4 toppturer i Melsheia, Sandnes.

Søndagstur komiteen har nok en gang planlagt en finfin dagstur. Jeg måtte lenge tenke om jeg ville bli med på denne grå og våte lørdagen. Jeg hørte regnet trommet som besatt på soveromsvinduet- og hadde neimen ikke lyst å dra meg ut av den varme dyna.

Jeg googlet på yr.no og fant ut at det ville regne MYE mer utover hele dagen. What to do?

Jeg hadde allerede avtalt å bli hentet og kunne ikke være en Judas å spolere det hele med å trekke meg.

Jeg somlet meg i ullundertøyet og regntøyet og kom meg endelig ut.

Jeg treger ikke nå. Kjekk tur var det. Vi møttes alle på ruten i Sandnes. Hvor vi videre tok rutebussen til Bråstein og  Osli Sør.

Vi var ikke mange friskusene denne lørdagen, men det stod ikke på det. Ikke var de fire toppene noe utrolig utfordrende heller, men det var mange flotte utsiktspunkt:

Vi var først oppe på Oslifjellet,(Høyde: 217 moh)– en avstikker fra Bråstein.

DSCN0021

Videre labbet vi i et temmelig myrete og sleip terreng til nabotoppen,- Stortofjellet.DSCN0010

Her fikk vi en noenlunde utsikt over Bogafjellomr. Kunne vært storveis om været var fint- men med tunge og grå skyer ble det heller ikke formidabel utsikt….

meh

DSCN0021

(Bogafjellet med bebyggelse midt i, Stokkelandsvannet skimtes til høyre)

Vi hadde lunsjen her oppe. Kaffen og brødblingsene smakte nydelig….

2012-01-01 00.00.00-19

Videre i et variert og temmelig bratt parti opp til  Melsheinuten!. Raker 150 meter over havet.

Melsheinuten er Melsheias vestre hjørne. Det er bare å peise på over Stortofjellet og ned gjennom lia til traktorveien fra Bogafjell, krysse denne, over noen myrer og så rett til himmels. Det er flere oppganger til denne toppen, felles for alle er at de er bratte og ikke egner seg for dem med høydeskrekk.

Videre finner vi et oppslått lavo telt mitt i våteste skauen!. Det står der mutt putt alene og ingen kjenner til eierne.

BildeDSCN0030

Uten navn

Vi rusler videre å finner Ragnarokk mitt i åsynet av stien!

DSCN0031

 Jeg klemte meg rundt den med et smil, og dro så videre til dagens siste nut som var Ragnhildsnuten som har forminner og rester etter eldre jernalder(350 – 550 e.Kr.). Det finnes tufter etter fem hus like nedenfor selve toppen, i tillegg til flere gravhauger. De som bodde ved Ragnhildsnuten i folkevandringstiden livnærte seg på gårdsdriften og husdyra / åkrene.

Bilde

Ragnhildsnuten (172m.o.h)ligger en drøy kilometer østnordøst for Høylandskirken. Her er det storslått utsikt mot Sandnes og Jæren i vest og Stavangerhalvøya i nord.

Stien kronglet seg nedover høstlandskapet og vi kom ned til sivilisasjonen igjen. Vi var så kjappe at vi var godt før tidsskjemaet – bussen skulle ikke komme før om en time- -så for å ikke fryse ræva av oss, labbet vi like så ned til Sandnes sentrum.

Melsheia- et turområde med mange valgmuligheter. Veksler mellom turveier og skogsstier.

Her ser dere traseen (gul markering):

Bilde

Legg igjen en kommentar

