Hyttevakt på Grautheller påsken 2014.

16.04.14

Endelig kom dagen jeg hadde venta lenge på. Det var onsdag, halv dag på jobb og etterpå ble det påskeferie!
Siden det ble halv arbeidsdag, fikk vi kommet oss avgårde til fjells tidligere enn forventet.Ergo vi fikk slippe den milelange bilkøen.

Vi hadde en pit stop på 7 eleven på Ålgård og fikk i oss litt junkfood, og på Rema 1000 kjøpte vi inn litt ekstra påfyll av proviant vi alle kunne kose oss med i løpet av tiden vi skulle tilbringe i hytta.

Vi fulgte anleggsvei fra Ådneram i Sirdal (ca 15 km).

Mye snø hadde kommet ned- bare se hvor stor brøytekant det er!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi var i grunnen så heldig å ha tilgang til nøkkelen til bommen, så vi fikk spist noen km med bil- og videre fikk vi bare en 15 min minutters skitur inn til den selvbetjente Grautheller hytta.

Sekkene var enorme og tunglastet med matvarer og påskegodt.

Gry og Geir møtte vi på halvveien inntil hytta og fikk avlastet litt av byrden vår.

Været var tålig bra. Overskyet, men ok.

Grautheller hytta ligger veldig flott til der den står oppe på bakkekammen med en utsikt ned til Grauthellervatnet.

I hytta hadde det allerede ankommet en ensom sjel med ryggplager og hadde tenkt å holde oss med selskap i noen dager.

Senere på kvelden var det laks med wokede grønnsaker på menyen, og til dessert ble det baileys og kaffe og videre mer god drikke til.

Siden fant vi på å ta oss en kort og fin kveldstur rundt omegn. Ved å ha noe innarbords kunne ski ferdighetene mine bare bli bedre enn best.
Bakkene var ikke så ille å renne ned og det var heller ikke så skummelt å falle.

Skiing skills!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter tur ble det duket for underholdning,-påskequiz og påfyll på mer drikke til gode samtaler rundt kjøkkenbordet.

17.04.14

Etter en deilig frokost, tok vi en luftetur rundt i omr Gofardalen. Været var vått og gufsen. Anorakken ble temmelig bløt og gjennomtrukket av våte snøfiller. Sikten var dårlig og det blåste noe.

Solbrillene gjorde ikke sikten akkurat til det bedre, men de var til stor hjelp i å ikke miste kontaktlinsene i alt det hvite…..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter et par timer tråkk med dårlig og feil skismurning, snudde vi snuten hjemover igjen. Da vi kom tilbake til hytta, laget vi Toros pannekaker.

Jeg forsøkte meg på en ettermiddags hvil uten gode resultater. Hytta er ikke noe godt isolert, så lyder og ulyder er lett hørbare her.

En barnefamilie hadde ankommet mens vi hadde foretatt den våte skituren. De bodde like i nærheten av oss i Heibergs Grauthellerhytta(ca. 300 meter nord for oss).

Senere på kvelden ramlet det inn en stor gjeng på 14 menn og damer fra en fellestur fra Stf. Derunder var det mange kjentfolk med. Det ble temmelig livlig etterhvert på kvelden da drøsen og alkoholen lå løst. Gry og Geir derimot, var temmelig rastløse og syntes det passet seg å ta en liten kveldstur, mens jeg og Helge var igjen og kjente det hadde ikke vært feil med en middag i skroget.
Heldig som vi var, fikk vi slikket smulene fra den andre hurven. Hjemmelagte kjøttkaker og det som hører til.

10250273_10152413141772269_5302531765998077856_n
Også Geir og Gry satte stor pris på den lettvinte middagen å få servert etter endt skitur.

Kvelden gikk i gode dialoger med delte fjellturerfaringer, kortspill (bondetrumf) og et godt innslag av øl og vin. Nok en fin kveld.

18.04.14

Vi dormet lenge og langt. Fellestur gruppen gjorde seg klar til å ta fatt på en langtur til Storsteinen.
Siden ble det taust i hytta. Vi fikk i oss frokost og tok farvel med Geir,Jan Erik og Co.

Untitled

Vi andre pakket litt proviant og klær og dro til Litle Auradalen. En fantastisk og en nytelsesfull flott tur. Langtrukken, men været var med oss med gode temperaturer.

Svartevannet var endeløst og monotont, men vi hadde mange pauser.Det tok oss ca 6 timer før vi omsider var inne på hytta.PicMonkey Collage
En koselig hytte som ligger 995 moh. Litle Aurådal ligger ved en gammel ferdselsvei i et ( fra gammelt av) jakt- og beiteområde. Området er i dag sterkt preget av det store Svartevassmagasinet. Den første hytta ble bygget i 1974 som følge av at Lysebu ble demmet ned. Etter flere års problemer med overvann i f.b.m. snøsmelting satte Stavanger Turistforening (STF) i 1992 opp ny hytte på en høyde like ved. Den gamle hytta disponeres nå av Strand beitelag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da vi ankom hytta, hadde Kirsti og Bjarte fra fellestur gruppa allerede installert seg. De hadde bestemt seg for å lytte til rådet våres forrige dag i at turen inn til Storesteinen osv,ble for drygt for dem.
Siden møtte vi hyttevakten Ole for Litle Auradal og barnebarna hans.

Vi hadde alle 9 en koselig kveld med 3 retters god mat som Gry hadde satt i stand for oss.Mer drøs, quiz og drikke, inntil kvelden var moden for å legge seg.

19.04.14

Etter en god frokost, oppakkning etc, dro vi tilbake til Grutheller igjen. Det var en eksemplarisk  tur. Endelig traff vi på den rette skismurningen også.Det var silkeføre,en strålende varm sol og herlige bakker.Alt var himmelsk flott.Rett og slett måtte dette være et særsyn og en sjeldenhet av et værfenomen. Vi skuet marengsfjellene som omkranset som stolte og majestetiske.. Det var hvitt så langt det blotte øyet kunne se. Nesten ikke vind.Vi var iført t-skjorte og shorts.Jeg måtte klype meg i armene mang en gang, for en slik skiferie har jeg ei hatt.

134

Når været var så storveis, hadde vi god grunn til å ha gode og lange pauser.Jeg kjente jeg var i det rette elementet og ville ikke forlate dette paradiset.

Vi forlenget denne deilige kvelden med å sitte i solglytten utenfor, og slikket i oss de siste solstrålene.

Videre hadde vi en 3 retters med torsk i seng av purre` av brokkoli og pastinakk som forrett- svinesteik med fløtegratinerte poteter til hoved og gele` med vaniljesaus og Baileys til dessert.

PicMonkey

Siden kom det mer folk.En sykkelentusiast med sin venninne og kompis.

20.04.14

I dag dro vi ned til bilene ved Statskog brakkene får legge igjen pikk og pakk  man ikke trengte å drasse videre med til Taumevatn hytta. Gry fulgte med oss et godt stykke inn i Gofardalen, før vi måtte ta farvel med henne.De gjenværende,- meg, Helge, Bjarte og Kirsti hadde en fremragende tur inn til hytta.Fremdeles et eventyrlig vær med ypperlig gode temperaturer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Snøen var slush, men gliden var grei. Bjarte og Kirsti ville ikke følge oss mer, så de tok turen ned til Ådneram.

På Taumevatn var det en stor ungdomsgruppe og en gutt med 2. grads forbrenning på nesa etter å ha tilbrakt dagen i solen uten noen form for solfaktor. Det så temmelig stygt ut!

Helge og jeg laget en enkel hermetisk middag vi fant på matlageret i bestående av pasta di parma, potetmos,skinke og erter/gulrøtter.Ikke det mest omfangsrike og imponerende å få i seg etter å ha blitt bortskjemt av 3 retters gourmetmiddager hver dag.
Slappet videre av med pep talk om gode minner fra turen vi så langt hadde fullendt.

21.04.14

Etter frokost og utvask, traff vi igjen på fellesgruppa som strandet her på Taumevatn hytta for en velfortjent lunchpause.De fulgte oss et stykke inn i dalen, før veiene våres skiltes. De mot Ådneram, mens vi måtte igjen tilbake til Grautheller får å ta siste sjekk og finish på hyttetilsynets sine ansvarlige oppgaver.Blant annet å påse at brannslukningsapparater, røykvarsler var i stand. Tømming av aske, at alle vinduer var igjen, tømming av boss,vasking av utedo…. Ja, sjekklista var lang.

Alvorstungt og vemodig var det da vi igjen kom tilbake til bilen og måtte innse at drømmepåsken var over for denne gang.Hadde det vært spørsmål om å være litt lengre,hadde det ikke vært nei i min munn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og ja, jeg blir gjerne med som hyttetilsyn til neste påske også! 🙂