Blåtur!

Heisann og hoppsan! Long time no see!

Påsken har passert. Den var fin.Men nå ville jeg egentlig ikke henge meg opp i det som har passert…

Så jeg vil heller skrive en liten notis på turen jeg var på i dag.

Det var blåtur med Dagsturkomiteen. Dette blir den andre blåturen min i år. Og flere det blir!!!

Vi møtte alle på Ruten i Sandnes. De fleste blåturene har gått fra Sandnes omr- så det har vært helt naturlig å ta Ruten som utgangspunkt.

Men i dag ble det annerledes.Veldig annerledes skulle det vise seg… Vi skulle på blåtur mer nordover.

Så var det å stappe i seg bilene igjen, og dra mot Stavanger igjen. Neste gang skulle vi møtes på Tjensvoll Skole.

Og da fikk vi en ny beskjed på at vi skulle til Vikevåg på Rennesøy!

Herrepitter! Snakke meg om blåtur! Det var veldig så hemmelig det skulle være!  Skulle vi ikke  liksom? Nå hadde vi kjørt i en time- Dette ble nesten latterlig!

Da vi stoppet bilen på Vikevåg- Fikk vi endelig den siste kontra beskjeden på at vi skulle opp en smal vei til Sel ,og sette bilen der på den offentlige parkeringsplassen.

38 menn og damer nok en gang ut av bilene…

Gå-turen startet gjennom grinden, før vi fortsatte på kjerrevei fram mot Dalestemmen. Her var det skilt som viste flere turmuligheter, blant annet nordover mot Pilå. Vi skulle til høyre mot enden av vannet, før turen fortsatte ut i terrenget og opp i lyngen.

Nydelig vær. Solskinn over hele fjøla. Jeg glemte solbrillene mine i bilen. Vondt i hodet av å myse, ellers snufsete og sjuk,men men…

Snøen lå hist og pist på bakken.Fint og lett gått og variert terreng. Vi gikk over lyng,myr og hei. Skog og mark. Berg,knauser og fjell. Alt i en skjønn forening.

Turen passer like godt for de minste som for de voksne. Veldig godt oppmerket, så det er ikke mulig å gå seg bort.

Flere steder passerte vi noen av de karakteristiske gjerdene der pigg steiner er brukt som gjerdepåler. Selv om de var mest brukt fra 1920 til 1940, står de der fortsatt, flere steder er dessverre supplert med piggtråd.

Etter å ha gått gjennom en tett barskog, fikk vi øye på målet for turen,- *Hodnet* ! Med beskjedne 234 m.o.h.- virker det ikke så høyt, men utsikten var formidabel!

Oppe på toppen har du nærmest 360 graders utsikt. Her får du med deg alt fra indre Ryfylke, Tau og Jørpeland. Riska og Hommersåk, Gandsfjorden, Stavanger, Randaberg, Mosterøy, Kvitsøy, Bokn og Karmøy samt langt til havs ut i Nordsjøen.

Etter å ha suget inn den flotte utsikten, bar det nedover igjen—>

Vi valgte å ta rundturen- noe lengre,men ikke mer enn 15 min.Vi gikk i retning Heggland, men før vi kom så langt svingte vi nordover igjen for å komme motsatt vei tilbake til Sel.

Alt i alt en 3 timers tur inkludert pauser.

Vel fornøyd med en kjekk tur! 🙂