Frisk tur ut i det grå.

I dag, søndag 14.04.2013
Tid Varsel Temp. Nedbør Vind
kl 9–12 Regn 0,6 – 1,9 mm Liten kuling, 14 m/s fra sør-sørøstLiten kuling, 14 m/s fra sør-sørøst
kl 12–18 Kraftig regn 6,2 – 13,5 mm Stiv kuling, 17 m/s fra sør-sørøstStiv kuling, 17 m/s fra sør-sørøst
kl 18–24 Kraftig regn 11,3 – 21,1 mm Liten kuling, 13 m/s fra sør-sørøstLiten kuling, 13 m/s fra sør-sørøst

Det ble en helt annen værtype idag forhold til i går som du ser….

Trodde ikke mange ville møte opp p.g.a det er så mange vær syke personer der ute som må absolutt ha det fineste solskinns været servert for å gå på tur…Men det ble et bra oppmøte- 16 menn og kvinner er ikke gæærnt da!

 Vi kjørte med privatbiler til parkeringsplassen ved Limavatnet på Ålgård,Gjesdal kommune, Stavanger. Startet i tropp opp med snuten mot Eikefjellet som måler 321 meter over havet…

Gruppen hadde slik hastverk, at jeg ikke fikk muligheten til å skrive meg inn i boka på varden…

(En bu og radiomast på toppen av Eikefjellet)

 Vinden tok skikkelig tak her på toppen, og jeg trodde at jeg ville blåse bort.!! Måtte i alle fall holde på lua! Regnet hadde holdt tett ei stund, men snart kom det i strie strømmer. Vegetasjonen vekslet mye mellom gress, lav/mose- og lyng. Etter telen kommer sørpen frem.Men noe is og snøflekker klamret seg fremdeles på stiene hvor vi tok ferden.

Fant en gammel speiderhytte og rester av en påbegynt speiderhytte i skogen like ved Streidetjørna, hvor vi hadde ly for vær og vind.Så nesten ut som en byggeplass i følge bildene…Her fikk vi konsumere den medbrakte nisten.

 Her var vi ikke så lenge, for det ble temmelig kaldt etter en liten stund. Forfrossen i fingre og kaldsvette rygger.

Humøret var fremdeles på topp i gruppa. Praten gikk løst og fast, mens vi labbet tilbake til parkeringsplassen. La det bare øse pøse ned- godt og friskt var det. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.Bare Bergenserne som vet hva jeg snakker om, kanskje?? Visste du for eksempel at de første ordene babyer i Bergen lærer etter «mamma» er «Gore-tex».?? 😉

***

 Anywayys,–Turen tar ca 2,5 timer i gå-tempo og er ca 7,8 km lang.En veldig lett rundtur.

***

Jeg fikk også endelig brukt de nye Alfa fjellskoene mine på tur. Har ruget på dem en god stund nå- måtte bare finne det rette tidspunktet. Pusset, gnikket og gnuret dem godt med smøring for å impregnere skinnet mot vann og smuss .

Jeg gruet meg også til å få gnagsår på hælene. Så fikk jeg et smart (?) tips av en fjellfant,- at nylonstrømper skulle duge.Og ha tykke ragger over dem. Du får (liksom) et ekstra lag hud med disse strømpene……og dertil vil ikke friksjonen mellom sko og hud få noen komplikasjoner.

Hmf!

 Hælene på føttene mine ble ikke særs happy kan jeg innrømme.Neste gang tar jeg heller på meg gnagsår plaster før jeg tråkker meg på tur! Så tenker jeg det forebygger mot gnagsår!

Legg igjen en kommentar

