Grensesømmen 2013

9 fantastiske og spennende dager i Nord Norge er en saga blott.Jeg sitter igjen med mange fine naturminner.Dette kommer jeg til å leve på lenge lenge!

Vi tok først fly fra Stavanger via Sandefjord til Bodø. Siden kapret vi en drosje som kunne gi oss skyss til Fauske. Først var planen å ta buss til Fauske, men…(Dette gikk fortere og vi måtte da fremskynde taxien som stod i Fauske som skulle kjøre oss siste biten til Ny- Sulitjelma hytta.)

I Fauske kjørte maxitaximannen oss til Coop Mega- hvor vi kjøpte inn proviant som vi fikk levert på søndags ettermiddag på Coarvihytta. Fra Ny-Sulitjelma rigget vi oss klar til å ta dagens etappe til første overnattingshytte- Sorjushytta (830 m.oh). Det stod oppført at turen ville ta rundt 3 timer-2,5 km- men det ble lengre enn antatt. Vi tok oss god tid og nøt det flotte været.

Sekken var tung og bakkene var bratte. Jeg måtte bite meg bare i det. Dette måtte jeg leve med. Blodslitet hadde så vidt begynt.Motbakke here we come!
Vi trasket oppover tverrfjellet parallelt med anleggsveien- og ergret oss over at ikke maxitaximannen kunne ha kjørt oss videre så mye det var mulig å kjøre…
Vi krysset elver og bekker.Vi ble våte av å vade. Men da var det ikke så langt igjen- så det gjorde bare en smule dumt.
Vi skuet Sorjushytta høyt der oppe på en bakkekam og vannet lå idyllisk og stille rundt. For en plass og for en natur! Jeg griner inne i meg av lykke!

Sorjushytta består av en gammel hovedhytte som i 2006 ble tatt av stormen Narve. I 2007 ble den bygget opp igjen. Den eldste hytta- blir brukt som sikringshytte- som også holder mange sengeplasser.
Rundt 6 km finner du Blåmannsisen. For dem som liker å klatre på isflak og bre er det et ypperlig tur alternativ.
Vi treffer på en enslig ulv. En sveitser. Han holder seg mest for seg selv i hytta.
Jeg laget fellesmiddag denne kvelden- og lettet litt på byrden av sekken. Noen tok seg et bad i vannet like nedenfor.Jeg ventet heller på en senere anledning når jeg virkelig trengte et bad.

Etter å ha fortært frokosten tidlig- marsjerte vi avgårde igjen til nye utsikter. Vi labbet ned tilbake til Ny-Sulitjelma (590 m.o.h)- spiste en lunsj, møtte ei tysk jente som gikk Norge på langs. Videre fant vi ei hytte som var så lita, at det kunne ha passet seg å kalle det for et dukkehus. Her var det bare plass til 4 overnattingsgjester.

Lomihytta (715 m.o.h) fant vi i grevens tid da et tordenvær og regnskyll flommet over oss.

Vi  gikk og gikk. Timene rant ut. Jeg kjente det gnaget godt på hælene. Sekken var fremdeles tung. Tørr i kjeften av å puste.
Også denne gangen hadde BOT blingsa temmelig på lengdebeskrivelsen. 8 timer gange blir til 12 timers gange.
Jeg fant plutselig trang til å bade. En fantastisk deilig foss og kulp lå fint plassert til stien hvor vi ferdes. Jeg overtalte de andre til å ta en kald dukkert sammen med meg. Virkelig oppfriskende og jeg kjente det lindret både på føtter og sjel. Hadde det ikke vært for de satans myggene (!!)- så kunne dette ha vært en alle tiders avbrekk i den 12 timers lange marsjen.
Vi trakk oss videre mot Calalveshytta (560 m.o.h) vel vitende at de andre ventet på oss.

Hytta lå gjemt inne i en skog, men vannet lå like ved. Vi inntok en heftig kyllingrett som Geir, Terje og Bernhard laget i stand til oss. Merket trettheten kom sigende temmelig kjapt etterpå- så det ble ikke lange stunden til vi fant loppekassen.
På dag 3 hadde noen av oss gårsdagens middag rester til frokost- jeg inntok en skål med musliblanding sammen med kakao (1-2-3 rett i koppen). Pakket i sammen eiendelene og vasket ut i hytta- før vi trasket igjen til neste hytte.
Jeg og Helge kom fra de andre, da jeg måtte stoppe opp for å se på sårene på hælene igjen.Jeg bet tennene sammen og pinte og led meg igjennom smertene. Traseen var ikke så veldig lang-( 4-5 timer),men det føltes som det var uendelig mye lengre. Vi gikk litt feil, men fant fort ut på kart og GPS  den riktige stien.Vel fremme, fant vi et bar bokser med øl på lemmene inn til hytta.For en flott overraskelse! Skulle ikke så mye til å få meg glad i hvert fall!
Molter og blåbær finner du også mye av her oppe i Nord…

Coar`vi-hytta (600 m.o.h) er stor og består av en gammel og nyere del.Den gamle delen var opprinnelig et sauefjøs i tømmer som ble primært flyttet fra Seldalen i 1936. (Dette var Sulitjelma og Omegn Turistforenings første hytte! ) Den nyere delen hvor vi hadde rigget oss til for natten, er en stor sal med kjøkken som blir mer brukt til store arrangementer.Ikke så trivelig egentlig, men det kom nok et sveitsisk par hvor begge var svensktalende. Og vi lot turtelduene få den koselige og gamle hyttedelen for seg selv.

Jeg, Ingunn og Helge hadde arrangert transport over Balvasvannet- mens de andre gikk rundt vannet uten sekk.Jeg var ikke lite nervøs mens båtføreren freste oss over det store vannet i høye bølger i en jolle av en båt.Så mye last som vi hadde med oss av bagasje, kunne det fint ha gått gale.

Meen vi sparte oss får 6-7 timer gange og på å få vondere hæler og bein.

Vi klarte også å søke ly i Balvashytta ( 600 m.o.h) før uværet kom over oss. En liten og intim hytte med 4 sengeplasser.Vi fyrte opp peis og fikk tørket klær og sko. Fortærte en Real turmat, mens vi ventet på de andre.

Videre dro vi alle videre til Argaladhytta (575 m.o.h). Terrenget var temmelig variert, men stort sett i skog og kratt.Noen elver å krysse. Husker ikke helt hvor lang tid det tok før vi endelig så hyttene. Kan hende 3-4 timer??
Hyttene består av en gammel (oppført i 1912 -Aralgadhytta) og den nyere hytta (Huldrehytta) som ble bygget i 2010.Den gamle som vi jentene fikk- er en mørk tømmerkoie med jordgulv og tre sengeplasser.Størrelsen var nærmest beskjeden.Møtte også på ei jente med hund som skulle gå Norge på langs i et par mnd. Utrolig mange spreke sjeler ute å går gitt. Neste etappe til Trygvebu (420 m.o.h) som vi hadde på dag 5,- var bare en sjarmør etappe for oss.
Flott sti al the way! Tok oss kun 3-4 timer.
Dette var også en flott stor hytte som lå nærmest svenskegrensa.
Trygvebu ligger i Junkerdal-Balvatnet plantefredningsomr.
Her kan man være heldig å finne sjeldne planter…

Jenta Astrid med hunden Lea som gikk Norge på langs, fant vi allerede i hytta.
Ellers var vi som vanlig helt for oss selv enn så lenge…Vi laget en enkel pølserett og grillet utenfor hytta. Sent på  kvelden (rett før leggetid),kommer det ei gruppe på 4 som har hatt dugnad i fjellheimen og fått merket stiene.
2 av dem var hytteverter.Det ble mye romstering og mas og kjas fra hundene- og vi som måtte opp klokken 6:00.(!)
Ingunn ble ikke med på turen videre til fots denne dagen, men blir fraktet med bil til Polarsirkelen Høyfjells Hotell, som vi siden ankommer.
Vi andre startet som sagt grytidlig, før fuglene fiser- kl 7ish.
Vi hadde en lang etappe denne dagen- og måtte beregne oss på 7-8 timer til Høyfjells Hotellet.
Vi trasket på snaufjell og bjørk og furuskog om i annen. Kjekt med variert terreng. Vi skuet lort,gevir og sprut levende flokker av elger og reinsdyr på vår ferd.

Vi entret Graddis-tok en liten pust i bakken og konsumerte en lunch  i en garasje (siden Graddis fjellstue var stengt for sesongen.) Fjellstua er et vandrehjem, fjellstue og campingplass.
Før vi ankom Høyfjells Hotellet, svippet vi innom Lønnstua (475 m.o.h) også- så vi har fått med den også. Det var ikke en sjel å finne,- så vi trasket den lille biten til Høyfjells Hotellet og fikk en varm velkomst av hotell eieren Robert. Vi fikk ei kald og velfortjent øl i hånda, og en godt oppvarmet stamp som tinte og lindret de såre lemmene våre.
Senere på kvelden, etter å ha stelt og pyntet oss- fikk vi en formidabel reinsdyr middag. Videre en deilig lunket sjokoladekake med vanilje is.

Kvelden kunne ikke ha blitt bedre. Siden trakk vi oss tilbake til peisestua, hvor vi fikk i oss enda et glass med øl.Det skulle jeg aldri ha gjort. Jeg ble oppspilt og derfor ødela jeg hele nattesøvnen min…
Etter en nydelig hotell frokost, pakket vi og fikk bil skyss på E6 av Robert til videre rute. Middagen til de neste dagene fikk Robert også fikset til oss.
9 timer venter oss på 7. dagen.
Vi gikk 7 timer og tok en rask lunch på Saltfjellstua (610 m.o.h), før vi labbet videre nedover Saltfjell-dalen.Vi fant ei gammel Steinstue/jakthytte, før vi etter 1 km og 10 min fant Krukkistua. Her var det ingen sengeplasser, men et stort ildsted og et steinbord var alt av inventar.
Stua ble bygd på 1860-tallet og ble brukt i forbindelse med at telegraflinja skulle anlegges over Saltfjellet.Mål på 8x 6,5 meter og har åstak med torvdekke.Veggene er doble steinvegger.-ca 1 m tykke og med torv i mellom som isolasjon.
Jeg hadde klart å døgnet- og slet meg gjennom alle gjenværende timene ( 2 timer) til målet- Krukkistua.

Krukkistua (520 m.o.h) er gjenværende telegrafstuer i Saltfjellet-Svartisen Nasjonalpark.Den ligger i utkanten av Krukkimyrene, der Bjøllåga dovent slynger seg i slake svinger sørover Bjøllådalen. Krukkistua sammen med utedo og en nyere sikringsbu- gjør det til en perle av et tun i den fineste natur.Den nyere sikringshytta ble bygget i 2008 og inneholder mange siviliserte apparater- gassovn-4 gode senger- vaskerom ellers godt utrustet med bøker og radio.

På dag 8, gikk vi videre sørover ned mot Bjøllånes til Tespdalen.
Ved Tespvatnet hadde vi en real lunch og kjølende bad.Videre fant vi tuftene av Gila Fjellstue, passerte så Polarsirkelen, før vi endelig kom helt ned til sivilasjonen ved E 6, hvor den bestilte maxitaxien ventet på oss til å frakte oss til Mo I Rana. (Mo i knærna….)
Vi overnattet på Meyergården Hotell i Mo i Rana. Her har team fra 71 grader Nord overnattet før oss. Det er gøy å tenke på.
Etter en deilig dusj og rene klær- hev vi i oss en øl og middag.
Frokosten spiste vi i sammen med en haug tyske turister, og videre fikk vi taxien til å  kjøre oss til flyplassen.
Det ble en laaang dag i å vente.Vi måtte mellomlande et par ganger:Mosjøen-Trondheim-Bergen før vi endelig entret Sola Flyplass i Stavanger.
Gleder meg til fortsettelsen på grensesømmen!