Padleeventyr rundt Byøyomr.

Vi skriver 1.mai og det er arbeidernes dag.Sju av ti nordmenn ser på 1. mai som en vanlig fridag.Jeg er blant dem 7. Så i stedet for å gå i tog og tale arbeidernes sak eller sitte bak og være ei sot-høne på en bråkete motorsykkel under vårsleppet på denne solskinnsdagen,- hva er vel bedre enn å være ute i naturen og padle på havet på en sånn en (fri) dag???

Litt kjølig på sjøen, så ullundertøyet hadde jeg under tørrdrakten. Hansker måtte jeg også ha på, for sjøen var bitende kald.Dagen opprant med temperaturer som lå på rundt 10 grader- og flau vind på 3 m pr sek.
To andre gruppe padlere slo vi følge med fra Sandvika et godt stykke, før vi skilte lag.

Den ene gruppa skulle visstnok til Tingholmene, noe som ble dobbelt så langt som vi hadde bestemt oss for.
Litt bølger, men sammenlagt var de beskjedne, i forhold til forrige gang jeg var ute å padlet, da vinden brått kom over oss og jeg måtte ty til med slepetau.

PicMonkey Collage22

Vi gled sakte i  beskyttet, skjermet og rolige farvann mellom Byøyene blant vakre holmer og nakne skjær  mellom Bjørnøy,Ormøy,Roaldsøy,Steinsø—– Det var bare magisk å padle i. Her kunne en virkelig kjenne og få roen og suge inn naturen i all sin ynde og skjønnhet. Vi kunne padle tett inntil land hvor vi kunne øyefare de flotte (villa)husene, samt ett og annet funkishus som lå som et diamantkjede klemt rundt oss. En trenger ikke å padle langt får å finne skattene-her i nærmiljøet er det flust av dem.Man fikk oppleve et rikt fugleliv og masse idyll bare på den lille turen vi hadde foretatt oss denne fine 1.mai dagen.
Vi padlet oss inn til en flott badeplass og lun vik på Vassøy- for å parkere kajakkene på den feiende flotte brygga og fikk i oss noe i livet av vått og tørt, mens vi nøt lyden og lukten av stillhet og sjøluft.

Dernest sjøsatte vi kajakkene igjen, og det bar hjemover igjen henimot samme vei. Nå hadde solgangsbrisen kommet over oss- og utgjorde noe mer urolig og høyere bølger.
Padleteknikken min begynner å komme seg. Litt fin justeringer så er jeg på lik linje med de erfarne padlerne tenker jeg. Kajakken jeg fikk låne meg, er flunkende ny og går som en maskin og trygg og stødig som en ferge! Styr roret på kajakken gjorde det lettere for meg å manøvrere den. Helt topptommelopp!
Vi padlet i ca 3 timer på omtrent 5 nautiske mil
l > 1852 x 5 =9,260km.

 

Legg igjen en kommentar

