Preikestolen ekstrem!

 

Joda, den var heftig og ekstrem denne turen jeg skal berette om nå som fant sted ved Preikestolområdet en vakker søndag  11 mai. En tøff og røff gruppe på 11 deltakere + lederen. Unge som gamle. Jenter og gutter.

Den spreke forsamlingen av fjellfanter, møttes alle på Preikestolen fjellstue med godt pågangsmot.Vi fikk redningsvester og padleårene utdelt av Heidi. Videre hentet vi kanoene fra stativ ved stranden.

DSCN0833OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi padlet et lite stykke (et par km) over Refsvatnet, til vi kom til endes av vannet, hvor vi forlot kanoene som en blomst langs kanten av vannet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADSCN0848

Her begynte stigningen med det samme. Første topp var i sikte,- Skåpet, så det var noen høydemetere vi måtte erobre..
Men aller først måtte vi bestige noen sleipe og glatte stigetrinn….en luftig tur i stige i sørøstenden av Refsvatnet.
Det 3. øverste stigetrinnet var defekt-og jeg måtte gripe fatt i taustumpen som lå ved siden av. God stemning da vi endelig var oppe.

DSCN0850

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Videre bar det i kratt og i knortete terreng. Mellom berg,skog og hei.Vi fulgte langs små nødlinger (små varder).
Bakkene var durable og pulsen kjente jeg sabla godt!
Noen innhugg i berg og fjellet gjorde det slik at vi kunne lettere karre og klore oss opp på de verste partiene.
Jeg lover deg, det var bratt! Leggene fikk røyne seg virkelig godt. Og jeg kjente blodsmaken i kjeften når tempoet var like bratt.

PicMonkey Collage6
Oppe på Skåpet fikk vi en flott varde med en fin utsikt utover fjorden på nordsida av Lysefjorden i retning Lysefjordbrua og Forsand.

ååå
Vet ikke hvor lenge vi hadde vandret, men etter Skåpet (564 m.o.h) og ca 3 gode bakker, fant vi en lun plass hvor vi fikk hugge innpå en deilig hjemmelaget blomkålsuppe på termos, som Stf hadde bidratt å lage for oss. Med bacon og blomkålbuketter som tilbehør og  strøssel oppe i suppen, gjorde den fullkommen.

DSCN0871
Vi drøste og hygget oss lenge i godt velbehag mitt i skauen, og beskuet en finfin utsikt.
Gruppen løste seg omsider opp og dro videre mot en ny topp og et nytt mål- Neverdalsfjellet ( 706 m.o.h-altså hundre meter høyere enn Preikestolen) Her kunne vi rundskue Lysefjorden i all sin majestetiske prakt. Her oppe blåste det godt, og det ble ei heller et lenge blivende sted for oss.

PicMonkey Collagesdd
Så bar det ovenfra og nedad mot Preikestolen og med beina på nakken gikk det unna. Siste toppunkt og hvor jeg mang en gang har satt mine føtter på. Men synet er som før, og bestandig forførende flott!
Velfortjent åpnet jeg en boks  Battery og fikk straks påfyll med energi, mens jeg og de andre dinglet med beina utenfor stolens sittekant.

PicMonkey Collagefg
På vei ned, fant Helge ut at han ville komplettere denne ekstremturen med å påta seg badeutfordringen som nå i disse dager florerer på facebook. Jeg står stadig over badingen og gir heller penger til en god sak. Jeg er ei heller en badenymfe- og bader bare når jeg må.
Turen ble fullbyrdet med en kald øl nede på fjellstuen.

H+©yde kurve opp til sk+Ñp+ñfjellet p+Ñ platt+ÑetjejejejeKart over Prekestolen ekstrem

Mange takk for at jeg fikk oppleve den ekstravagante turen!  Tipptopptommelopp!!!!
Liker utfordringer, og ser frem til neste om det måtte bli på land, på sjø, under sjø eller i luften.
Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne. Jeg elsker å nyte stillheten, øyeblikkene, naturen og inntrykkene.Når jeg er ute i naturen, først da er jeg lykkelig som et helt menneske.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

sitat

 

 

 

Legg igjen en kommentar

