En glitrende flott sykkeltur rundt Garborgriket.

Etter å ha feiret 17.mai og Gran Prix,-

bestemte jeg meg får å arrangere en sykkeltur på 1.pinsedag med den spreke turgjengen

Turen gikk rundt Garborg riket.

 Vi møttes på tog stasjonen i Stavanger.Siden ble det strømbrudd mellom Klepp og Bryne- så vi måtte hoppe av toget. Syklet fra Klepp via Frøylandsvatnet til Bryne sentrum hvor vi startet etappen.

 Vi var en god gjeng- jeg kunne telle 6 menn og 5 damer.Godt å komme seg ut på sykkeltur i det flotte været  som vi fikk denne pinsehelgen. Temperaturen var hot hot hot,-  28 grader i skyggen!

Noen fikk tekniske problemer med sykkelen- men vi hadde heldigvis med en hendig og kyndig mann som hadde peiling og fikk fikset problemet tilslutt. Andre punkterte og fikk et løst bukkestyre,-men alt i alt ble det en fin fin tur rundt Jæren:

 For mange hadde ikke mange milene bak seg på sykkel-og fikk kjenne godt til bakkene og sykkel traseen generelt. Vi syklet for det meste på asfalt dekke- for vi var ikke helt sikre på hvor Garborg ritt traseen gikk for seg-Vi hadde med et kart, men likevel kunne vi ikke si med sikkerhet hvor alle snarveiene og omveiene lå for seg i løypen…

 Hvor er vi nå? Hvor skal vi?

Jada, jeg var jo med på Garborg rittet for 3 år siden, men da hadde jeg tidsnok med å trø jernet flatt og bare følge med på veien og derfor IKKE omgivelsene rundt…

Men jeg kunne minnes og kjenne igjen den horrible bakken i Knudaheio på Undheim!  Den var seig og bratt !!! Her bestemte jeg at vi kunne ta vår første spisepause.

Vi parkerte syklene og labbet opp med sykkel sko og det hele på fjellknausen, hvor ei statue av selveste Arne Garborg himself stod og fulgte med oss med det stramme steinblikket sitt.

7b1e2-cimg5616

 Jeg kunne ikke finne noe smil i steinansiktet hans, så jeg vet ikke riktig om vi kunne føle oss helt velkommen i hans rike…..

 Men flott utsyn fikk vi der oppe på knausen hvor vi kunne beskue høg Jæren i all sin prakt.Den medbrakte nistepakken smakte helt himmelsk her oppe i disse høyder. Alt gikk i mathullet.. Jeg hadde forsåvidt bomma litt med mengden, men jeg hadde fremdeles noe nødproviant som 2 sørgelig smelta sjokoladebarer og inntørka mango fra Nøttefabrikken…Drikke hadde jeg rikelig av,- da jeg hadde med meg 3 flasker med vann. Som et godt supplement, kjøpte jeg også  et par halv liter cola på 7 eleven på Bryne. ( 2* 0,5 l cola for 40,-  🙂 De ga meg kicket da bakkene kom min vei.

 Mette og fornøyde med fulladet energi,kunne vi begi oss mot nye distanser.Sykkelcomputeren min røpet at vi hadde syklet halvveis-jeg kunne trøste de andre med at vi hadde bare ca 33 km igjen.

 Solen brant godt på himmelvelvet og solkremen ble delt i mellom oss og smurt tykt på  -mens vi hadde enda en liten teknisk stopp.

Noe knall og fall ble det også tid til, -vedkommende glemte å løse seg ut av sykkelpedalen.Så kjedelig! Det er derfor jeg har sluttet med å bruke sykkel sko! Kun  innendørs under spinning timene.

 Jaja. Så med det.

 Videre ble det tomt for drikke for noen- men fant heldigvis drikkevann ved Langavatn. Da vi kom til Ålgård, var mange enige om å ta seg en skikkelig middag. Vi fant oss et langbord og nøt mat og drikke i hyggelig selskap på Værtshuset.

 Siden syklet vi langs den nedlagte Ålgårdsbanen. På 12,2 km. og bonn pinne,- syklet vi på den smaleste sti ever!

Jeg syntes det var utrolig spennende-hjertet i halsen- var redd jeg skulle snerte bort i tog sporene og ellers komme ut av styring og falle ned i skråningen.Det gikk heldigvis bra!

82e56-cimg5631

Etter å syklet gjennom Figgjo – så var det ikke mange km igjen til vi kom til Frøylandsvatnet igjen og tilslutt i mål.

☆★☆

 Mange såre rumper, men alt i alt var de fleste enige om at vi hadde hatt en kjempefin sykkelopplevelse!

 🙂

Legg igjen en kommentar

