Flott rundtur på himmelspretten->29.mai.2014 *Gullbergknuten – Jegningknuten – Gursligruvene*

 

*Ut på tur Venneklubben* er en klubb som har blitt skapt av en turentusiast på facebook. Dette er en underklubb av *Venneklubben Stavanger*.. Vi har passert over 1100 medlemmer- og stadig er det plass til flere.

Jeg har vært medlem her i snart 1 år, og har nå tre turer bak meg. Samtlige av oss har samme interesse- vi elsker å gå på tur. Små turer som litt lengre turer.Jeg treffer alltid mange flotte personligheter her med godt humør og bra tur-spirit.


Vi møttes alle på Maxi i Sandnes presis klokken 11:00. Vi var ikke den store gruppen,-8 stk som en gullfin gjeng.
Vi kjørte i 2 biler og startstedet var like utenfor Moi i Lund kommune. Men før vi kom så langt, hadde turlederen blingset og tråkket skikkelig i salaten og bortført oss utenfor allfarvei- så vi mistet mye tid. Jeg kjente at jeg ble skikkelig utålmodig der jeg satt i forsetet. For jeg hadde ikke sett for meg en lang biltur på denne varme og solrike sommerdagen i mai.
Men etter 45 minutter var vi der vi skulle starte. En liten parkeringsplass 4 km fra Moi sentrum.
Det ble en pangstart med en dryg motbakke de første 20 minuttene (?) Uansett det føltes vondt lenge før vi endelig kunne se den første toppen vi skulle opp på,- Gullbergknuten. (485 m.o.h)

Etter å ha besteget nærmere 200 høydemeter på gruveveien i et høyt tempo, kom knuten godt til syne i nordlig retning. I siste hårnål-svingen var det skiltet opp mot toppen og hvor stien startet. Tett mellom lyng og pissemaur, fulgte vi stien i godt 250 meter før neste stikryss var satt opp. Her kunne vi gå til Jegningsknuten eller Gullbergknuten. Vi valgte sistnevnte og fortsatte videre oppover i godværet.

DSCN0994


Her måtte vi klatre oss opp ved hjelp av et plast-tau (wire) som var godt montert fast i fjellsiden. Nå fikk jeg teste ut klatrekunnskapene mine igjen. Jeg vil kalle denne affæren buldring, da det ikke var så imponerende sikring.

DSCN1006

Men vi tok det piano og alle kom seg til slutt opp og kunne nyte en panoramautsikt i alle retninger. En fenomenal utsikt blant annet over mot Lundevannet i retning øst.

gullbergknuten

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det blåste godt her oppe, så etter å ha klort ned navn i vardeboken og fått i oss noe tørt og vått, rappellerte vi ned igjen fra fjellet..
Da vi kom til stikrysset- tok vi retning mot neste topp— Jegningsknuten.
Det gikk i berg og dalbane- opp og ned i terrenget. En ganske variert topografi med berg, skog ,mark og med blant nydelige myrull svaiende i vinden.

hv

Jegningsknuten er 68 høydemetere høyere enn Gullbergknuten. Da vi var vel oppe på denne toppen, kunne vi fint skue over mot Gullbergknuten. Noen mente den kunne ligne på Ishavskattedralen i Tromsø, mens jeg kunne forestille meg at den kunne ligne på hode av Gulliver. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det blåste besynderlig  ikke så mye på Jegningsknuten. Så her fikk vi ha en lengre matpause uten å måtte få hønseskinn.

10371364_10152040142487391_699811477046881292_n

Og det var rikelig av tid til å ta uendelig mange selfie-bilder med varden…

Håp

Etterhvert brøt vi opp, lempet dagstursekkene på ryggen og travet nedover og tilbake et godt stykke, før vi dreide nesa mot Gullvatnet og i retning Gursli gruvene. Det var mangelfullt av skilt, så vi undret fælt på hvor disse gruvene kunne befinne seg. Ved en slump, fant vi et hint og et tegn innrisset oppe på  berget-
En dyslektiker hadde funnet på å skrive *Gruene —> *

DSCN1021
Men neimen om det var noe å grue seg over- det bar nedover i terrenget, mellom bjørkekratt og skog, inntil vi plutselig kom over en stor fordums tufte. Rester av forhistorisk tid…

DSCN1023

Videre gikk vi langs vannet og passerte en jentehytte og stigerbolig….

PicMonkey Collageert

…..inntil vi snublet over en bortgjemt liten og trang Gursli gruve. Vi labbet enda videre og fant en stor og romslig Gursli-grue.På begynnelsen av 1900 tallet, ble metallrike mineraler knust i gruver eller dagbrudd og foredlet og utvunnet til blant annet ….. Krom, Nikkel og Molybden.

Vi gikk gjennom gruva, og fant den kjølig og utrivelig.

 PicMonkey Collageeee

Etter å ha knipset ellevilt med bilder i alle posisjoner, kom vi ut i det fri igjen. Og om litt fant vi en åpen plass hvor gamle rekvisitter av forhistorisk tid lå omkranset. En steinknuser og en stall. Det kunne minne litt om Westernbyen i Kongeparken på Ålgård.

DSCN1042

DSCN1038

DSCN1036

10373840_245242675667753_2107484299244337898_n

Et opplysningsskilt kunne fortelle oss litt om Grusli gruvene:

DSCN1039

DSCN1040

Kvelden var på hell, og vi måtte tilbake til bilene. Vi følgte Gullvannet rundt et stykke- og som en rundtur, -kom vi tilbake i stikrysset hvor vi tok av mot Gullbergknuten. Deretter var det bare nedoverbakke inntil vi var til veis ende og tilbake til bilene.
Det var en fantastisk fin tur vi hadde på himmelspretten. Vi hadde fjellene stort sett for oss selv. Bare et par folk og fe møtte vi på.

Denne turen kan jeg virkelig anbefales på det varmeste. Turen er på 10,8 km, og vi brukte rundt 5 timer inkl pauser.

ScreenHunter_17 May. 30 19.14

ScreenHunter_18 May. 30 19.15

2 thoughts on “Flott rundtur på himmelspretten->29.mai.2014 *Gullbergknuten – Jegningknuten – Gursligruvene*

  1. Det er så kjekt å lese bloggen din, og jeg setter meg nye turmål fordi du inspirerer meg med dine skildringer. Gleder meg også til neste tur vi skal på sammen. Klem til deg fjell-blogge-venninna mi.

    • Tusen takk for det Jan Erik! Det er gøy å skrive innlegg som fanger oppmerksomheten til andre.Og ja, det er hovedmålet mitt med mine skildringer- at du som leser finner det inspirerende og vil bli med ut på tur! Ut på tur aldri sur! 😉

Legg igjen en kommentar

