Losturen til Sandvatn

Skihelgen var helt super-awesome! Denne gangen klarte vi å gjennomføre losturen inn til Sandvatn. Det var utrolig mye mer snø som hadde kommet siden sist gang– den gang da vi slet og strevet oss opp de isbelagte fjellhyllene.

Vi var en fin gjeng som dro opp klokken 19 på fredagskvelden i stummende mørke. Det gikk raskt og uproblematisk oppover bakkene. Vinden blåste oss i ansiktet, men med gode slalombriller og balaklava- gjorde det ikke så mye for meg. Det jeg strengt tatt ikke hadde tenkt på, var at batteriets levetid ville svekkes om det utsatte seg for kulde.

Vet ikke hvor lenge jeg hadde gått, før jeg skjønte at noe ikke var som det stemte med hodelykten. Trodde først hodelykten stod på lav styrke..

Tilslutt hadde jeg ikke lys i det hele tatt- og måtte famle meg frem i skisporet. Glad var jeg da jeg fikk låne en hodelykt av Helge.

3 timer tok det før vi fant frem til hytta. Jeg hadde ikke mye energi mot slutten-blodsukkeret hadde falt ned til under null- da jeg ikke hadde fått i meg noe tørt på en lang lang stund.Det gikk bare i pur vilje…- Og ei kald øl fristet veldig.

På hytta hadde mange allerede ankommet. Det var fyrt opp i ovnen, og hytta var behagelig varm, og de våte skiklærne kunne få seg en real tørk.

SANDVATN 2

Mot kveldens små timer, koste vi oss rundt bordet med pep-talk og god mat .

Neste dag fant vi på å ta en liten tur rundt omkring ved hytta. Det var skiftende vær- snøbyger,sol og en tung himmel som ga oss dårlig sikt. Men det var herlig å kunne slippe å ha en tung sekk på ryggen da vi staket oss rundt i terrenget.

 Siden kunne undertegnede slippe barnet ut igjen–vi laget en snøhule! Etter å ha skuflet på snø ei god stund, endte vi opp med 2 innganger og en tunnel som gikk på tvers i mellom inngangene. Det var utrolig gøy. Enda en ny erfaring på meg.

Snøhule

snøhule 3

Da vi kom tilbake fra snøhule-eventyret,- fant vi mer kjentfolk som hadde ankommet mens vi hadde vært på tur.

Det var også folk fra andre land som kom inn på lørdagen.. Deltakerne kom fra Norge, USA, England, Skottland, Portugal, Ungarn, Iran, New Zealand og Australia.Veldig kjekt at så mange ville ta turen selv med veldig mye vind. Det var vindstyrke på 13-14 meter pr sek på det verste-altså stiv kuling. Det var lite kult å dra ned buksene å gjøre det fornødne da det rusket som verst. Jeg ville holde meg lengst mulig, men…måtte bare psyke meg opp å få det overstått.

Søndag: Etter å ha spist frokost, å ha pakket sekkene og spent på skiene igjen,- bar det nedover igjen til Lortabu. Været hadde snudd helt om til et drømmevær.

P1000732-Sandvatn-4-5-jan

Det var 3 kalde blå, flott skiføre, medvind i ryggen og flott skinnende sol på himmelen. Det var et fryd for øye.  Jeg drømte jeg var Cecilie Skog på en av hennes polareventyr.

P1000769-Sandvatn-4-5-jan

Vinden lekte og eroderte i snøen. Løssnøen lå som myke skavler.Vinden hadde også laget en slags sastrugi-formasjon. Kunne minne litt om sanddyner.

P1000794-Sandvatn-4-5-jan

Jeg var god og varm under klærne. Utenom vinden, var allting så stille. Jeg gikk der i min egen boble og kunne samle tankene og roen .

P1000786-Sandvatn-4-5-jan

Når naturen viser seg så forskjellig gang på gang, er det fritt frem til å dra ut på nye turer.Når jeg kommer meg ut, går gjerne pulsen opp, men hvilepulsen går ned.Naturen er avstressende på meg. Turlivet er så enkelt og godt. Langt fra mas og kjas, facebook,e-post og telefoner. Det er akkurat dette som får alle cellene i kroppen min til å juble.

Det var en fantastisk kjekk og sosial helg.

Tusen takk!

Losturen

Legg igjen en kommentar

