Sjarmøretappe til Tomannsbu

Hellu!

Nå har jeg just kommet hjem fra en fantastisk kjekk fjelltur! Vi var nemlig på Tomannsbu-(der ingen trudde noko kunne bu? ) i Sirdal kommune.En gang for lenge lenge siden- bodde det bare to mann i hytta- som hyttenavnet tilsier; Tomannsbu… 😉

Vel,det er en veldig fin sjarmøretappe å gå til.Alle som kan krype å gå kan ta turen dit. Det var så hot, at vi fint kunne gå lettkledde i bh og shorts. Sekken min gnaget litt hvor den fikk fritt spillerom på huden min eneste, men litt smerte kan man vel tåle.

Som utgangspunkt startet vi fra Hunnedalen på parkeringsplassen (og fant mange biler og bekymret oss om det var sengeplasser til oss. Nå tar hytta 31 mann, men likevel…) 

 Vi fikk en forholdsvis bratt bakke (Tveitabrekka)tidlig på turen..(800 m.o.h). På toppen fant vi et nakent nyforelsket par badende i en kulp..Til min store ergrelse,- var dem for sjenerte til å være med på bildet….

Ellers gikk det flott i sauetråkk og noe våte partier på myr (Jeg savner noen planker å gå på når det er på det våteste myrlendte partiet, men…det motiverende solskinns været ga ikke stopper for noe.) og videre på lyng og berg.Vi gikk rundt et tjern- her fant vi sprellende levende rompetroll.

Fant videre 5 frosker i ulike størrelser på vår sti.

Vi passerte også Tveiteknuten og videre så vi ei hytte for seg selv blant andre tjern, deretter gikk det opp og ned.Mange fine utsikter i et nydelig landskap. Vi toppet over 900 m.o.h på det høyeste.Videre over snaufjell og på skrå nedover svaberg.Vi gikk i frodig lende.

Mye myrull- derfor også mye myr.

Tilslutt skuet vi Djupevatnet.

Etter å ha gått i ca 3 timer og 9 km i et makelig tempo, ankom vi  hytta rundt 7 tiden på kvelden. Heldigvis ikke uoverkommelig med folk- et kjærestepar, 3 belgiske ungdommer, 2 kompiser, ei bestemor og en familie med en baby.

Vi spratt opp den pisse lunka ølen og nøt solgløtten i hytteveggen.

Kvelden led på hell, og vi fant ut at vi måtte sette igang å få mekka gourmetmiddagen som vi hadde medbrakt, før den ble til natt mat..Marinert ytrefilet med salat,potetmos,hvitløkbrød-toppet med mint-blader, steikt sopp og rødløk.

Mmmmm!
Smakte helt fantastisk!!

Orgasme i munnen!

Ble fort mett.

 Heftig kost.

 Mageknip…..

Fordi det er en barnevennlig hytte- fikk vi ikke utfolde oss så mye som vi hadde tenkt. Resten av mannskapet la seg ganske så tidlig- så vi måtte sitte med inne-stemmer i halvmørket med stearinlyset som eneste lyskilde ….
^^^^
Det ble en varm og kald natt om i annen. Jeg hadde kjøpt meg nytt kanon lett silkelakenpose,men når jeg ikke kan få tær og føtter ut i det fri, får jeg litt klaustrofobi…

(Jeg tenker jeg skal spjære lakenposen litt opp i sidene til neste gangs bruk..)

 Jeg klarte heller ikke bestemme meg for å ha på (vinter)dyna eller ei.

Hunden Lea sov ved siden av oss. I løpet av natten ble det litt klynking og snorking  både fra hund og folk…

Z..z..zzz….

Ja, jeg sov dårlig……

Etter å ha mekka en deilig frokost, dro vi alle ut med robåten. Jeg fikk prøve meg, og joda,- det var temmelig uvant. Det er omtrent hundre år siden jeg har tatt noen åretak…
Men etter å ha strebet litt med årene og å ha fått roen på båten,- klarte jeg å styre og få fart på fartøyet..

Golden Retriever hunden Lea fikk også være med uten hun ville det eller ei. Jeg tror ikke hun likte det. Hun bjeffet,peste og kavet og ville hoppe ut i vannet.

 Kirsten hadde også tatt med fiskestangen, men det ble ikke noe fisking på oss- ryktene sier at det finnes lite fisk i Djupevatnet….

På hjemturen fant vi også en flott sandstrand hvor vi fikk et avkjølende bad.

 Mitt andre bad i år….

Fornøyd!

Batteriene er fulladet og jeg er klar for en ny uke.
Takk for turen Kirsten og Bijan! 🙂
Legg igjen en kommentar

