Sommerskitur til Kjerag

 ღღღღღღღღ


Før hele ski-eventyret faller ned til jorden, bør jeg vel offentliggjøre noen ord fra forrige helg.
Jeg ble henta rundt halv fire på fredagen (23.mai) av Helge og Anita.Det var som ventet en avskyelig kø, så det gikk i sneglefart på motorveien. Inntil Helge flyktig svingte av mot Sandnes og mot Lura og på en eller annen stikk vei slik at vi sporenstreks havnet i Oltedal.
Etter å ha kjørt lenge og vel, tok vi av ikke langt fra Øygardstøl… mot Langavatn…Her fant vi til vår fadese ubrøytet snø, så vi måtte fint bare parkere bilen og begi oss på ski videre mot hytta. Føret var slush, så universalklister under skiene gjorde ringvirkning.
Vi gikk mellom to demninger og videre på sikkert vann (Langavatn). Distansen var ikke særlig krevende eller lang… Vi ankom hytta etter 1 t og 30 min på nøyaktig 5,1km i striregn. Siden mekka vi en (ut- av- deg -selv- opplevelse) hot kyllinggryte regissert av Atle. Videre ble det peptalk rundt bordet med noe godt i glasset. Kom ikke i køysenga før halv 2.

PicMonkey Collage


 

Lørdag:

I dag fikk vi et henrivende og solrikt vær med skyfri himmel. Havregrøt fikk vi til frokost. Faktisk så smakte den godt- og jeg som ikke er så blodfan av denne grøt typen. Men den gled greit ned i spiserøret uten noen form for brekninger vel og merke.

Nydelig morgenstemning utenfor hytta:

20140524_075952

10313962_614242435337686_8290654277709874447_n20140524_074520

Mikke Mus hadde sett sitt snitt i å gjøre sin ugagn på morgenkvisten–Sulten som han var fikk han gnage og slafse noe av Brelett smøret-  ^^ Atle var snar med å fange den i ei bøtte enn så lenge…

DSCN0929

Oppoverbakkene var alfa og nedoverbakkene var oMEGA. Og noen ganger lekte jeg at jeg var Kari Traa- især når føret var humpete. Og nei, jeg behersker dårlig kulekjøring og freestyle.
Universal klisteret hang på jevnt og trutt. Jeg hadde ikke behov for å smøre noe mer på skiene under hele skituren. Noen ganger var de bakglatte, men det var til å leve med.
Det var så vidunderlig deilig å gå på ski i mai bare i ført kortbukse og t-skjorte. Det er noe en bare kan drømme om å få oppleve. Solen var utpreget sterk, så solkremen ble smurt tykt på.

20140525_120803
Denne dagen var hovedmålet å gå til Kjerag. Vi nøt hvert sekund. Korte pauser hvor sjokoladen og energibarene ble raskt puttet i munn- det var i denne stund tull i grunn.
Vi foretok oss lange pauser. Vi hadde all verdens tid.

DSCN0931
Rørende og flott syn over hvite og snø belagte fjell. Det kunne hende vi måtte ta av oss skiene og labbe til fots på gress og berg.
Etter noen  timers somling, var vi til veis ende for målet vårt på denne ypperlige dagen.
Kjerag var like mektig som jeg har sett avbildet på utallige reklame snutter og magasiner.
Med sånt et krystall -klarvær som vi hadde på denne dagen, kunne vi skue alle detaljer. Lysefjorden lå under oss som en gapende og blodtørstig avgrunn. Fjellene stod stabilt som en grå/hvit ramme. Bolten lå der hvor den skulle ligge,-kilt fast mellom fjellene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg var ikke sen med å ta sats og hoppe på denne tiltrekkende bolten. Jeg som alle de andre, måtte jo så klart ha fotografi av seg selv. Tenk så utrolig heroisk! Og nei, jeg skalv ikke i underbuksa en gang. Kjente ikke antydning til noe av suget fra avgrunnen som alle påstår de får under slike opptreden. Og bare for å få et enda bedre inntrykk og effekt, holdt jeg et par ski i hver neve.. Du store all verden så hardkokt freak jeg er! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi tok en real lunch her opp på platået. Vi feiret med å innta en fisherman shot. Smakte utrolig godt!
Det var flust av turister her oppe. Og ingen andre hadde kommet hit på ski. Så vi fikk noen blikk og knips av atskillige flittige fotografer. Får noe sånt var nok sjelden i deres øyesyn.
Etter endt tur, tok samtlige deltakere et kaldt og friskt (ut- av- deg- selv- opplevelse) bad i kulpen like utenfor hytta.
Middagen stod videre for tur- og til sammenligning som den middagen vi fikk på fredagen- var denne milevis mildere. Underverket bestod av dampet laks med utallige rotgrønnsaker. Jeg kunne svelge tungen min.Smaken var fortryllende magisk.

 


Søndag:

Som en flott avslutning, gikk vi en flott topptur til Strålaus på 1142 m.o.h. Dette var absolutt verdt hver svetteperle!! For en fremragende utsikt!! Yahooo! I`m on the top of the world!!! 

kl
Fremdeles var været storveis.Ikke en vindpust.Bakkene var enorme og eksepsjonelle. Mestringsfølelsen var der.Jeg elsket det å kjenne å ha selvkontroll – og at jeg og skiene fløt lekende lett på snøen.

DSCN0976

10310978_713324188709896_1570073601177784864_n
Ingvild og Atle loset oss trygt opp til topp og tilbake til start.
Hytta fikk vi gjort i stand på daggry før topptur- så det var bare små pakking, før det bar tilbake til bilene og hjem.
Det var trist å måtte ta fatt på hjemveien. Hadde det vært muligheter for det, så ville jeg gjerne ha hatt flere sommer-ski dager her oppe. Kong vinter begynner å miste kreftene og snøen smelter fortere enn svint. Jeg må dessverre stue skiene bort for denne gang. Vintersesongen er over- og sommeren står for tur.
Tusen takk til alle som bidro til en minnerik sommer-skitur. Turen vil bli husket for sine mange magiske inntrykk og øyeblikk.

 

3333

Noen nyttige fakta:

(Total distanse 31,5 km.)

23.mai: Lengde 5,1 km og tid 1:32,05. (Merket med gult.)

Inn til Langavatn hytta.(Gjennomsnitt 3km/t).

ScreenHunter_15 May. 25 21.01

24. mai: til Kjerag 6,8 km med pauser 2:59,12 (2 km/t).

ScreenHunter_09 May. 25 20.16ScreenHunter_13 May. 25 20.43

24.mai: retur fra Kjerag 7,4 km inkl pauser og litt lenge rute 3.47,32 (2 km/t)

retur kjeragHøyde retur Kjerag 33333

25.mai: Strålaus 8 km tid 3.44,46 inkl pauser 2 km/t

strålausHøyde strålaus

Legg igjen en kommentar

