Høsttur til Vatnerindane,Refsvatnet og Gryteknuten.

☆★☆Hola!☆★☆

Rett etter jobb, dro jeg med lørdags-tur-komiteen ut på tur. Jeg telte 9 deltakere.En fin fin gjeng.

Været var litt surt, men det ga oss ingen stopper for noen av oss. Hadde kledd oss deretter.

Vi tok Tau fergen over og bussen ventet på oss på Tau-kaien. Det viste seg at det var flere som skulle på tur idag. 3 sprekk fulle busser ventet- får å kjøre oss alle til Preikestolhytta.

Vi skulle slettes ikke opp på Preikestolen- men tok en annen uvant sti og område hvor mange kanskje ikke kjenner til.

Vi startet med å gå mot Vatnerindane,-høydedraget bak Preikestolen fjellstue.

Bilde

Enkel, men dog sleip og glatt (etter all nedbøren som hadde sausa og pøst ned det siste døgnet) skogs sti med frodig og nydelig høst farget flora rundt oss. Vi fant også kantareller stikkende opp hist og pist hvor vi gikk. De var lette å finne med sine karakteristiske gul farge.

Luften var tung av gode skogs lukter av furu, lav, sopp og mose.Blåbær og tyttebær i lyngen. Det var trolsk stemning.Tåkete og tidvis dårlig utsikt,Mye gran trær og krokete trær lå også som en fin ramme i lenden.

Vi kom over klukkende småbekker fra det overflødige regnfallet.Våte myr partier. Vi kunne plutselig skue en liten skogs-mus pilende over stien. Men det skulle vise seg at det var mer dyr i området…

Like ved Rindatjernet, fant vi også plutselig et troll lurende i buskene! Det var kolossalt stort med sine over 2 meter på sine trollsko. Trollet hadde en kjepp i den ene hånda og en stor stein i den andre. Og det rareste av alt- så var den ikledd en blå Marius genser!

Bilde

Videre tok vi en avstikker fra et veiskille og gikk slakt sørover terrenget opp mot Gryteknuten.

Folk begynte å bli sultne, og  fant så en fin og lun plass får å konsumere den medbrakte nisten.

Det tok ikke lange tiden før vi var på toppen. Heldig som vi var,-lettet regnet, og  tåken gikk i oppløsning så himmelen klarnet så pass opp til at vi fikk sikret oss noen fine utsikt bilder.Vi hadde en storveis 360 graders panorama utsikt.

Bilde

Så bar det ned igjen samme vei tilbake. Til vi kom til veiskillet igjen- og fulgte så skogstien mot Rindane og Rindalsvatnet.

Her tok den sprekeste og vågale fjellfanten et bad, mens vi andre drakk siste dråpene av den lunkne kaffen.

Like ved Refsvatnet nedenfor Preikestolen fjellstue ligger Veslebu. En søt, sjarmerende og rød liten hytte for en familie på 5. Med egen sandstrand og tilliggende turterreng.Utrolig flott område og her kan man altså være temmelig uforstyrret.

Bilde

Etter å ha fulgt Refsvatnet, kom vi tilslutt tilbake til Preikestolhytta igjen hvor bussen ventet på oss.

En fin fin 4 timers tur i lett gått terreng. Passer for alle.. ..