Søndagstur til Vådlandsknuten i Madlandsheiene med Ut på tur gruppa…

Det var et godt oppmøte på denne flotte solskinnsdagen som jeg skal fortelle litt om nå. Jeg kunne telle i alt 13 damer og menn. De fleste var ukjente for meg, men det viste seg å være mange kjentfolk for de fleste andre. Vi møtte alle opp på Rema 1000 på Ålgård, for så å dra østover sammen i 4 privatbiler mot Madland i Gjesdal kommune.Ved Vaula bru, like sør for Ålgård der Edlandsvatnet og Limavatnet møtes, kjørte vi av E39- Fulgte så fylkesvei 286 gjennom Gjesdal og tok til høyre ved nytt skilt til Madland i krysset etter Bjelland. Videre fulgte vi veien forbi Vølstad og opp til Madlandsvatnet, hvor vi fortsatte rett fram i krysset til Brekko. Kjørte så veien helt til endes. Dette er et området hvor sauen regjerer- Vi kjørte et stykke og måtte åpne og lukke  igjen to tre grinder på veien. Etter noen km kom vi frem til en stor parkeringsplass (Trodlabakken) hvor utedo og kart tavle var oppsatt. Vi gikk den gamle traseen opp. Jeg har gått opp til denne toppen før (link) og da tok vi en nyere løype.

DSCN1119

Som oftest så starter det bratt. Det var temmelig steinete hvor vi småsprang, så jeg hadde stort sett blikket klistret ned i bakken for å ikke snuble. Over noen råtne tre broer over Fossbekken og langs en mindre sidebekk. Steinrøys.Sildrende bekker og rennende elver. Idylliske tjern.Mye fluer og litt sauebæsj. I et fint sammensurium. Videre passerte vi Madlandshytta, en speiderhytte tilhørende Hana KFUK-KFUM. Litt lenger borte gikk vi forbi Bjønnlihytta, som eies av Nærbø Røde Kors. I det vi rundet haugen ved Bjødnanuten åpnet det seg en nydelig utsikt ned i dalen til Midtre Fisketjørn.

Dette er 4. turen med denne gruppen- og nå kjenner jeg bevegelsene deres igjen som før- i et tempo-gigante og maraton løp. Sulten kom glefsende brått på meg. Og håpet at vi snarest kunne få en liten pause og få noe mat i skrotten, men den gang ei…. Her gikk det fortløpende. Her var det om å gjøre å spise km og høydemetre og ikke mat…. De fleste var kløktige og startet i kortbukse på denne heite dagen. Jeg lot shortsen ligge i sekken midlertidig…Men da jeg hadde fått svettet en halv desiliter, fikk jeg nok og fikk byttet fra langbukse til kortbukse i matpausen.

Artig og interessant å finne ulike blomster familier hvor enn man ferdes. Denne gangen støtet jeg på en art jeg aldri har lagt merke til før. Hils på Kaffeblomst!

kaffeblomst

På toppen fikk vi en usedvanlig flott utsikt. Noen snøflekker hadde klamret seg fast hist og pist. Jeg fikk kloret ned navnet denne gangen i vardeboka- for jeg fant meg ikke da jeg skulle se etter fra forrige gang jeg var her. Kan tenkes de har fått  en ny vardebok?

vådlandsknuten

Vi spiste litt nedenfor varden- for vinden var frisk og ikke så behagelig å kjenne på. Tron og Gro dro frem stormkjøkkenet sitt og grillet pølser. Jeg tryllet frem desserten: krydderkake til stor glede og overraskelse for Liv som fylte året på denne dagen.

krydderkake

Etter lenge og vel dro vi ned – og fant en liten avstikker fra den godt oppmerket stien. Dernest ville noen bade- så vi fant en elv og kulp hvor vi nok en gang dro frem kaffelars og diverse smågodt og lot oss underholde av badenymfene.

DSCN111810346452_10152262411289403_5293560050222637033_n

Vips og knips så var vi nede på parkeringsplassen igjen. Totalt med pause var turen på 6 timer.

nini

Tipptopptommelopp for nok en storartet tur!

Legg igjen en kommentar

