Helgetur til Lognavatnet og Gaukhei (6.-9.sept-13)

Jeg er en reser på fjellturer. Synes jeg må ta meg friheten å dra ut i naturen nok en helg. Sammen med gode turvenner dro vi denne gangen til Åseral/Lognavatn .Kjørte riksvei 42 om Tonstad-Kvinlog-Eiken og tok av ved Sveindal til Åseral/Lognavatn hytta.( 22 mil og 3,5 time) hvor vi overnattet  fra fredag til lørdag.

Bilde

En riktig så koselig hytte med  2 rom med 6 sengeplasser og innlagt strøm og vann. Vi koste oss med reker og vin denne kvelden. Nøt en god frokost før vi på lørdag kjørte fra hytta (16+22km) til Ljosland +2,6km til Langevatn for parkering der stien til Gaukhei begynte.

Vi parkerte ved demningen og gikk i temmelig vått terreng på rundt 4 timer(17km).Får å korte ned på turen tok vi båttransport over Langevatn.Sparte altså 3 timer på det.

Bilde

Tåken var også tykk så vi så ikke så mye til landskapet rundt oss.

Bilde

Passerte mange nedlagte gårder og fant bare tuftene etter dem.

Bilde

Vi tok også gode pauser. Tok hensyn til den 14 år gamle jenta og hunden som var med oss. Men de klarte seg utmerket bra.

Da vi ankom Gaukhei- var jeg og Jani ikke sen med å kaste meg ut i det kalde men dog oppfriskende Store Gaukheivatnet.

Gaukhei er selve knutepunktet i Setesdal Vesthei med hytter og ruter i alle himmelretninger.Hovedhytta ble bygget allerede i 1898.

Bilde

Bilde

Videre fant vi hyttetunet temmelig folksomt- stort sett alle sengeplassene var opptatt, men etter fiskesuppemiddagen- fikk vi tryglet til oss husrom.

Enkelte fant soveplass på*Normannsbu* , noen fant soveplass i *Sovehuset* ,mens andre igjen fant loppekassene på *Førerbua* hvor hunden Lea også kunne få bo.

På kvelden ble det fest og mye godt i glasset. Ble kjent med mange hyggelige fjellfanter. Da vi hadde slått oss til ro, og videre fått noen timer søvn- hørte jeg en underlig ulyd…

Først trodde jeg det var regnet som plasket så frodig ned utenfor, men etter å ha lyttet til lyden en liten stund- fant jeg ut at lyden stammet av at en mus laget sånn krafse-lyd like ved tursekken min! Jeg hoppet opp og ropte opp og varskuet de andre..Det er pokker meg mus her!! :O

Ingen ville ha musen krypende i soveposen sin- så vi fant rask en ny sengeplass- på sovesofaen i stuen…

Bilde

Gjett  hva jeg drømt om denne natten? ?

¤¤¤¤

Neste dag var været mye finere- vi kunne se landskapet. Og turen ble som ny. Alltid kjappere tilbakeveien- så jeg tror vi kom ned på 3,5 time.

Bilde

Legg igjen en kommentar

