Hekta på skiturer.

 Enda en finfin skitur fikk jeg med meg denne helgen.Dagstur denne gangen. Jeg sammen med 3 andre,- Helge,Gry og Jan Erik.

 Været var storveis–slik lyder yr.no:

Værvarsel for Sirdalsheiane, Sirdal (Vest-Agder)

  Søndag, 24.02.2013
Tid Varsel Temp. Nedbør Vind
kl 0–6 Klarvær.  Gjelder for: kl 0–6 -6° 0 mm Laber bris, 6 m/s fra øst-nordøstLaber bris, 6 m/s fra øst-nordøst
kl 6–12 Klarvær.  Gjelder for: kl 6–12 -7° 0 mm Lett bris, 5 m/s fra nordøstLett bris, 5 m/s fra nordøst
kl 12–18 Klarvær.  Gjelder for: kl 12–18 -5° 0 mm Laber bris, 7 m/s fra øst-nordøstLaber bris, 7 m/s fra øst-nordøst
kl 19–1 Klarvær.  Gjelder for: kl 19–1 -5° 0 mm Laber bris, 6 m/s fra nordøstLaber bris, 6 m/s fra nordøst

Altså ingen tosifret tall denne gang. Det var så godt å slippe å fryse nipplene av meg!! 😉

Vi dro avgårde tidlig for å få mest mulig ut av dagen. Startet fra Kvæven og labbet videre mot Degvassdammen– demningen.

Vi gikk i en jevn oppoverbakke til vi kom på toppen og kunne nyte utsikten.

Drømme skitur rundt Kvæven.

Fantastisk utsikt med 209 høydemeter.

Hele Degevassløypa(dammen) er på 9,5 km lang.

Nistematen tok vi nede, for det blåste godt oppe på toppen av  demningen. Det var rene påskestemningen. Mange glade folk suste forbi, mens vi konsumerte det gode vi hadde med i tursekken. Appelsinen og kvikklunsjen var også en selvfølgelighet å ha med. Jeg kjente solen tok et godt tak, så jeg var glad jeg fikk låne noe solkrem av Jani.

 

Deretter tok vi inn på Forsbergløypa nedenfor appelsinhaugen via Ripledalen:

CIMG5198

 

CIMG5197

Forsbergløypa er en kort rundtur på ca 7 km, og har enkelte bratte partier.Dagen var så flott og det var mange timer igjen før det ble kveld.Så vi fortsatte videre mot Ålsheia og via skitrekket mot Kvæven igjen.

 Jeg aner ikke hvor mange km vi tilbakela oss, men det var mer enn de to forrige skiturene mine tilsammen.

CIMG5200

 

CIMG5202

 

På tilbakeveien mot Kvæven, fant vi en høy totempåle. Noen som har gått kunstnerisk fatt på en gammel lyktestolpe?

 

CIMG5207

Jeg var helt stiv og støl i hele kroppen etter endt tur. Noen knall og fall ble det, men jeg er ikke født med ski på beina heller. Men synes jeg har blitt temmelig god etterhvert- Plogingen funker bedre og bedre i bakkene.

 Med fantastisk flott vær med en varm stor sol på himmelen,mye godt i sekken og underholdende turfølge var søndagen helt toppers!

Legg igjen en kommentar

