På fottur i Botsheia.

Før det hele renner ut i sanden,- har jeg en flott opplevelse (som jeg hadde på søndag) å meddele med dere.

 Hadde et fint utgangspunkt med sol og blå himmel. Vi møttes alle ved fiskepiren i Stavanger, hvor vi skulle bli fraktet over med Taufergen til Tau.

 Et mindre  flott syn fikk jeg på toalett avlukket på fergen. Etter helgens ablegøyer, hadde festen tippet over for enkelte. Jeg møtte først en sur og eimen dunst- og fikk mine mistanker oppfylt da jeg beskuet en gul slasj orange gørr over det hele!

Ja, du leste riktig! Spyet var dekorert på dosetet, på speilet, i vasken og gudene vet hvor den ikke ble besudlet!  Jeg holdt på å brekke meg selv!

 Heldigvis var det flere avlukker på fergen! Jeg fikk gjort mitt fornødne, og ellers fikk jeg skrelt av ullstilongsen jeg hadde under turbuksen. Jeg hadde ikke trodd på at det skulle bli så varmt i været. Med sine 11+  var nok  ullstilongsen vel mye! Men ikke si at jeg var forberedt! 😉 Andre derimot tok helt av med å bringe med seg luer,votter og buff og boblis av en jakke!

Jaja- så med det!

 ***

Bussen SørVest reiser ventet på oss ved fergekaien på Tau- fraktet oss deretter til bestemmelsesstedet. Turen startet ved Heiatjørna som ligger like ved veien mellom Oanes og Botne på kommunegrensa mellom Strand og Forsand.

 Utgangspunkt for turløypen Lysefjorden Rundt:

Det gikk opp og det gikk ned i terrenget. Ikke lenge til, kom vi til et flott utsiktspunkt- og vi skuet Lysefjorden nedenfor.

Terrenget var røft- det gikk riktig så bratt oppover mange plasser.

  Rundt omkring i skog og hei,-
møtte vi på krokete og døde trær hvor røttene stod skrikende opp mot himmelen (som om de hadde sine dødsangst mot sin ende.)
Det var et riktig så tøft skue!

Med den klare fine dagen- fikk vi også gleden å ta avstikkeren mot Hatten som raker 406 meter over havet. Vi fikk se innover Lysefjorden og ut mot Forsand og Lysefjordbrua.

Spectacular view!

Løypen fortsatte ned i det skogkledde og kuperte terrenget rundt Ulvaskogvatna. Det var ikke noen tilfeldighet at det var her motstandsfolk gjemte seg under krigen. Hytta som motstandsfolkene brukte ble gjenreist i1995 i forbindelse med 50-årsjubileet for frigjøringen. Mindre kjent er kanskje det faktum at det i området ble drevet en omfattende tømmerhogst og at hytta opprinnelig tjente som ly for tømmerhoggerne.

Her fikk vi konsumert vår første måltid,mens vi fikk en kjentmann fra traktene til å fortelle litt bakgrunnshistorie fra den gang hytta var i aktivitet og i bruk av tømmerhoggerne.Den dag i dag blir hytta brukt av speidere og ellers til jakt.

Vi forlot den merkede stien idet vi satte nesa mot Dommelsfjellet (426 m.o.h.) og det lokale kjennemerket Grisen. Området bydde på et flott rundskue der vi bl.a. kunne nyte panoramautsikten over Botnsfjorden og Jørpeland. I nord-øst tronte Moslifjellet og sørover  mot Forsand raget Vikastakken i det fjerne.

Mette av inntrykk, slapp vi oss nedover i terrenget og møtte om litt den merkede løypa som kom opp fra Botne. Stien fulgte vi inn under Gryteknuten og videre langs Gydalsvatnet over til Revsvatnet. På god sti fortsatte vi i et småkupert terreng gjennom furuskog frem til Lenne. Her var endepunktet for turistforeningens taubane som fraktet varer fra Lysefjorden og opp til Preikestolhytta. Taubanen ble nedlagt da det kom kjørevei fram til hytta. Her er også stidele for løypa ned til Refså kai ved Lysefjorden. Stien fortsatte gjennom små myrer,snaue berg og tett bjørkeskog frem til fjellgården Torsnes. Her bodde folk frem til 1962. Den gamle gårdsveien fulgte vi videre til Fjellstuen hvor et bedre måltid ventet oss….

 

 
Legg igjen en kommentar

