Monstertur i Etnefjellene.

Jeg har rett og slett sprengt grenser!!!!! Jeg hadde ingen aning på hvordan denne turen ville utarte seg….

 På fredagen koste jeg,Gry, Kirsten,Helge og Jan Erik oss lenge og vel med reker og vin hos Helge.

CIMG5239

Jeg fikk lite med nattesøvn.Jeg fikk litt sommerfugler i magen kan du si. Kriblet og boblet *** i magen av  forventninger for morgendagen store skitur..

Jeg hadde jo sett på kartet da,– at det var store avstander… men da jeg ble «lurt» med på dette, visste jeg ikke at turen ville bli på 8 timer på lørdag og også 8 timer på søndag -en løype på totalt 43 km!!

kart skitur

 Det var i regi av  Haugesund Turistforening. Spennende med nye territorier.

 Reiste tidlig fra Mosterøy i halv 7 ish får å nå fergen over til Arsvågen. Holdt på å glemme skiskoene til Kirsten også— og måtte i siste liten kjøre som galninger tilbake får å hente dem.. Det var på nød og neppe vi nådde fergen klokken 7!

 Da vi ankom Kyrping, stod bussen vår ventende parat sammen med de andre 20 deltakerne. Kjørte et stykke før bussjåføren slapp oss av ved Skrumme.

Først måtte vi gå til fots i en durabel bakke- det var umulig å ha skiene på beina her!!! Trodde jeg var i god form– men fytti helvete det var en hard begynnelse! Jeg hadde langt opp i halsen på det verste. Gaaanske kupert thats for sure!

 Så var det å feste skiene på beina å labbe av gårde. Men så ble det anbefalt å ha på fellene- får å kunne komme seg opp monster bakkene–

Så så jeg med min forskrekkelse at jeg hadde glemt å ha rengjort skiene for blå klister fra forrige gang!

 Nei og nei–

 Men en snill sjel hadde ikke mangel på redskaper- her fantes råd. Han tryllet frem en  metall lignende skrape..

 Det var ikke lite klister han skrellet av skal jeg si deg—  Så var det kjapt på med feller for det var knapt og dårlig tid. Mange utålmodige sjeler som vil komme seg avgårde..

Vi passerte sakte men sikkert Simlebu…

 Jeg somlet- eller riktignok tok livet med ro. Holdt meg bak rekken. Ville bare spare krefter.

Men så enkelt var det ikke. Jeg lot meg rive med- og kavet som besatt med å holde følge. Fellene var korte,-og på de verste monsterbakkene hadde jeg dårlig feste.Svetten rant langs ryggsøylen min.Pusten gikk rivende og raspende i halsen.

 Jeg bannet. Hvorfor i helvete ble jeg med på dette da??

Helt idioti!

 Musklene jobbet konstant og jeg anstrengte meg. Så kom sulten over meg. Typisk! Har ikke tid til å spise nå. Må holde følge! Heldigvis hadde jeg en lett ryggsekk bærende på ryggen. Max 8 kg.

Det var valgets kvaler før jeg dro hjemmefra om hva jeg skulle eller måtte ha med meg.

 Kjekt å ha er bannlyst. Det er begrenset i hva en kan ha opp i en 24 liters sekk.  Jeg trykket og presset og stappet hva jeg var god for-og  prøvde å unngå noen form for mellomrom i sekken.

 Den andre sekken på 75 liter kunne jeg i hvert fall ikke ha! Bare sekken veier 2,5 kg!  Jeg hadde ikke engang termos med varmt vann med. Bare det ble på 1 kg og 636 gram !! Så jeg nøyet meg med kaldt vann- 1 liter på 2 plastflasker.

  En liter rødvin og en boks med Frydenlund var et must å ha med! Jeg må da ha noe å glede og se frem til når vi kommer frem til hytta!

😉

 Jeg hadde ikke så altfor mye mat med meg heller- noen påsmurte brødblingser og noen ikke påsmurte brødblingser…

Hmmm hva annet??

 Jo! En appelsin og en mixpk med nøtter og sjokolade.

En mini pk med makrell i tomat (som jeg ikke spiste likevel)

En mini pk 1-2-3 Regia kakao.

 2 pk med Rett i koppen…

Sant og si var det alt. Ikke sprekt! Blodsukkeret  gikk opp og ned som en jo jo……Men jeg overlevde! 🙂

^^^^

Da vi endelig kom frem på kvelden til den renoverte Sandvasshytta,-

CIMG5265

….var jeg ikke sen med å finne toalettet. Nå har jeg bevist det også- jeg har en solid stor blære! 🙂

Jeg hadde holdt meg i 8 timer! Mulig folk kunne se det gule i øynene mine, men….Jeg forsøkte meg på et tissetriks mens turen pågikk, men jeg fikk prestasjonsangst.

Inne toalett var det her på den flotte hytta- renovert i 2010 vel og merke. Luxus! 4 ovner og masser av sengeplasser! Hytta hadde fire soverom i første etasje med tilsammen 16 sengeplasser. Andre etasje bestod av fire store soverom med tilsammen ca 30 sengeplasser samt en romslig loftstue. Det var også installert 12v solcellebelysning på hytta.

 Jeg var ikke sen med å finne frem den nokså kalde Frydenlunden og rødvinen min. Jeg følte meg ganske fornøyd med dagens innsats. Kroppen var fornøyd, sliten og trøtt.

Praten satt løst rundt bordet- alle ville dele sine historier og erfaringer med hverandre fra sine eventyrlige ski øyeblikk.

Maten som de andre på laget mitt hadde fraktet, ble laget i felleskap. Det smakte fullstendig utmerket med stekte og krydrede svinekoteletter med woka grønnsaker fullkorn ris og krydder saus til.

Siden ble det allsang. Jeg kjente det i hodet etter å ha fått i meg både konjakk,rødvin og øl.***¤¤

Søvnen kom fortere enn fort da jeg la hodet på hodeputen.

*—————-*

Neste dag hadde vi en deilig frokost bestående av egg og bacon. Vi smurte nisten til de neste 8 timene.

Gjorde opp for oss med overnattingen og skreiv oss inn i manntallet.

Ryddet hytta for smuss og dritt etter oss og labbet så avgårde i  glitrende blå himmel.

CIMG5251

 Men det var jæ… kaldt! Heldigvis hadde jeg bacalavaen med meg- som tok av litt av den bitende vinden.Ser jo ut som en bankraner!

CIMG5268

 Skiene ble godt smurte med blå klister- så mye at jeg hadde problemer med å renne ned bakkene.

Jeg kunne gå ned bakkene!

Det var greit opp bakkene- da gikk det som en drøm—

 Så han som hadde skrapa, måtte gjenta prosessen fra forrige gang…Det hjalp mye.

Så ble det  forbaska mye skare.Bare smale hyller å balansere på. Jeg var pisseredd mange ganger at jeg skulle renne utfor bakkene og ned i dype daler…Men jeg klorte meg fast!

CIMG5288

Vi gikk og vi gikk……………………

CIMG5271

Vi ble etterhvert små sultne og hadde en liten rast ved Mjølkestølen…

CIMG5257

CIMG5259

Og etter lenge og vel, fikk vi skue over Folgefonna! Du verden for et nydelig syn!

CIMG5286

Folgefonna er Norges tredje største isbre og ligger på Folgefonnhalvøya i Hardanger og dekker områder i Jondal, Ullensvang, Odda, Etne og Kvinnherad kommuner, alle i Hordaland fylke. Folgefonna er en av de sørligste i Norge.

Jeg knipset på bilder, men ingenting kan måles seg med å se dette i virkeligheten – å kunne beskue dette med det blåtte øye.

CIMG5292

Det ble mange topper vi passerte- jeg husker ikke alle navn- får det ble fortalt, men med så mange navn på en gang gikk det altså i glemmeboken..

Noen navn vi passerte som jeg kan minnes var bl.a Urdaheia, forbi Øyskar, Verdalen og til vi kom ned til Kyrping igjen….

Siste delen måtte vi henge skiene på ryggsekken å labbe til fots…

CIMG5302

Motivasjonboosten min den siste timen var en iskald cola og en saftig og usunn hamburger på gatekjøkkenet på Kyrping.

Fantastisk glad da jeg kunne plante føttene på asfalten igjen.

Jeg som ikke har den store erfaringen på langrenn ski- har ikke så mange meritter bak meg at det gjør så mye…Men hei! Jeg mestret dette også. Selv med det var en nokså strabasiøs tur.

Jeg klarte det!

Jeg er så stolt!

🙂

CIMG5281

Tusen takk til alle som bidro til å få til en så fantastisk tur jeg sent vil glemme!

Uten navn

Legg igjen en kommentar

