Sesongens første skitur.

Jeg har vært på årets første skitur. Juhuu! Destinasjon Taumevatn hytta i Sirdal, Rogaland. Det var en lettgått rute.12 km-brukte rundt 6 timer fra Ådneram til hytta- i et rolig og makelig tempo vel og merke.Ytterst få hadde et galopperende løp opp til hytta.Så ikke meningen i å komme dit så hastig. Vi måtte jo nyte naturen og det glitrende solskinns været vi fikk på lørdagen.

IMG_2062

♡♡

Det var et nydelig vintereventyrlandskap. I begynnelsen av turen, syntes jeg det var vondt med all den skaren som lå i sporet. Jeg har nettopp fått kjøpt meg flunkende ski med stålkanter.

 Amundsen fjellski med fantastisk gode fjellsko til. Jeg så også på Cecilie Skogs sine fjellski- men fant ut skiene hennes ble vel for brede i skispora..

Åsnes-Amundsen-Fjellski

Var noe uvant og måtte bli litt kjent med dem. Noe fall ble det heldigvis lite av. Skifellene hadde jeg på, så det hjalp godt på i de bratteste bakkene.Men tungt på flaten var det jo så absolutt!

Sekken var også tung med sine dryge 10 kg—ikke vant til å ha mer enn en liten dagstur sekk  på ryggen. Å ha den vaklende og tyngende på ryggen, var jo en hindring i seg selv.

CIMG5072

Vel inne på hytta, fikk vi av oss det våte og svette tøyet- og på oss noen nye varme klær- før vi stelte i stand bacalao gryteretten….

Smakte helt utmerket.Med et par glass med rødvin og et glass med eple cider, skal jeg love deg at jeg kjente søvnen kom krypende fort denne kvelden. Tror det ble ro i hytta tidligst halv elleve!

Jeg bare hater å ende opp på overkøya.I allefall når du er tissetrengt, nesten halvblind, når stigen ned er på den andre overkøya, når du må være musestille får å ikke vekke opp de andre sovende, når du vet at det er bikkje kaldt ute….

Men jeg klarte å holde meg, selv om blæra nesten sprakk- og det ble følgelig en dårlig nattesøvn.

Takket være den føkkins vanndrivende alkoholen som jeg lesket meg på kvelden i kosens hygge.

Neste dag fikk vi i oss frokost- jeg den medbrakte maten og noen andre hadde i seg havregrøt som ledelsen kokte i hop. Etter å ha ryddet ut og fått alt i orden i hytta- dro vi avgårde rundt halv ti. Noen valgte å gå over fjellet i en annen retning, mens vi andre fant en enklere trasee.

Det var mye nedbør i form av snø i luften.Bitende kaldt med sine – 6 blå.

 Jeg hadde fått av meg skifellene- og smurte skiene med blå smurning.Med ny pudder snø- ble føret alle tiders.

☆★☆

CIMG5070

Taumevatn hytta.

600710_10151299411329403_2144237244_n
Herlige gjengen!! 🙂

Jeg gleder meg til neste helg- da blir det en ny skitur på meg! 🙂

CIMG5062

★☆♡♡☆★☆♡♡★☆

Legg igjen en kommentar

