Sporadisk fjelltur til Tomannsbu. (12.-13.juli-2014)

Sånn helt sporadisk fant vi på å dra opp på en liten fjelltur til Tomannsbu i Bjerkheimsheiane. Vi kjøpte inn litt mat og sånn på Ålgård- og satte så bilen på parkeringsplassen i Hundedalen.

Jeg har gått denne turen en gang før, og minnes godt vi måtte angripe en durabel bakke først (Tveitabrekka) før det flatet seg ut igjen.
Været var helt storveis.Brennende sol. 25 grader i skyggen- vi svettet godt der vi gikk- men tok det temmelig med ro.Lett pakket tur sekk og lette hiking sko (men dog ikke vanntette og dessuten uegnet til krevende terreng) gjorde det ennå mer komfortabelt for meg for en stakket stund.Snøen hadde fremdeles krampe tak om naturen. …Den snø-brua holder ikke mange timene, før solen tar et innhugg på den..

Blomster og bær fant vi også på vår ferd:

PicMonkey Collage

• Hvitlyngen  (5-30 cm) blomstrer vanligvis i juni og juli og vokser på næringsfattig jord- på myr og i sumper.Blomstene blir hvitere når de eldes.
  • Molten (5-20 cm)  Molteplanten er en flerårig urt som gjerne vokser på  næringsfattig myrjord og i åpen skog…

Vi hadde et mål og en topp i sikte.Den skulle vi til, får det var ennå tidlig å komme frem til hytta.
Etter et par timer tråkk, tok vi av stien fra Bytjørn og retning mot Dramreisnuten ( 1018 m.o.h). Vi hadde med oss kart og kompass- for her var det ikke noe oppmerket sti å følge.
Vi labbet et godt stykke før vi kom til den første toppen- her var det en god stigning opp og  vi måtte leke fjellgeiter.Vi nærmest krøp og klamret oss fast i lyng og kratt.. Siden gikk det like bratt ned- og etter et par slike kneiker og topper- kom vi endelig til nuten. Utsikten var verdt alt strevet.Jeg dristet meg til å prøve det gamle, men dog populære naking her på den majestetiske toppen.Luftig og godt! 😉

lø

Ellers så er det gøy å leke med skyggen…

Siden fant vi en lettere nedgang- og tiden ble kortet ned. Alt i alt, vaset og rotet vi bort 4 timer tur/retur til vi kom ned til stien igjen.Ganske medtatt sulte gikk vi og lengtet etter iskald cola og noe nærende i magen.Vi småløp og hoppet fra sten til sten langs Djupevatnet. Så bar det et lite stykke- ca en halv time til vi så hytta badet i kveldssolen.

Noen folk hadde ankommet før oss- og fant selskap med dem utover den lune sommerkvelden med leskende drikke og lettvint mat som grillede pølser og lompe på engangsgrillen.Vi tok et oppfriskende bad i kulpen og følte oss som nye mennesker igjen.

Vi drøste langt ut på kveld og fikk beskue en nydelig fullmåne på himmelvelvet.

øø
Neste dag etter frokost og ut-vask, bar det ned igjen- betydelig kjappere. Brukte vel rundt 2 timer.

Tilslutt rundet vi av turen med en bedre middag og dessert på Lafthuset i Oltedal.
En alletiders sporadisk fjelltur sånn kort fortalt.

Nye eventyr venter i morgen! 🙂

Da blir det Nord-Norge som står for tur. Til midnattsol og måkeskrik.