Blåtur på Mosterøy.

Blåturen denne gangen, gikk nordover- ganske bestemt til øya midt i Boknafjorden:  Mosterøy.

Vi startet å gå fra parkeringsplassen ved Utstein Kloster Hotellet. Det var et godt oppmøte denne gangen på andre vårdagen i mars. Jeg kunne telle 45 menn og damer som ville trekke litt frisk luft ned i lungene – og hvem vet,- kanskje noen vil unne seg noen ekstra fastelavensboller, nå når dem hadde fått gått seg en lang tur?

Jeg hadde dårlig med klær. Jeg ble lurt i å tro det skulle bli like varmt som det var i går. Jeg sparte derfor på å ha på både stillongs under turbuksen og ekstra genser under turjakken.. Jeg kunne heller ikke få opp kroppstemperaturen, for det gikk i et bedagelig og roooolig skilpadde tempo.

Vel vel. Regnet lot seg være fraværende i det minste, og solen sprakk opp på siste rest av turen.. Og alle var riktig fornøyde med dagens turvalg.

Vi fulgte bukta et godt stykke, gikk over en fin sandstrand (Sandvika)– og passerte så Fjøløy og noen tjern…

DSCN0431

DSCN0434

(Vi kløv over et luftig steingjerde og kunne skue Fjøløy på motsatt side av bukta.)

k

Deretter fant vi en hule- som de kaller Svartehålå her ute (Samme navn som steinalder hulen på Randaberg). Jeg fikk utdelt en lykt og fikk æren i å utforske hulen i nærmere øyesyn. Den var temmelig smal og liten. Ikke noe trivelig og blivende sted, men et godt oppholdssted om vi plutselig skulle  ha fått uvær over oss.(Hadde i grunnen blitt beskjeden på plassen får alle 45 deltakerne).Vi hadde lunsjen her på platået like utenfor hulen.

DSCN0447

DSCN0450

Mens vi tuslet og ruslet, (fremdeles i skilpaddetempo)– fikk vi øye på en ravn og en kongeørn kretsende og sirkulerende i luften. Ikke ofte vi får øye på disse fugleartene. Ravnen var temmelig nærgående syntes jeg- Var den ute i å finne noe som glitret? Jeg fant ut at jeg måtte holde på ørepynten min i tilfelle.

7849375834589

Videre dro vi opp til turens høydepunkt- Mastravarden, og det høyeste punktet på Mosterøy (154 meter over havet og 7 meter høyere enn Himmelbjerget i Danmark!!).

DSCN0459

Ikke noe å rope hurra for, men vi fikk en formidabel 360 ¤ utsikt.For å nevne noen steder kunne vi se blant annet:  Kvitsøy, Karmøy, Bokn, Kårstø og mot fjellene i Ryfylke.Mot sør – Sokn og Bru, og så videre med Tungenes og sørover Jæren.

DSCN0473

Varden var også utstyrt med værstasjon (og det viste seg at det blåste kuling). Ellers var det en kikkert hvor vi kunne få med mer av detaljene rundt oss.Vardeboka som lå gjemt i postkassen på varden, glemte jeg dessverre å signere i..

DSCN0461

Det gikk raskt (langt i fra skilpaddetempo) nedover tilbake til bilene.

Totalt gikk vi 8,3 km og brukte (inkludert pausen) ca 3,5 timer på hele rundturen.

Traseen

 

En riktig så finfin søndagstur.

Resten av kvelden skal jeg ha sofaen på ryggen.

Ha en glitrende flott fastelavenssøndag!

Legg igjen en kommentar

