The Pulpet Rock

I går heiv jeg meg på en tur til Preikestolen sammen med 3 andre tur glade fjellfanter.Det så lovende ut  med været i starten, så jeg tok ikke med meg noen regnbukse.

Men etter å ha labbet litt oppover, kom høljregnet pladask på oss. Jeg fikk heldigvis låne grill-regn-buksen til Tron- (så heller lite smart ut da den sagget noe inn i granskauen.) Jeg forsøkte tappert med å bruke beltet til å holde den noenlunde på plass, men det hjalp bare i noen sekunder……..

 

 Siden haglet det og blåste det når vi kom høyere opp i terrenget..

 Vi karret oss videre oppover på en nokså fin menneskelagt sti på stein og fjøler. Jeg har gått her mange ganger før, men likevel kan jeg ikke huske når steinrøysa kommer…

Nå er det ikke langt igjen-men neida,- enda litt lenger.Stein uret er vel det jeg vil mene å si er den heftigste å komme seg gjennom av alle utfordringene Preikestol-turen har å by på…

For mange,– de med stiletthæler,- kan det være en utfordring.Dette er absolutt en tur beregnet for skikkelig fottøy!!

 

Da vi hadde passert Neverdalsskaret (vi var nå oppe på 3800meter.–),-hadde vi kommet nesten over halvveis (2,5 km passert). Litt uvant og deilig å ikke gå i kø.Vi støtet på noen engelsk talende og svensker og noen andre fremmed språklige turister.Men ellers var vi mutt putt alene på stolen. Solen tittet frem, snøen lå hist og pist.Noe disig og dårlig sikt utover Lysefjorden, men den medbrakte maten og kaffen smakte fantastisk godt i den friske november lufta.

 

604 svimlende meter ned. Gadd ikke henge og slenge meg utenfor stolen denne gangen i tilfelle jeg skulle være så uheldig å skli ut forbi.På enkelte og utsatte steder mot stolen, var det satt opp gjerde som hindrer en i å skli utfor bratte skrenter…

Det var jeg jaggu glad for!

 

På nedturen fant vi en annen sti- den hellet mer nedover enn den andre- så det gikk temmelig fort nedover der vi hoppet fra stein til stein. Vi måtte skynde oss før vi fikk mørket over oss.

Legg igjen en kommentar

