Våt tur til Resasteinen.

Egentlig så skulle jeg ikke på noe tur idag. Egentlig ville jeg bare hive meg rundt å trene på Sats,- mitt andre hjem.

Men istedet for, fikk jeg spørsmål om å bli med på en liten tur.Men aller aller først måtte jeg ta et dypdykk i værmeldingappen Yr.. Det viste seg at solen skulle utebli på denne dagen.Yr lovet at det skulle regne kattunger- Rett og slett et ufyselig møkka vær.Så joda,-som komfortabelt,  hadde det passet seg best i å bare trene inne i en tørr og varm sal.

Så sa turkompisene mine at vi skulle til Resasteinen, og gjerne få se noen rester av et gammelt flyvrak fra 2. verdenskrig.

Jeg var solgt…og det ble selvsagt endring i planene. Det er jo alltid spennende å dra på tur hvor en ikke har vært før, -så jeg lot meg rive med.

Vi parkerte og startet med å gå fra Dale Asylmottak (- et av landets eldste og tidligere Psykiatriske sykehus og asylmottak som ligger på østsiden av Gandsfjorden om lag 8 km fra Sandnes sentrum.)

Som sagt var det et ufyselig vær. Det regnet bra. Det var sørpet. Det var jæ.. sleipt og glatt. Og det var ca  5  + grader.

DSCN0516

Terrenget gikk opp og ned.Jeg kan erindre en drøy og durabel bakke opp til Resasteinen på Kjerdalsfjellet.. Vi klorte oss fast i fjellet og klatret oss opp.

Resasteinen ligger igjen malplasert etter istiden..Denne kjempeblokken måler hele 7x5x4 meter.

DSCN0521

I et innhugg og under en helle i steinen, fikk vi i oss noe energifull mat.

DSCN0524

Ungene som var med oss,tror jeg var veldig glad for å få i seg noe varmt og tørt i kroppen og på kroppen.Sikten var heller elendig- en tykk tåke lå som en klam hånd rundt oss, og vi fikk ikke se så mye som en millimeter. Det var trettende.

Det ble fort kjølig, -så vi var der ikke så lenge før vi kom oss av gårde mot Skjørestadfjellet (342 moh)hvor restene av det tyske flyvraket skulle være bortgjemt,men vi var så våte og kalde at vi lot det forhistoriske bare passere oss.

Turen var godt merket med nye røde T-er og de aller fleste stikryss var skiltet. Bortsett fra ei skikkelig bratt kneik opp til Jødestadfjellet (noen kaller eggen opp til Jødestadfjellet «minibesseggen») og Resasteinen, er terrenget lett å gå i. Stien var tydelig opp tråkket hele veien rundt, så det var ikke noe problem å finne fram.

Etter å ha passert ryggen av Jødestadfjellet (324 moh), kom vi bratt ned til Dalevatnet og gikk tilslutt over demningen og videre inn i eikeskog.Og om litt var vi tilbake til bilene igjen. Dalevatn ble demmet opp i forbindelse med bygging av Dale Psykiatriske sykehus. Dette for å sikre vannforsyningen. I dag egner vannet seg ypperlig for fiske og bading.

 En grei rundtur….

Tur

Legg igjen en kommentar

