Fjellgeita på tur igjen!

Ny helg har atter passert med flotte opplevelser i fjell og natur.

Fellesturene til STF begynner å bli mange etterhvert for meg.Noe som har vært en drøm lenge fikk jeg oppleve i helgen- ferden gikk til Trolltunga i Odda kommune i Hordaland fylke.
Noe dryg tur opp- 4 timer kjøring med bil/båt før vi ankom speiderhytta.

Stor hytte med elektrisitet, dusj (som var utrolig ustabil i blandebatteriet- varmt/kaldt om hverandre og gjerne ikke vann i det hele tatt)og kjølerom og stooort kjøkken.Mange soverom – god plass for oss 18.

På fredagen koste vi oss alle med reker og vin.Og ladet opp til den spektakulære turen til tunga..
Stod tidlig opp på lørdag- spiste frokost og pakket ned en lett dagstursekk til dagsturen.
Vi kjørte en times tid på riksvei 13 i Tyssedal og kjørte den smale veien ca. 7 km opp i Skjeggedal.Og parkerte tilslutt vest for Ringedalsvannet.
Vi tok trappetrinnene opp langs en trallebane de første 400 høydemeterne, det er tilsammen 3197 trinn.Slakt først men brattere og brattere etterhvert. Herlig motbakke!

Kunne minne litt om Flørlitrappene i Ryfylke.

1186019_454109494697147_2029484115_n

 

I et makelig tempo tok vi dem på ca 45 min til toppen av Måglitopp hvor stien til Trolltunga begynner.
Det var først flatt  før den bratte stigningen tok til. Jeg hadde ingen problemer med å komme meg opp- men for andre var det verre med- det er jo som sagt en krevende tur og lang på 8 timers gange. ca 12 km på temmelig opptråkket og gjørmete sti flere plasser.Men ikke at det gjorde så mye- for naturen rundt oss distraherte oss.Vi hadde flott syn til Folgefonna (isbreen) i Hardangervidda.Fjellformasjonene kunne ta pusten fra noen og enhver. Den dype dalen,og de høye fjellene ga en helt spesiell følelse! Solen brente på himmelen og alt var glitrende flott!
1187064_454110001363763_1304763453_n
954804_10153158036395578_1220216960_n
04a3d-cimg6525
Synet av Trolltunga sitter som brent inn på netthinna min som en tattoovering. En virkelig spektakulær klippe som strekker seg ut over avgrunnen med ca. 300 meter fritt fall under seg! Det var folksomt- det yrte som en maurtue.. Det tok ca 20 min på å bli fotografert på tunga- egentlig ikke merkelig på tanken da de fleste ville ha bilder av seg i forskjellige positurer.
2013_08_Trolltunga_F-®t-®_TerjeRossavik (100)
«På tunga med hele sulamitten»
e0baf-jj

  Noen var så modige å bli fotografert i Adams drakt, mens andre var mer oppfinnsomme å fant frem Supermann-drakten sin.

2013_08_Trolltunga_F-®t-®_TerjeRossavik (83)

Ringsdalsvatnet med utsikt mot Folgefonna….

IMG_0990

Jeg og Geir spurta bort til hytta Reinaskorsbu,som ligger 5 min gange sør for tunga….
5598e-2013_08_trolltunga_f-c2aet-c2ae_terjerossavik77

Liten hytte som det var plass til 6 mann i. Her var det folk! Vi sprintet like fort tilbake vel vitende at vi ikke hadde den lange tiden igjen av pausen…Maten var fortært og så bar det samme vei tilbake til bilene..

Istedet for å ta trappen ned igjen- tok vi stien som ligger ved siden av. Det var bratt så F !
450 høydemeter ned gjorde ikke godt for knær og ledd.
Colaen i kiosken smakte fantastisk! Støl og stiv satte vi oss tilbake i bilene og dro tilbake til hytta hvor en fantastisk middag ventet oss. Mens vi hadde kost oss på tur- hadde gryta med godsakene stått på 100 grader i ovnen.Desserten var multer med brunt sukker og seterrømme. Smakte helt nydelig.
Siden ble det det spilt opp musikk med dans.En trivelig kveld.

På søndagen regnet det kattunger.En ny tur ventet oss. Denne gangen til Langfossen.

«Gidder vi?

Kan vi bare dra hjem heller???

 Vi ser jo ikke noe likevel! 

Dessuten blir så våte og kalde! «

Mange engstelige blikk og motsigelser haglet mot turlederne. Jeg var med i klagekoret. Men så bestemte jeg meg for å bli med likevel! Ikke vet jeg hvorfor jeg ombestemte meg- kanskje det gikk en faen i meg?  Jeg var jo utgangspunktet klar for å ta denne turen sammen med Trolltunga denne helgen.

Men 5 trakk seg likevel- og med dem ut av gamet,-dro vi en halvtimes kjøretur til Langfossens ende ved parkeringsplassen. I kiosken hvor jeg kjøpte meg kvikklunch og Pepsi (for å ha noe å trøste meg med når været var ræva)- sa den berme dama at vi var galne og tullete som fant på å gjennomføre dette stuntet.
Jo jo- vi er vel det…

 Det var glatt som bare pokker- de sleipe røttene og steinene gliste sitt glistne smil til oss, der vi spant oss oppover skogsterrenget med regnhettene langt nedtrukket i ansiktet. Jo, vi så sikkert passe dumme ut. Jeg karret og holdt meg i grener og fjell så godt det lot seg gjøre. Hadde stien vært tørr og fin, hadde dette vært helt flott! Musklene slappet ikke av et sekund. Anspent og redd for å skli og snuble i det løse steinene.

Men etter en times kaving,- ble det brått slutt. Store vannmengder rant i strie og mektige strømmer over stien hvor vi skulle gå. Geir var stridig,dumdristig og uforsvarlig,- og klarte på nød å passere fossen med hell. Jeg så at han slet- vi ropte og gaulte på de andre (som var like bak ham ville gjøre som hans eksempel)- om å ikke skulle finne på å gjennomføre det. Det ville bli altfor farlig for dem. Hadde vi i det minste hatt et tau å holde oss i, kunne det ha gått noenlunde bra.Vi skulle jo tross alt ned igjen også-og da kunne vannmengdene bli enda større.
Langfossen i sin majestetiske prakt:
3793c-kkk

Jaja.

En gruppe Judaser snudde og gikk ned samme vei. Det ble enda verre å gå. Musklene i beina mine dirret nå. Konsentrasjonen på topp.

Men regnet så ut som det ville lette og solen så sitt snitt til å titte frem, da vi nesten var ved foten av Langfossen.Men ingen flere toppturer på oss- så det ble til at vi bare kunne få dra hjem tidligere.

Men alt i alt var det en kjempe vellykka helg, med mye moro og ablegøyer
-tross brå avslutning.
ad9ec-1174754_4704608513503_1900048509_n

 Takk for laget!

Legg igjen en kommentar

