Padleparadis på Lutsivatnet 1.sommerdag.

Slike dager vi har hatt i det siste, bør man nyte godværet maksimalt og fullstendig. Og i den for stand, tok vi kajakkene på biltaket og kjørte i 2 biler til Hogstadvika ved Lutsivatnet.

Mange biler stod parkert ved stranden og hvor andre padlere allerede var på tur.

??????????????????????
Solen var bak en lett dis, og lot seg være avventende for en liten stund. Jeg, Helge og Johan rigget til og gjorde oss klare til en eventyrlig padleøkt.
Vannet var blikkstille. Dette var noe helt annet enn å padle i urolig sjø, hvor ferger og andre påtrengende og støyende båter kunne passere oss.??????????????????????

Jeg lot roret falle på plass og padlet forsiktig mine første seige padletak, mens de andre hang seg på. Solen brøt smått om senn  gjennom det lette skylaget og varmet og lyste opp alt det vakre rundt oss.Det skuet som sto i mot meg i øyeblikket jeg fikk se alle holmene og skjærene som omfavnet oss mens vi padlet i mellom dem, var bare helt magisk.Området her er rikt på holmer og bukter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi passerte blant annet Hogstadholmen, Bergursneset,Kvednaholmane inn mot Forenesvatnet-forbi Fatliholmen-gjennom Rennarsundet og ut igjen i Storavatnet … Vi padlet tett opp til koselige hytteparadis. Folk stod på bryggene sine å fisket.
Det var også et yrende fugleliv.. Donald som var på let etter sin Dolly og en ensom svane (Svanhild) svømte like ved oss. Noe infernalsk gikk gjennom meg og fikk meg til å jage henne opp.

jkjkj

Etter å padlet noen km, fant vi ut at vi skulle parkere kajakkene opp på berget på en nydelig liten holme (Joaskjera).Vi vurderte først et lite øyeblikk å padle til Lamholmen, men slo det raskt fra oss da vi plutselig fikk øye på denne forførende fine holmen…
Vi lurte et lite øyeblikk på om vi hadde padlet feil og havnet i et sydhavsparadis, for så utrolig syn har jeg ikke kommet til i slike norske farvann.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er  stillheten og monotonien i bevegelsene i kontrast til de stadig skiftende natur-bildene som utspiller seg foran meg som gir meg opplevelsen. -Opplevelsen av harmoni, klarhet, nytelse. Tankene får fri flyt og jeg er i min egen boblemodus. Engstelige og vonde tanker blir jaget og blåst bort med vinden. Jeg er her i padleparadis og jeg er tilstede.

Vi fant ut at det hadde nylig vært andre folk som hadde benyttet seg av den hemmelighetsfulle sydhavsøya vår- da vi fant bålet de hadde etterlatt ennå i live med en tykk sivende røyk. Uforsiktige fjols! Med så mye branner som det har vært i det siste p.g.a uvettig grillstunt- så burde de vite bedre!
For at vi skulle få noe ly for vinden, fant vi tilholdsstedet på baksiden av holmen.
Her var det null vind og intimt og koselig med gode bademuligheter.
Vi rigget fort opp stormkjøkkenet og grillet pølser og hamburgene vi hadde med til den store gullmedaljen.
Hjemmelaget vannbakkels og Stratos sjokolade til dessert.
Skrubbsulten som jeg var, gikk rubel og bit ned i magen.
Jeg tok mitt andre bad i år her. Adskillig varmere enn oppe på Langavatn i Frafjordheiene som vi var for et par helger siden på sommerskitur.
Johan prøvde seg på fiskelykken også- men tålmodigheten hans rakk ikke til.Så det ble ingen fisk på ham.
Vi lot solen slikke oss tørre på berget og nøt hvert sekund, mens fuglene underholdt oss og laget triller og traller i  trudelutter i en harmonisk symfoni. Et gyllent øyeblikk.

øp

Første sommerdag kunne ikke vært bedre, tenkte vi.
Svanhild hadde funnet sin besøkelsestid og lå å duppet ved kajakkene.Hun nikket fornøyd og spiste pølsebrødrestene glupsk.

??????????????????????

Om sider tvang vi oss opp fra berget, pakket sammen rotet og forlot holmen med et stort smil om munnen.
Vi padlet nesten samme veien tilbake. Den defekte padleåren til Johan holdt utrolig nok  à jour hele veien hjem igjen.

 Dette er rene kinderegget: avkobling, mosjon og naturopplevelse på en gang.

Enkelte øyeblikk i livet blekner aldri, men kan igjenkalles med vær, lukt, ord og følelser.

øpo

 

Nok engang en nydelig naturopplevelse!
Takk!

 

Her er sånn sirkus padletraseen vår:

KART 1...KART2jjjjKART 3...

 

Legg igjen en kommentar

