanelsnurr.—men dette tok vi dessverre ikke tid til å kikke på- for vi hadde en annen misjon og det var å sykle til tettstedet og fiskeværet Reine i Moskenes kommune. Dog en finslig etappe retning  øst for Sørvågen. I Reine fant vi oss en koselig og intim cafe` hvor vi nøt Lofotens konditorkunst.

PicMonkey Collage33

Med smaken av søt sitronkake på tunga, syklet vi videre. Og etter et par timer på farten, var vi nesten hjemme igjen og innom Jokeren får å kjøpe inn middagen og desserten til kvelden. I mens vi var på sykkeltur, hadde Jan Erik gjort en fenomenal jobb på sjøen og hanket inn flere flotte makreller og torsk til oss.

Torskemiddagen og vannbakkelsen ble konsumert med glupsk appetitt sent sent på denne kvelden.

Torsdag 17.juli:

Idag syklet vi totalt 43 km rundt omkring, bl. a til Sund hvor vi fikk med oss Båtmotor museumet/ smeden i Sund.Vi fant så en koselig cafe ^Stampen Cafe hvor vi koste oss med fiskesuppe, vafler og kaffe.

klkl

Videre syklet vi til Ramberg og Flakstad hvor vi fant noen innbydende sandstrender som kunne minne om Karibiske strender.Det ble ikke bading på oss denne gangen, til det var temperaturene i luften/vannet altfor lav.

Meningen at vi skulle syklet videre til Nusfjord, men fant ut at det ble for knapt med tid hvis vi skulle rekke bussen hjem til Sørvågen. Like etter sykkelturen ble det makrellmiddag.Vi anrettet makrellene med vårløk i folie og steikte dem i bålet utenfor hytta.Til tilbehør hadde vi agurksalat, poteter, rømme, gulrøtter, brokkoli og hollandaise saus. Joda, vi kunne kunsten å kose oss!

Fredag 18.juli:

Etter frokost syklet vi til Reine får så å vente på bussen som skulle frakte oss til Henningsvær. I Reine fikk vi så god tid at vi kunne ta oss en kaffe og kakestykke,- en americano og ostekake. Bussturen tok lengre enn forventet. Dræg me i flettan så kjedelig! Hele bussturen kom på 2,5 time til avkjørselen for Henningsvær! Hvor ble dagen av?

Henningsvær kunne minne om en idyllisk sørlandsby…..

PicMonkey Collagekkk

Her fant vi en trivelig cafe,- klatre-cafeen hvor noen av oss mumse og jafset i oss lammegryte og slukket tørsten med øl.

PicMonkey Collagerrr

I godt påvirket tilstand, syklet jeg med de andre mot Kabelvåg.Meningen var at vi også skulle få med oss Svolvær, men bussen hjem måtte vi ikke miste, da den var den siste hjem til Sørvågen.Ellers måtte vi ha syklet i ca 9 mil.Og det kunne blitt i det lengste laget syntes vi.Totalt syklet vi 30 km denne dagen.

PicMonkey Collageffff

Lørdag 19.juli:

Våknet opp til en ny varm og nydelig dag. I dag delte vi oss opp får å gjøre det vi selv hadde lyst til. Atle, Jan Erik og Gro Maria ville opp på en ny fjelltopp,-Tindstinden på 490 meter over havet, –mens jeg, Mona og Helge hadde oss en fin fisketur innarskjers. Vi fikk pilke og dorge et par makreller og 4 seier.Mens Helge fileterte fiskene, kom måkene flaksende og sultne over oss.Med stor appetitt, slukte de fiskesloet som ble kastet overbord.Vi tok videre turen inn til Å hvor vi hadde et deilig rekesmørbrød og øl på brygga.Hørte på måkeskrik og nøt idyllen rundt oss.

PicMonkey Collageaa

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Senere etter å ha konsumert litt snacks med et par alkoholenheter hjemme på terrassen, ble vi igjen splittet opp i lag. Denne gangen ville Jan Erik og Gro Maria på sjøen og fisket torsk.Middagen ble reddet denne dagen også.Ellers fikk de seg en tur til Reine med båten. Atle og Mona slappet bare av på hytta, mens jeg og Helge syklet til Reine hvor vi videre padlet kajakk i rooolige farvann inn til Vindalen.Det forekom ingen krumninger på vannet.Det var så stilt, at båten stod helt dønn stille når en ikke foretok noen åretak. Fjellene speilet seg i det.Vi kunne nærmest ikke se forskjell på himmel og vann.

PicMonkey Collageww

Vi tok det i et pent og rolig tempo. Vi ankret opp båtene ved brygga i Vindalen, får så gå til fots en halv time får å se at  landskapet åpnet seg og den stooore og spektakulære Bunes-stranden kom til syneEt paradis som slår hvilken som helst strand i sydligere strøk.

PicMonkey Collageaaaaa

Mange hadde teltet her og ventet på midnattssolen. Tiden gikk i fra oss, og vi måtte tilbake til de andre hvor fiskesuppa venta på oss der hjemme i Sørvågen. Desserten ble konsumert klokka 3 på natta.Alle var fornøyd med dagens eventyr.

Søndag 20.juli:

096-DSC_2692-Lofoten

Idag pakket og vasket vi ut av hytta.Det var vemodig å måtte forlate en så fantastiske plass.Vi har vært utrolig heldig.Lofoten ga mersmak og vil gjerne tilbake. Hjemreisen gikk uten dramatikk og uventede situasjoner..Fergen gikk som normalt, til alt hell uten noen tekniske problemer.Alt gikk under tidsskjemaet og vi var hjemme i Stavanger kl 21:30.

Dra på Lopphavet- Vi kjæftes !! 😉

One thought on “Lofotens Perler…