Jule-disco-los-tur til Sandvatn som ble til Ådneram istedet………

✿◕‿◕✿ ❀◕‿◕❀ ❁◕‿◕❁ ✾◕‿◕✾

Snøen i lavlandet forblir fraværende. Vi kan se lenge og langt etter det hvite til jul.Hvis vi ikke kommer oss opp i høyden da. Som tradisjon tro, legger turistforeningen opp en årlig jule-los-tur til Sandvatn.En kjent mann loser oss trygt til bestemmelsestedet og tilbake igjen.

Amundsen skiene mine har stått i garasjen lenge nok nå, så det var kjekt å få ta dem i bruk igjen.Det var et ufyselig vær vi startet på fredags kvelden (halv 8) fra Lortabu med hodelykt på..Snøen var først våt (slush) og da temperaturen sank ned på frysepunktet , ble den skaret og føret ble glattpolert og uhyggelig sleipt.Vi måtte bruke langfeller under skiene får å komme oss opp den første bratte kneika og videre ut i terrenget. Mange partier var snøen helt borte (blåst bort)- og vi måtte labbe til fots. Folk begynte å bli temmelig våte etter all nedbøren som falt  ned.

Undertegnede var våt, men mer eller mindre av svette. For det var et kav å komme seg opp bakkene selv med feller. Ei annen hadde ikke feller i det hele tatt på de smøre frie skiene sine. Hun slet ekstra godt opp bakkene. Da vi hadde gått i ca 2 timer og ikke kommet videre mer enn 2-3 km og fikk vite at det ennå var 5 km igjen,- bestemte vi oss får å snu tilbake.Vend i tide-det er ingen skam å snu, sier jo en av fjellvett reglene.

Vi labbet ned til fots med skiene over skuldrene. Hadde vært veldig alright med truger. Uheldige meg klarte også å sette seg fast og kile foten inn under en sten med innpakket snø rundt. Så vi måtte grave foten ut med ski og hender.

Det var kjedelig å avslutte så brått denne turen, så vi fant på å kjøre opp til Ådneram  istedet for. Vi var temmelig heldig for at det var folk i fra før der. Ei stor ungdomsgruppe fra STF ung hadde rigga seg til i hovedhytta- og heldig som vi var,- hadde lederen av gruppa en nøkkel til annekset.

En koselig hytte med god plass til oss 6. Ekstra hyggelig var det å få en varm dusj etter å ha kjølt oss så pass godt ned etter heisaturen på vei til Sandvatn.

Med fyr i ovnen,en varm dusj, rene og varme klær, real tur mat og noen iskalde juleøl- ble kvelden magisk lang!

♡♡♡♡

Neste dag etter å ha sovet i bare 4 timer og spist frokost, tok vi en skitur til Deggvass dammen ved Kvæven. Ikke all verdens langtur, men det blir så fort mørkt på denne tiden av året,så det var en passelig tur for oss. Vi smurte skiene med rød klister- skulle egentlig ha hatt universalklister- for jeg vet neimen ikke hva som er brukbar klister til dette slush-føret.

Flott utsikt oppe på dammen:

Det var veldig gøy å renne ned igjen. Jeg ville ha gått opp og rent ned mange ganger hadde det ikke vært for at mørket kom snikende innpå oss.

♡♡♡♡

På kvelden tok vi på oss nissekostymet…

….og pyntet et alternativ juletre i bestående av stolstabel,boomboxen til Leif Rune, girlander,klementiner og nissekonfekt:

1503442_10151761844442245_145507351_n

Videre ble det barbent stol lek i snøen mens Stf ung sang julesanger:

1472968_10151761840167245_1118690479_n

1477396_10151761838602245_641646213_n

Det ble en riktig så koselig julestemning med,julegløgg, pepperkake spising,julemusikk,klementiner,brettspill og pep talk utover kvelden.

♡♡♡♡

Losturen ble ikke fiasko likevel.