Glitrende fin tur til Hovden

Hovden
Før det hele renner ut av sanden, bør jeg vel klore ned noen ord fra den fantastisk fine skituren jeg fikk oppleve sammen med gode tur venner forrige helg.

Sant å si er det et godt stykke å kjøre til Hovden.Men det er jammen verdt det! Dette må sies å være eldoradoet for skientusiaster. Her er det flust med fine og nypreparerte skiløyper hvor både små og store kan boltre seg i.

Kombinasjon med masser av snø og sol, kan gjøre dagene fullkomne for alle som kan krype og gå.

images

Der vi tok våre seige stavetak, så vi stort sett bare smilende munner hvor enn vi passerte. Jeg tipper at været bidro til å sette en skikkelig påskestemning i fjellfolket.Vi var oppe i høyfjellet hvor det ikke var sprekt med folk, og vi var der hvor det kunnes regnes som den store folkevandringen.

Første dagen tok vi det piano.Vi ankom Telenor hytta sent- ca 9 ish på kvelden.Rekene og hvitvinen konsumerte vi fornøyd, mens vi hadde store forventninger til morgendagens høydepunkter…

Søvnen gjorde avkall på seg.- Tankene fløt av gårde og falt ikke til ro.De spant seg mer og mer ut til et edderkoppnett- inntil solstrålene brøt seg smidig og lett gjennom hyttegardinene og lukten av kaffe sivet og var forlokkende til å kunne dra seg lengre enn langt i sengen.

Helge hadde disket opp med frokost.Her var det ikke manko på noe. De andre somlet seg ut av krypinnet etterhvert. Og etter at vi hadde fullt opp magesekkene,pakket litt godsaker i dagstursekkene, smøret og spent på skiene- bar det av gårde. Den ny oppkjørte skiløypen lå like utenfor hytta- så der var vi i grunnen heldige.

Kjente at det var lenge siden jeg hadde stått på ski- etter en nokså forblåst vinter…
Det vitnet om et fint skiføre. Vi hadde smurt skiene med rød klister.Det var godt å kunne lufte seg selv og skiene igjen.

PicMonkey Collage

Lite med sol den første turdagen, men vi koste oss max uansett. Tok oss tid til pause med god mat og snop.

Tuva på 10 år gjorde en iherdig god innsats. Syntes det var mer givende og mer action å renne nedover bakkene. Jeg var i grunnen veldig enig. Vi labbet i et snegle-fart-tempo i en monotonisk verden.Det gikk bare opp og opp og atter oppover….
Plutselig fant Tuva ut at hun var lei og ville ikke mer.
Så vi snudde samme veien hvor vi kom i fra.
Endelig kom bakkene! Juhuuu!

Vi kom ned i rekordfart og hjem til Telenor hytta igjen.

Fornøyd med dagen. Tuva stråler som en sol. images

1969171_682513111792192_212109742_n
Så fant vi kjøleskapet ganske magert. Siden dro vi ned til sentrum av Hovden får å kjøpe en deilig pasta middag til kvelden og videre frokost til neste dag. Og får ikke å glemme god drikke til discoen på kvelden. 🙂

På kvelden ble vi delt opp- noen ville heller til badeland og bade i klorvann, mens enkelte ville heller drikke seg sjarmerende og svinge seg på afterskien blant andre ville og galne skientusiaster.

Neste dag sprakk endelig solen opp.Ikke en vindpust. Drømmevær! Anorakken kunne pakkes i tursekken igjen- Solkremen kunne smøres tykt på. Smilet var klistret på ansiktet.Skiene var bakglatte. Snøen var litt slush aktig. Men denne dagen var ellers bare helt magisk!

DSCN0573DSCN0570DSCN0576DSCN0585DSCN0604DSCN0597jDSCN0580

Vi var på høyfjellet.Vi hadde fantastisk utsikt. Appelsinen smakte saftig og søt.

Helge og Tuva underholdt oss med krumspring.

Senere fant Jan Erik og Tuva på å lage skihopp…..

Mens vi alle kunne nyte utsikten over alle marengs fjellene og det hvite rundt oss, kunne vi plutselig skue fjellrypa.

Hvis du bruker lupe og drar blikket mot den røde pilen, finner du den på bildet!

Jeg finner ikke nok fine adjektiv til å kunne beskrive denne turen vi hadde glede av å oppleve. Men bildene sier jo sitt…

Tiden går som oftest for fort når man har det gøy. Plutselig var det søndag og alle måtte forberede seg til hjemreise.

En bitteliten tur fikk vi likevel. Men med klump i halsen, måtte jeg beklagelig meg si at det var trist vi ikke kunne ha en dag ekstra. Ryktet hadde seg slik, at det vi fikk oppleve av dette godværet her i oppe,- var noe av det sjeldne.

images

Jeg er så glad så glad! Ansiktet mitt er en eneste floke av smilerynker akkurat i skrivende stund. 😀
Jeg kan leve lenge på disse fine minnene.

Takk til dere som bidro til en alle tiders flott skiferie!

Tv: Helge,Tuva,Gro Maria,meg,Jan Erik.