Blåtur i Varalandomr.

Første søndag i mnd arrangerer Stavanger Turistforening blåturer for alle alder. Jeg ser at flertallet  for det meste er av den eldre garden, men ingen hindring av den grunn i å bli med på disse kjekke turene.
Turlederen bestemte denne gangen i å dra på tur i et omr jeg har vært i på en annen blåtur anledning:

—¤ Se link —¤

Veraland er jo et stort område med mange fine turløypenett.Jeg ble ikke skuffet denne gangen heller. Forrige gang var vi mer i lavlandet, mens denne gangen var vi på høyfjellet.

For å komme hit kjørte vi riksvei 13 fra Hana og i retning Lauvik. Videre tok vi av ved et skilt til Veraland ved vestenden av Tengesdalsvatnet. Vi fulgte så den smale veien til endes og parkerte på oppmerket parkeringsplass ved gården på Veraland.

Veraland er et relativt åpent hei landskap som inneholder variert kulturlandskap med innslag av jordbruksarealer, skog og hei, myrer, tjern og fjell i fin blandet drops.

Vi klatret oss opp på 3 nuter,topper eller fjell…Kjært barn har mange navn! Samtlige ligger tett opp til 500 m.o.h.

Første delen av turen gikk i flatt terreng. Traktorvei og utmark.

MMM

Så høynet det gradvis og jevnt oppover til den første toppen/nuten/fjellet: Husafjell(472 moh).

Her fant vi flere varder sammen med hovedvarden.
I et solskinn og klarvær kan du ha utsikt i retning Sandnes, Kvitsøy og Jørpeland.
Men vi hadde noe dis, så den gleden fikk vi ikke denne gangen.

Vi  skyndte oss videre mot neste høydepunkt som man kunne beskue fra Husafjellet.
Men først måtte vi ned en dal (nesten ned alle høydemeterne) , for så klatre oss opp igjen til neste toppen,- Dyrafjellet/nuten(484 m.o.h).

kult

Siste nuten vi var oppom, heter Svedalsknuten.Den har visstnok ikke fått noe høydemeter.

Men det var en svimlende utsikt her i fra…
Jeg mener og tror vi ser enden av Tengesdalsvatnet nedenfor..

Jeg begynte nå å bli sulten, og kjente at det var godt å finne ly ned i dalen igjen til å konsumere nistepakken.

På slutten av denne fine blåturen, gikk vi langs Krosstjørna blant tjern og forvridde furutrær.Om det blåste aldri så mye på høyden, var det ikke tendenser til en krusning på vannet.

Selv om været var tålig bra med noe regn og tåke på høyden, så vi at våren er i anmarsj. Det spirer og gror og floraen blir bare mer og mer frodig.Jeg bare digger det vi har i fremmøte.

Jaujau

Dagens etappe gikk vi på 3,5 time på 7.8 km.