Dugnad på Langavatn hytta

Høsten er kommet og jeg benytter mulighetene til å bli med på dugnad med dugnadgjengen. Vi dro inn på fredagen i fint solskinns vær sammen med 6 andre ildsjeler.

Lang kjøretur opp til demningen til Langavatn. Enkleste adkomst til Langavatn er å kjøre vegen mellom Ådneram og Lysebotn til skilt Langavatn. Herfra på anleggsvei til bom (ca 2 km) videre kort fottur inn til hytta.Vi fordelte utstyr og det vi måtte ha til å fikse opp i hytta i ryggsekkene våre, før vi labbet i et lett gått terreng langs vannet. Brukte bare ca 45 min inn.

Det mørknet fort- så det ble ikke gjort noe særs på fredagen. Vi fikk mekka noe middag og drøset og koste oss videre på kvelden.

Neste morgen fikk vi en deilig frokost og videre fikk vi utdelt arbeidsoppgavene. Mye måtte ordnes. Det hadde ikke blitt gjort noe dugnad på rundt 3 år.

Dette fikk vi  blant annet på agendaen:

– Generelt fikk hytta/utedo  vedlikehold og vask.
– Sengene i hytta fikk tilpasset madrassene.
– Vi skiftet ut gamle madrasser mot nye og fikk på nytt sengetøy.
– Hadde på hvit maling på piper og mur.
-Tok ut gamle batterier som stod under benk i stuen. For så å sette dem i vedskuret.
-Vi reiv ned alle brune kabler og festeklemmer.
-Vi spikret opp bordrekke mellom hytten og bakken.

Det ble i løpet av sommeren satt opp et gjerde rundt hytta for å holde sauene borte fra hyttetunet. Vi fikk fullført dette arbeidet ved å steinsette langs med gjerdet der terrenget er så ulent at det blir hull hvor sauene kan komme seg gjennom.Fyllet i huller under
saugjerdet med stein.

-La gjerdet ned for vinteren.

-Spikret opp nye veiskilt..

Nw.sized

-La 2 til 3 rekker med stein inntil luken bak wc.

Mitt i rydde sjau-kaoset vårt,- kom det en flokk fjellvandrere bombanderende inn i hytta . Noen ble gladelig med å hjelpe oss. Oppgavene gikk unna i en fei. Og vips var det middag og kveld med kos igjen. En livlig gjeng med lått og løye.Det ble sent før jeg fant loppekassen.

***

Følelsen av å våkne opp midt oppe på fjellet, frisk og kald luft kommer inn vinduet, du vet at været er bedre og at du har en fantastisk dag foran deg, er ikke lett å beskrive.Frokosten smaker bare helt nydelig. Med varm og passe sterk kaffe i koppen og nyter soloppgangen med rosa skjær i nyanser, det blikkstille vannet,de majestetiske fjellene rundt og morgen rimet på lemmene.Gleden av å ha flere som deler like interesser rundt deg. Kjærlighet for naturen.

Søndagen tok vi siste finishen i hytta og dro tilbake til bilene. Noe merking av sti med røde Ter og  og stabling av varder tok vi oss også tid til.

Siden tok noen av oss turen inn til Børsteinen. Det tok oss nærmere 10 minutter å småjogge i sørpetråkk inn til hytta.

2013-09-29 11.09.44

Børsteinen ligger ved Børsteinvatnet bare et drøyt kvarters gange fra Lysebotnvegen mellom Ådneram og Lysebotn. Hytta er populær blant barnefamilier på grunn av den korte avstanden fra vei. Mange bruker også hytta som overnattingssted for turer til Kjerag.

2013-09-29 11.20.53

2013-09-29 11.22.09

Jeg har aldri vært her før, men ser at hytta har blitt veldig flott etter at den har blitt restaurert med nye vinduer, veggbord og trapp/platå, kjøkkenkrok etc.

Kjekk dugnad helg nok en gang! 🙂