Søndagstur til Bynuten og Selvikstakken med venneklubben.

Å kunne dra på fjelltur i shorts og t-skjorte, er noe av det sjeldne.

Tempen lå tosifret på 20 varmegrader.

Vi møttes alle 19 på Spar på Hana. Videre kjørte vi inn Sviland og videre til Seldal hvor det lå en stor parkeringsplass.

Vi begynte å gå friskt opp på en anleggsvei som ble bygget da kraftmastene for høyspentledningen over Høgsfjorden ble montert på Gulafjellet. Denne *Lyseveien* fulgte vi en halv time, før vi kom  til stien som begynte merkbart  å bli mer kupert og steinete. Vi kom så til et stikryss hvor vi gikk mot høyre.

DSCN0787

Det var et temmelig godt tempo på de fleste, og hadde i bakhodet at dette skulle være en nokså krevende tur. Jeg lot meg drive med på galskapen. Mat,sjokolade og flust av vann hadde jeg medbrakt i sekken, så det skulle ikke være fare på at jeg skulle gå tom for energi.

Vi startet på ca 300 høydemeter, og hadde igjen 371 høydemeter opp til første toppen (Bynuten,- 671 m.o.h) å forsere.

I mellomtiden etter å ha gått i et forrykende tempo med få pauser, fant lederen (Tone) ut at vi  godt kunne unne oss en rast ved foten av nuten. Her lå vannet idyllisk til og det var fritt frem til å fylle på vannflasker og bade. Jeg var noe skeptisk til begge delene, da vannet ( Trodlabergtjørn) kunne være forurenset…

Med denne up tempo troppen, fikk jeg ikke nyte sitronteen så altfor lenge, før det var av gårde Kåre igjen…

Skal vi allerede gå??
Vi har jo bare sittet her i minst 10 minutter???
Vel vel!!

Slik måtte det visstnok gå- vi hadde jo noen topper å klatre opp på. Så her måtte vi spise de kuperte km opp før solen skulle finne på å gå ned….

Jeg vet ikke helt sånn konkret hvor lang tid vi brukte mot toppen- kanskje 1,5 til 2 timer fra parkeringsplassen??

Det var mange andre folk som hadde benyttet seg å dra på fjelltur på denne fantastisk flotte vårdagen.Vi møtte mange på vei ned og på vei opp.

Utsikten var formidabel bra på den høyeste nuten i Sandnes,- Bynuten.

 

Her ble det en lengre pause- og vi kunne nyte utsikt og knipse på utallige bildemotiver i øst og vest, nord og sør.

DSCN0804

Flott varde også! Mektig og stor!

Og videre fikk jeg kloret navnet mitt i vardeboka!

2014-04-27 13.05.37

Etterhvert tok vi turen mot neste topp, -Selvikstakken.
Nå måtte vi forsere noen høydemeter ned igjen.
Vel, det gikk sånn opp og ned under hele turen i grunnen.Det røynet godt på leggene fikk jeg kjenne på. Det var veeeldig kupert.Ikke for pingler. Og strengt tatt ikke for dem med høydeskrekk. Vi klorte og karret oss fast i fjellveggen opp mot varden på Selvikstakken (597m.o.h).
Og pulsen var sikkert rundt 184- altså maxpuls på meg.
Noen (9 stk) bestemte seg for å ikke bli med på siste topp- de hadde fått mer en nok med den ene.

Syntes merkingen skulle vært oppfrisket med rød maling mange steder her. Vi rotet oss litt bort før vi endelig kom a jour igjen.

På toppen hadde vi en fenomenal utsikt mot Høgsfjorden,Forsand og inngangen til Lysefjorden og Frafjord. …

Selvikstakken

 

2014-04-27 20.58.58

Jeg skulle hatt med mer niste fant jeg ut. Forbrenningen var på sitt beste på meg idag- Så jeg var glad da jeg fikk stikket til et par brødblingser og sjokolade av noen snille sjeler. Fra Selvikstakken, så vi at det ulmet røyk fra Edlandsfjellet- ikke så langt i fra Bynuten. Alle med vettet i behold vet jo at det er total bålforbud å brenne bål i skog og mark i tidsrommet 15.april t.o.m 15 sept…

DSCN0832

Jeg treger ikke nå på at jeg tok begge toppene. For så flotte utsikter på en så flott dag, kan en lete lenge etter.

Nedover gikk det litt forsiktigere. Mange var slitne, og kunne fint snuble eller tråkke over.

En flott rundtur.

Totalt gikk vi hele turen på ca 6 timer og 16,5 km.

 

Uten navn

 

Adkomst:

Rv 45 til Oltedal. Ta av på Rv 508 ved Gjestal spinneri. Eller Hølevegen til Hommeland. Ta av på Rv 508 ved Hommeland.
Parkering: Stor parkeringsplass ved Rv. 508 på Seldalsheia. 

Legg igjen en kommentar

